تاریخ انتشار : جمعه 7 می 2021 - 8:00
کد خبر : 34954

اپل نایت شیفت در بهبود خواب شبانه مؤثر نیست

اپل نایت شیفت در بهبود خواب شبانه مؤثر نیست

اپل نایت شیفت در بهبود خواب شبانه مؤثر نیست براساس گزارشات جدید محققان، ویژگی اپل نایت شیفت که به گفته اپل ممکن است به شما کمک کند تا خواب بهتری در شب داشته باشید، در بهبود خواب شبانه تأثیر چندانی ندا..

اپل نایت شیفت در بهبود خواب شبانه مؤثر نیست

براساس گزارشات جدید محققان، ویژگی اپل نایت شیفت که به گفته اپل ممکن است به شما کمک کند تا خواب بهتری در شب داشته باشید، در بهبود خواب شبانه تأثیر چندانی ندارد. از آنجا که قرار گرفتن در معرض نور آبی بر تنظیم چرخه‌های خواب تأثیر می‌گذارد، ‌امید این است که ویژگی اپل نایت شیفت که پس از غروب خورشید نور آبی را از صفحه نمایش فیلتر می‌کند و میزان نور آبی را کاهش می‌دهد، خوابیدن در شب را آسان‌تر کند.

اما همانطور که یک مطالعه اخیر نشان داده است، خواب یک پدیده ناشناخته و پیچیده است و یک ویژگی ساده در تلفن همراه برای بی‌خوابی‌های شبانه کار چندانی انجام نخواهد داد.

این مطالعه که در نشیریه اسلیپ هلت منتشر شده است، خواب ۱۶۷ بزرگسال جوان را به مدت یک هفته ردیابی کرده است. افراد به سه گروه تقسیم شدند: یکی که تلفن‌هایشان را یک ساعت قبل از خواب با روشن بودن نایت شیفت استفاده می‌کردند، یکی که با خاموش بودن نایت شیفت با تلفن همراه کار می‌کردند و دیگری که قبل از خواب اصلاً از تلفن‌هایشان استفاده نمی‌کردند.

مطالب مرتبط:

  • چگونگی فعالسازی فیلتر رنگ آبی صفحه نمایش

  • حالت شب برنامه ی توئیتر به نسخه ی iOS اضافه می شود

  • نحوه‌ی فعال‌سازی حالت تاریک اینستاگرام

روشن یا خاموش بودن اپل نایت شیفت تأثیری در بهبود خواب شبانه ندارد

چاد جنسن که محقق ارشد این پژوهش است، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت:

به طور کلی، هیچ تفاوتی بین سه گروه وجود نداشت. روشن یا خاموش بودن اپل نایت شیفت تأثیری در بهبود خواب شبانه ندارد. حتی استفاده نکردن از تلفن همراه نیز به بهبود خواب شبانه کمکی نمی‌کند.

این تنها یک مطالعه کوچک است که لازم است قبل از تعمیم به مقیاس وسیعتر، با نمونه‌برداری‌های مختلف از مردم دوباره انجام و تکرار شود. با این وجود، نتایج مربوط به ویژگی نایت شیفت با تردید اولیه در مورد میزان کمک این ویژگی به بی‌خوابی مطابقت دارد، به خصوص به این دلیل که اپل تعیین نکرده است که کدام طول موج نور را مسدود و فیلتر کرده است.

اگرچه قرار گرفتن در معرض نور آبی و استفاده از تلفن همراه به احتمال زیاد باعث کاهش کیفیت خواب شبانه می‌شود، اما بسیاری از متغیر‌های دیگر نیز باید در پیچیدگی‌های خواب و مسائل مربوط به آن در نظر گرفته شوند.

محققان از اینکه حتی گروهی که قبل از خواب از تلفن همراه استفاده نمی‌کردند، به طور متوسط ​​خواب بهتری نسبت به دو گروه دیگر نداشتند، بسیار متعجب بودند. جنسن به د ورج در مورد این موضوع گفته است:

فرضیه ما این بود که بدون استفاده از تلفن همراه، در گروه سوم شاهد کیفیت خواب بیشتری باشیم. بنابراین کمی تعجب‌آور بود که ما چنین چیزی را مشاهده نکردیم.

بخشی از این نتیجه احتمالاً به این دلیل است که بیشتر شرکت‌کنندگان دانشجویان دانشگاهی بودند که به گفته محققان برای مدت نسبتاً طولانی کمبود خواب داشته اند. جنسن گفته است که وقتی افراد از قبل بسیار خواب آلود باشند، مهم نیست که آن‌ها قبل از خواب با تلفن همراه خود کار کنند یا خیر. از آنجا که نیاز شما به خواب در آن مرحله بسیار زیاد است، بدون توجه به آنچه قبل از خواب انجام می‌دهید، خیلی راحت به خواب می‌روید.

یکی از معدود تفاوت‌های مربوط به تلفن همراه که در این تحقیق مشاهده شد، در واقع مربوط به میزان خواب شرکت‌کنندگان بود. از بین افرادی که در این تحقیق مشغول خوابیدن بودند، در آن‌هایی که بیش از هفت ساعت به طور متوسط خوابیده بودند، افرادی که بدون استفاده از تلفن همراه به خواب رفته بودند، در مقایسه با افرادی که از تلفن‌های همراه خود استفاده می‌کردند، خواب بهتری داشتند و در طول شب بیدار نمی‌شدند.

اما در افرادی که کمتر از حد متوسط خوابیده بودند، هیچ تفاوتی در اندازه‌گیری کیفیت خواب مشاهده نشد، صرف نظر از اینکه از تلفن همراه هنگام خواب استفاده کرده اند یا خیر.

این ویژگی برای همه کاربران مفید نیست

اگر شما فردی هستید که مشکلات جدی مربوط به خواب ندارید، جنسن عوامل بی‌شماری را که می‌توانند بر روی خواب شما تأثیر بگذارد را ذکر کرده است که فراتر از استفاده از تلفن همراه است. او مواردی متعددی را ذکر کرده است، مانند کافئین، ورزش، دمای اتاق، میزان نور محیط، میزان سر و صدا، ثبات ساعت خواب و زمان خواب و استفاده از تخت برای انجام فعالیت‌هایی علاوه بر خوابیدن.

البته قبل از همه این موارد باید اختلالات مختلف خواب را در نظر بگیریم که می‌تواند باعث خواب آلودگی بیش از حد افراد شود یا باعث شود تا آن‌ها خواب کافی نداشته باشند.

راج داسگوپتا، متخصص خواب در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در مورد این موضوع گفته است:

بهبود کیفیت خواب برای هر فرد کاملاً متفاوت است و هیچ دارو یا برنامه‌ای برای همه مفید نیست. بعضی از افراد نسبت به نور حساسیت بیشتری دارند و ممکن است فیلتر کردن نور آبی مفید باشد، اما این ویژگی به طور عمومی مؤثر نیست که بتواند منجر به خواب بهتر برای همه افراد شود.

جنسن گفته است که تا آنجا که تلفن‌های همراه بسیار فراگیر شده اند، علاوه بر قرار گرفتن در معرض نور آبی، موارد دیگری نیز باید در هنگام استفاده از تلفن همراه در نظر گرفته شود. موارد دیگری نیز وجود دارد که به همان اندازه مهم هستند. اگر در حال خواندن مقاله‌ای هستید که ناراحت‌کننده است یا در هنگام خواب در حال تماشای کلیپ‌های تیک تاک هستید، این موراد میزان هوشیاری و شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و فیلتر کردن نور آبی این اثر منفی را جبران نمی‌کند.

منبع: The Verge

0منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.