تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 فوریه 2021 - 11:30
کد خبر : 33111

آغاز همکاری فورد و گوگل از سال ۲۰۲۳ میلادی

آغاز همکاری فورد و گوگل از سال ۲۰۲۳ میلادی

آغاز همکاری فورد و گ..

آغاز همکاری فورد و گوگل از سال ۲۰۲۳ میلادی

چندی پیش کمپانی ماشین‌سازی فورد تبدیل به جدیدترین شرکتی شد که برای راه‌اندازی و نصب سیستم عامل اتومبیل‌های خود، به گوگل روی می‌آورد. این غول صنعت ماشین‌سازی واقع در شهر دیربورن ایالت میشیگان، روز سه‌شنبه خبر همکاری خود با شرکت گوگل از سال ۲۰۲۳ را اعلام کرد. طبق اظهار شرکت فورد، این بدین معنی‌ست که تا کمتر از ۳ سال دیگر، «میلیون‌ها» اتومبیل فورد به سیستم عامل اندروید و اپلیکیشن‌های گوگل از قبیل گوگل مپس، دستیار گوگل و ده‌ها اپ اندرویدی دیگر مجهر خواهند بود.

این ادغام سیستم عامل اندروید درون اتومبیل، این اجازه را به راننده و سرنشینان خودرو می‌دهد تا از قابلیت‌های مختلف دستیار گوگل همچون تنظیمات سیستم تهویه هوای خودرو بصورت صوتی استفاده کنند. طبق اظهار فورد، این همکاری شامل تأمین و فعالسازی بروزرسانی‌های OTA و گزارش مشکلات درونی خودروها نیز می‌شود. البته لازم به ذکر است دارندگان آیفون نباید نگران این همکاری باشند؛ چراکه سیستم اتومبیل‌های فورد همچنان با Apple CarPlay سازگار خواهند بود. فورد همچنین گزینهٔ سازگاری با الکسای آمازون را نیز مطرح نموده؛ از این رو، جای هیچ نگرانی نیست.

این شرکت ماشین‌سازی هنوز اعلام نکرده کدامیک از خودروهایش شامل این ارتقای سیستم عاملی خواهند شد. تنها چیزی که ذکر کرده‌اند این است که «میلیون‌ها» وسیله از این شرکت (تحت برند فورد و لینکلن) تا سال ۲۰۲۳ مجهز به سیستم عامل اندروید خواهند شد. این اتومبیل‌ها در سرتاسر جهان، بجز کشور چین، موجود خواهند شد. دلیل اینکه چین از نعمت ماشین‌های فورد اندرویدی محروم خواهد بود این است که گوگل تقریباً از سال ۲۰۱۰ در اکثر مناطق چین بن و به‌طور کلی مسدود شده است.

علاوه بر این، فورد هنوز اعلام نکرده که آیا قصد دارد از سیستم Android Automotive گوگل (که بصورت پیش‌فرض درون داشبورد اتومبیل نصب می‌شود) استفاده کند یا از Android Auto (که برای استفاده از آن نیاز به گوشی هوشمند اندرویدی است).

دیوید مک‌کلیلند، معاون شرکت فورد، در کنفرانسی آنلاین دربارهٔ همکاری با گوگل به خبرنگاران گفت: «همکاری بین فورد و گوگل و استفادهٔ سیستم عامل اندروید درون اتومبیل‌های این شرکت، کاملاً خاصهٔ فورد و لینکلن خواهد بود.» سخنگوی این شرکت نیز اعلام نمود که فورد تامین‌کنندهٔ بک‌اند خود را از Blackberry QNX به اندروید تغییر خواهد داد و پس از آن به ساخت نسخه‌ای جدید از نصب سیستم عامل Sync خود شرکت بر روی نرم‌افزارهای اندرویدی خواهد پرداخت.

استفاده از سیستم عامل اندروید گوگل بر روی خودروهای فورد

علاوه بر این، فورد تصمیم دارد ضمن عقد قراردادی ۶ ساله با گوگل، از فضای کلود آن بعنوان فضای کلود اصلی اتومبیل‌های خود بهره ببرد. این دو شرکت در پی ساخت گروهی مشترک از کارکنان هر دو کمپانی گوگل و فورد با نام Team Upshift خواهند بود که هدف اصلی آن یافتن زمینه‌های دیگری برای نبوغ در طراحی و پیشرفت تکنولوژی‌شان خواهد بود.

مک‌کلیلند همچنین اظهار داشت: «ما به دنبال این هستیم تا از استعداد و دارایی‌هایی هر دو شرکت استفاده کنیم تا مرزهای تغییر و دگرگونی فورد را فراتر از چیزی که هست، ببریم که شامل گشودن تجارب شخصی‌سازی شده برای مشتریان و فرصت‌های داده‌محور خواهد بود. مدرنیزه‌سازی تأسیسات ما با استفاده از هوش مصنوعی باعث می‌شود تجارت جزئی جدیدتری در اختیار خریدار وسیله قرار بگیرد که منجر به ساخته‌شدن پیشنهادات مالکیتی جدیدی براساس داده‌های وسیله می‌شود.»

