تاریخ انتشار : جمعه 14 می 2021 - 15:42
کد خبر : 38290

اسپیس ایکس فضاپیمای استارشیپ را در مدار قرار می‌دهد

اسپیس ایکس فضاپیمای استارشیپ را در مدار قرار می‌دهد

اسپیس ایکس فضاپیمای استارشیپ را در مدار قرار می‌دهد براساس سندی که شرکت اسپیس ایکس در روز پنجشنبه در اختیار کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) قرارداد، این شرکت قصد دارد تا به‌طور آزمایشی و برای اولین بار ف..

اسپیس ایکس فضاپیمای استارشیپ را در مدار قرار می‌دهد

براساس سندی که شرکت اسپیس ایکس در روز پنجشنبه در اختیار کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) قرارداد، این شرکت قصد دارد تا به‌طور آزمایشی و برای اولین بار فصاپیمای استارشیپ را از ایستگاه تگزاس به سمت مدار پرتاب کند. این پرتاب اولین باری خواهد بود که اسپیس ایکس از هر دو عنصر سیستم غول‌آسای استارشیپ استفاده می‌کند. این اقدام اسپیس ایکس قدم مهم بعدی برای ساخت فضاپیمایی است که بتواند بر روی سیاره‌ی مریخ فرود بیاید.

براساس سند منتشرشده، یک پرتابگر فوق سنگین فضاپیمای استارشیپ را از ایستگاه بوکا چیکا در تگزاس به آسمان پرتاب کرده و پس از سه دقیقه از فضاپیما جدا می‌شود. حدود پنج دقیقه بعد این پرتابگر به زمین بازگشته و در خلیج مکزیک فرو می‌آید. به گفته‌ی اسپیس این پرتابگر پس از بازگشت به زمین در خلیج مکزیک و در فاصله‌ی ۲۰ مایلی از ساحل فرود می‌آید.

مطالب مرتبط:

  • اسپیس ایکس با سرمایه دوج کوین یک ماهواره به ماه می‌فرستد

  • اسپیس ایکس پرو‌‌ژه‌ی سفر به ماه را به حالت تعلیق در آورد

استارشیپ

در همین زمان فضاپیمای استارشیپ (نیمه‌ی بالایی سیستم موشکی استارشیپ) وارد مدار شده و پس از دورزدن کامل زمین بار دیگر وارد اتمسفر شده و پس از حدود ۹۰ دقیقه از پرتاب در ایالت هاوایی فرود خواهد آمد. قرار است که استارشیپ در اقیانوس و در فاصله‌ی ۶۲ مایلی شمال غربی ساحل کوایی، شمالی‌‎‌ترین جزیره‌‌ی این ایالت فرود بیاید.

سند مذکور به تاریخ دقیق پرتاب استارشیپ اشاره‌ای نکرد. ایلان ماسک مدیر عامل شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده که ممکن است این پرتاب تا اواخر سال جاری میلادی صورت بگیرد اما ایمیلی که به همراه سند ذکرشده برای FCC ارسال شده بود، به احتمال پرتاب این فضاپیما تا قبل از آغاز ماه مارچ سال ۲۰۲۲ اشاره کرده است. این ایمیل همچنین تایید کرده است که فضاپیمای استارشیپ در ارتفاع ۷۲ مایلی قرار خواهد گرفت. این ارتفاع مداری بسیار کم بوده و در قسمت شمالی مدار در بین فضا و اتمسفر زمین می‌باشد.

سیستم استارشیپ اسپیس ایکس پروژ‌ه‌ی اصلی ایلان ماسک برای ایجاد قابلیت سفر بین سیاره‌ای از زمین است. این سیستم که قرار است تا انسان‌ها و تا بیش از ۱۰۰ تن محموله را به سیاره‌ی مریخ و ماه بفرستد، موفق شد تا سرمایه‌ای ۲٫۹ میلیارد دلاری را از طرف ناسا دریافت کند. اسپیس ایکس وظیفه دارد تا فضاپیمای مخصوص سفر به ماه را برای سازمان ناسا تولید کند.

استارشیپ

اسپیس ایکس از دسامبر (آذر) تا به حال ۵ نمونه‌ی اولیه‌ی استارشیپ را از ایستگاه تگزاس پرتاب کرده و در پنجمین تلاش خود موفق شد تا این فضاپیما را به سلامت فرود آورد. قرار است که این شرکت چند پرتاب مشابه دیگر را در ماه‌های آینده انجام دهد.

اسپیس ایکس هدف از پرتاب فضاپیمای استارشیپ به مدار را جمع‌آوری حداکثری اطلاعات برای آگاهی بهتر نسبت به تجربه‌ی فضاپیما در شرایطی که پیش‌بینی و شبیه‌سازی آن دشوار است، اعلام کرده است. اطلاعات به‌دست آمده از این پرتاب برای ایجاد تغییرات در آن و ساخت مدل‌های بهتر استفاده خواهد شد.

ایلان ماسک یکی از اهداف پروژه‌ی استارشیپ را سفر بین شهری بر روی زمین اعلام کرده است. برای مثال، سفر از شهر نیویورک به لندن تنها ۱ ساعت به‌طول خواهد انجامید. ماسک نام این هدف را سفر نقطه به نقطه اعلام کرده اما هنوز جزئیات بیشتری را در مورد آن ارائه نداده است.

منبع: The Verge

0منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.