تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 ژانویه 2024 - 15:00
کد خبر : 506915
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای فیلم‌های قدیمی که نباید از دست بدید بسته هستند

فیلم‌های قدیمی که نباید از دست بدید

فیلم‌های قدیمی که نباید از دست بدید

فیلم‌ قدیمی را می‌توان گنجینه‌ای از هنر سینمایی یاد کرد که مخاطبانی از سراسر دنیا دارد. این فیلم‌ها به‌عنوان شاهکارهای هنری هستند که داستان‌های جذاب، شخصیت‌های به‌یاد ماندنی و تکنیک‌های نوآورانه ساخت فیلم را ارائه می‌دهند. می‌توان گفت این فیلم‌های قدیمی بودند که اساس سینما را به‌وجود آورده‌اند. از زمان فیلم‌های بی‌صدا تا دوران اوج

فیلم‌ قدیمی را می‌توان گنجینه‌ای از هنر سینمایی یاد کرد که مخاطبانی از سراسر دنیا دارد. این فیلم‌ها به‌عنوان شاهکارهای هنری هستند که داستان‌های جذاب، شخصیت‌های به‌یاد ماندنی و تکنیک‌های نوآورانه ساخت فیلم را ارائه می‌دهند. می‌توان گفت این فیلم‌های قدیمی بودند که اساس سینما را به‌وجود آورده‌اند.

از زمان فیلم‌های بی‌صدا تا دوران اوج هالیوود و فیلم هری پاتر1‌، فیلم‌هایی با گستره بزرگی از ژانرها همچون انواع کمدی‌های جذاب تا درام‌های الهام بخش تولید شده‌اند. آن‌ها به عمق احساسات بشر نفوذ کرده و به مشکلات جامعه پرداخته‌اند و بیننده را خارج از دنیای تخیلش سیر داده‌اند. فیلم‌های قدیمی آنچنان جذابیت داشتند که توانایی آن‌ها برای برقراری ارتباط با مخاطبانشان در سطح عمیقی بود. این داستان‌ها از طریق گذشتگان به ما پیام‌هایی درباره عشق، از دست دادن، دوستی، شجاعت و روح انسان ارائه می‌دهند. آن‌ها تصورات انسان را  به چالش می‌کشند و درک ما از جهان را بسط می‌دهند و به ما کمک می‌کنند تا در زندگی خود تفکر کنیم.

معرفی 4 فیلم قدیمی که باید ببینید

1. فیلم آپوکالیپتو(2006)

آپوکالیپتو (2006) یک فیلم اکشن تاریخی حماسی آمریکایی به کارگردانی مل گیبسون است.  داستان فیلم  در سال 791 میلادی در تمدن مایا در یوکاتان اتفاق می‌افتد و زندگی جنگجویی جوان به نام جالاکو  را نشان می‌دهد. جالاکو یک شکارچی خوش اخلاق از یک روستای جنگلی صلح آمیز است که توسط گروه مهاجم به روستایش، ربوده می شود و او را مجبور به یک سفر مرگبار به تمدن مایا می‌کنند تا برای خدایان خشمگین تمدن مایا قربانی شود. فیلم آپوکالیپتو یک فیلم اکشن معمولی با برخی از ویژگی های قطعا غیر معمول است و به‌دلیل صحنه های اکشن پرتنش، تصویرسازی دقیق از تمدن مایا و اجراهای قدرتمند بازیگرانش مورد تحسین قرار گرفت. همچنین این فیلم  برای استفاده از زبان مایایی یوکاتانی به جای زبان انگلیسی تقدیر شد.

این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین چهره پردازی و آرایش مو، بهترین میکس صدا و بهترین تدوین صدا شد و منتقدان و تماشاگران از فیلم استقبال فراوانی کردند.

به دلیل خشونت زیاد این فیلم  برای بینندگان کم سن مناسب نیست که این به‌عنوان یکی از انتقادات وارد شده به این فیلم می‌باشد. با این حال، بسیاری از منتقدان معتقدند که خشونت فیلم ضروری است تا ماهیت خشن و بی رحمانه تمدن مایا را به تصویر بکشد.

2.فیلم 12 مرد خشمگین

 12مرد خشمگین در سال 1957 توسط سیدنی لومت کارگردانی شد و فیلمنامه فیلم توسط رجینالد روز بر طبق تله‌پرده ‌نمایشی با همین نام (1954) به تحریر درآمده است. بازیگران این فیلم شخصیت‌هایی همچون هنری فوندا، لی جی. کاب، اد بگلی، ای. جی. مارشال، جک واردن، مارتین بالسام، جان فیدلر، جک کلوگمن، ادوارد بینس، جوزف اسوینی، جورج ووسکووک و رابرت وبر بودند.