گوگل تا الان با چندین شرکت ماشین‌سازی مشهور قرارداد بسته که فورد آخرین آنهاست. کمپانی‌های نامی‌ای که از سیستم عامل اندروید برای اتومبیل‌هایشان استفاده می‌کنند عبارت اند از: ولوو، جنرال موتورز و نیز اتحاد رنو-نیستان-میتسوبیشی.

هم‌اکنون آیندهٔ سیستم Ford Sync در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در حال حاضر آیندهٔ سیستم آی‌سی‌ای (سرگرمی درون اتومبیل) شرکت فورد یا همان Ford Sync، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ چراکه جدیدترین و آخرین مدل‌های فورد (از جمله Mustang Mach-E که به تازگی منتشر گردید) برای قابلیت‌هایی چون جهت‌یابی، رادیو، یا تنظیمات آب و هوایی، از سیستم Sync 4 فورد استفاده می‌کنند بنابراین، اینکه چه بلایی قرار است سر این سیستم بیاید هنوز نامشخص است. مک‌کلیلند در این باره ذکر کرد که سینک فورد، برای خود یک «برند متفاوت است». وی دربارهٔ اینکه آیندهٔ این سیستم عامل چطور رقم خواهد خورد، صحبتی نکرد.

سخنگوی شرکت نیز در رابطه با سرنوشت Sync افزود: «سینک هم‌اکنون برند متصل‌شدهٔ کمپانی ماست و ما بر روی محبوبیت و ترویج استفاده از آن حساب ویژه‌ای باز می‌کرده‌ایم. این قابلیت در حال حاضر روی سیستم عامل QNX فعالیت می‌کند و پس از پایان همکاری ما [با بلک‌بری] با توجه به قراردادی که با گوگل بسته شده، به سیستم عامل اندروید مهاجرت می‌کند و در حال حاضر نمی‌توان دربارهٔ جزئیات همکاری سه‌سال بعد اطلاعات بیشتری ارائه کنم.»

فورد | گوگل

با توجه به انعطاف‌پذیری سیستم Android Automotive گوگل، فورد می‌تواند بدون رهاکردن کامل Sync، از برخی قابلیت‌های آن استفاده کند. این رویکرد به گوگل این اجازه را می‌دهد تا کارهای سنگین بخش نرم‌افزاری را خودشان انجام داده و به اتومبیل‌سازان این فرصت را بدهند تا سیستم عاملشان را، همان‌گونه که دوست دارند، طراحی کنند. سیستم اندروید درون Polestar 2 شرکت ولوو نمونه‌ای خوبی برای موضوع همکاری گوگل و اتومبیل‌سازان است. این سیستم، با اینکه توسط گوگل طراحی شده، شباهت بسیار زیادی به سیستم سرگرمی درون اتومبیل Sensus شرکت ولوو دارد.

در هفته‌های اخیر، اعلام همکاری‌های دیگری هم بین شرکت‌های تکنولوژی و اتومبیل‌سازان رخ داد که می‌توان گفت مهم‌ترین آنها همکاری بین شرکت مایکروسافت و کروز (Cruise؛ زیرشاخه‌ای از شرکت جنرال موتورز) بود. طبق اخبار منتشرشده، این دو شرکت در پی این هستند که با ایجاد یک همکاری «استراتژیک و بلندمدت» به ساخت ماشین‌های اتومبیل‌های خودران بپردازند. علاوه بر آن، گفته می‌شود اپل نیز قصد دارد با شرکت اتومبیل‌سازی هیوندای کرهٔ جنوبی، رابطهٔ مشابهی را آغاز نماید.

دیدن اینکه قدیمی‌ترین سازندهٔ اتومبیل در ایالات متحده تصمیم گرفته تا با بزرگترین شرکت تکنولوژی این کشور همکاری کند، قطعاً موضوعی دیدنی است. آخرین بار در سال ۲۰۱۶ شایعه شده بود فورد و گوگل قصد همکاری دارند؛ اما این شایعات تا قبل از خبر دیروز، به حقیقت نپیوست. اما ثابت شد که این دو شرکت هیچ‌گاه تصمیم به قطع تماس با یکدیگر نگرفتند و تلاش‌هایشان برای سرمایه‌گذاری مشترک بالاخره پس از پنج سال به ثمر نشست؛ همکاری‌ای که از دو سال دیگر، مطمئناً درهای جدیدی را در صنعت اتومبیل‌سازی خواهد گشود.

0منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.