تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 می 2021 - 12:30
کد خبر : 40825

اولین کولر CPU بدون فن به‌زودی وارد بازار می‌شود

اولین کولر CPU بدون فن به‌زودی وارد بازار می‌شود

اولین کولر CPU بدون فن شرکت Noctua در نیمه دوم سال 2021 میلادی وارد بازار خواهد شد. معمولاً تمامی خنک‌کننده‌های پردازنده توسط یک فن بزرگ تجهیز می‌شوند و این چرخش فن است که گرما را از پردازنده دور می‌ک..

اولین کولر CPU بدون فن شرکت Noctua در نیمه دوم سال 2021 میلادی وارد بازار خواهد شد. معمولاً تمامی خنک‌کننده‌های پردازنده توسط یک فن بزرگ تجهیز می‌شوند و این چرخش فن است که گرما را از پردازنده دور می‌کند اما شرکت Noctua به دنبال تغییر این امر است و قرار است اولین خنک‌کننده بدون فن دنیا را که کمترین میزان سروصدا را دارد را به‌طور گسترده در ادامه سال وارد بازار کند.

شرکت Noctua با فن‌های قدرتمند CPU شناخته می‌شود که معمولاً کارایی بالایی در کنار نویر پایینی ارائه می‌دهند اما تعدادی از کاربران به دنبال حذف کامل نویز هستند و چرخش یک فن بزرگ داخل سیستم آن‌ها اذیت کننده است. اگر شما جزو این افراد هستید، منتظر اولین کولر CPU بدون فن دنیا باشید که به‌زودی می‌توانید یکی از آن‌ها را به سیستم گیمینگ خود اضافه کنید!

اولین خنک‌کننده CPU بدون نویز

شرکت Noctua نمونه اولیه خنک‌کننده بدون فن خود را در نمایشگاه کامپیوتکس سال 2019 به نمایش گذاشت. آن زمان یک قطعه سخت‌افزاری عجیب به شکل برجی از سینک گرمایی با قطعات متعدد آلومینیوم را به نمایش گذاشت که وزن آن حدود 1.5 کیلوگرم بود. این کولر توانایی خنک کردن یک CPU تا توان 120 وات را داشت و درصورتی‌که از یک فن کوچک هم استفاده شود، پردازنده‌های 180 واتی هم توسط این کولر CPU بدون فن پشتیبانی می‌شوند.

این خنک‌کننده‌های بدون فن برای سوکت های AMD AM4 و Intel LGA115x توسعه‌یافته‌اند اما احتمالاً سخت‌افزارهای دیگری هم به لیست پشتیبانی اضافه شوند. شرکت نوکتوا معمولاً روی محصولات خود حساس است و درصورتی‌که محصول تمامی انتظارات آن‌ها را برآورده نکند، هیچ‌گاه آن را وارد بازار نمی‌کند. این شرکت مدت‌ها بود روی فناوری کولر بدون فن CPU تحقیق می‌کرد و بالاخره می‌دانیم که در نیمه دوم سال 2021، اولین خنک‌کننده بدون پردازنده دنیا از راه خواهد رسید.

چالش‌های ساخت یک کولر بدون فن

شرکت نوکتوا اخیراً در مورد چالش‌های ساخت یک کولر CPU بدون فن صحبت کرده و اینکه مصرف انرژی پردازنده‌های امروزی با گذشته بسیار متفاوت است و به همین دلیل باید مقدار زیادی از گرما دفع شود. ایرکولرهای نوکتوا تابه‌حال چنین کاری را انجام می‌دادند اما وقت آن رسیده که وارد فصل تازه‌ای از صنعت سخت‌افزار شویم. جیکوب دلینگر، سخنگوی شرکت نوکتوا در مورد چالش‌های ساخت کولر جدید می‌گوید:

Jacob Dellingerچالش اصلی برای ساخت یک کولر پاسیو این است که کارایی آن باید واقعاً بالا باشد و پارامترهای طراحی مانند ضخامت پره‌ها هم باید به‌طور کل متفاوت باشند. نیاز به یک طراحی مناسب برای مقاومت گرمایی کافی و ضخامت کاربردی دارید تا کولر بتواند میزان انرژی گرمایی بالایی را جذب و دفع کند. این به معنی فرایند ماشین‌کاری تازه و پرس‌های قوی‌تر است. اقتصادی کردن فرایند تولید، یک چالش بسیار بزرگ برای ما بود. ما توانستیم به این امر دست پیدا کنیم و امیدوارم هواداران ما هم از این محصول استقبال کنند زیرا که احتمال خرابی این محصول بسیار پایین است و گردوخاک بسیار کمی هم وارد سیستم می‌کند و مهم‌تر از همه، هیچ نویزی وجود ندارد.

نوکوتا هنوز از قیمت خنک‌کننده بدون فن خود رونمایی نکرده اما ازآنجایی‌که محصول خود را به‌زودی وارد بازار می‌کند، اطلاعات بیشتری در ماه‌های آینده دریافت خواهیم کرد. نظر شما در مورد کولر CPU بدون فن چیست؟

در پارسی گیم بخوانید:

  1. راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان رده با بودجه 52 میلیون تومان
  2. نگاهی نزدیک به خنک‌کننده کارت گرافیک‌های RTX 3080 و RTX 3090
  3. راهنمای خرید پاور – تابستان 99

منبع: TomsHardware

نوشته اولین کولر CPU بدون فن به‌زودی وارد بازار می‌شود اولین بار در پارسی گیم پدیدار شد.

منبع خبر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.