این فیلم داستانی را روایت می‌کنند که یک هیئت منصفه 12 نفره باید درباره سرنوشت یک جوان متهم به قتل تصمیم بگیرند. اعضای هیئت منصفه بعد از مدت‌ها مشاوره درمورد شواهد و قانون، به نتیجه‌ای هماهنگ می‌رسند. ولی در نهایت، یکی از اعضا، سایرین را متقاعد می‌کند که قضاوت خود را دوباره بررسی کنند. فیلم سعی می‌کند پیام خود درباره  اهمیت اندیشه‌ی انتقادی و خطرات تعصب انتقال دهد.

  • جوایز فیلم 12 مرد خشمگین

جایزه اکادمی برای بهترین فیلمنامه تحت‌الاقلیم (1958)

جایزهبخش منتقدان فیلم نیویورک برای بهترین فیلم (1957)

جایزه گلدن گلوب برای بهترین فیلم سینمایی – درام(1958)

از فیلم 12 مرد خشمگین چندین بازساخت انجام گرفته است که می‌توان فیلم‌های زیر را نام برد:

فیلم تلویزیونی آلمانی-آمریکایی با همین نام در سال 1997

فیلم ژاپنی سال 2014 به نام 12 مرد خشمگین (جوریو ده ۱۲ هومنس)

3.فیلم هری پاتر1 (مجموعه فیلمهای هری پاتر)

مجموعه فیلم‌های هری پاتر، برگرفته شده از مجموعه رمان‌های فانتزی با همین نام اثر جی. کی. رولینگ هستند و هری پاتر 1 در سال 2001 ساخته شده است.  این مجموعه شامل هشت فیلم فانتزی می‌باشد که توسط شرکت وارنر برادرز پیکچرز تولید شده است. کارگردان فیلم‌ها کریس کلمبوس، آلفونسو کوارون، مایک نیول، دیوید ییتس هستند و شخصیت‌هایی همچون دنیل ردکلیف در نقش هری پاتر، روپرت گرینت در نقش ران ویزلی، اما واتسون در نقش هرمیون گرینجر، ریچارد هریس در نقش آلبوس دامبلدور و رابی کولترین در نقش روبیوس هگرید در این فیلم‌ها نقش آفرینی کرده‌اند.

داستان فیلم‌ها به این روال است که پسر بی‌سرپرستی به‌نام هری‌پاتر متوجه می‌شود که توانایی‌های جادوگری دارد و جهت آموزش جادوگری به مدرسه هاگوارتز می‌رود. در هاگوارتز، هری دو دوست صمیمی به نام‌های ران ویزلی و هرمیون گرینجر پیدا می‌کند و با هم چالش‌های زیادی را پشت سر می‌گذارند.

فروش فیلم‌های هری پاتر در سراسر جهان بیش از 7.7 میلیارد دلار بوده که از نظر تجاری عملکرد موفقی داشته است . این فیلم‌ها به خاطر وفاداری به کتاب‌ها، بازی‌ها و افکت‌های ویژه‌اش در جشنواره‌های مختلف تقدیر شد و بسیاری از جوایز را از جمله 10 جایزه فیلم برتانیایی و 28 جایزه فیلم موزیک تصویری را به خود اختصاص داده‌اند.

فهرست فیلم‌ها ی مجموعه هری‌پاتر به شرح زیر است:

  1. هری پاتر و سنگ جادو(2001)
  2. هری پاتر و اتاق اسرار (2002)
  3. هری پاتر و زندانی آزکابان (2004)
  4. هری پاتر و جام آتش (2005)
  5. هری پاتر و فرمانروای جنگل (2007)
  6. هری پاتر و شاهزاده دورگه(2009)
  7. هری پاتر و سنگ فیلسوف (2010)
  8. هری پاتر و محفل ققنوس (2011)
  • فیلم هری پاتر 1

فیلم هری ‌پاتر 1 در تاریخ 16 نوامبر 2001 در انگلستان و در تاریخ 19 نوامبر 2001 در ایالات متحده منتشر شد و با درآمد بیش از 974 میلیون دلار به عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال 2001 در سراسر جهان شناخته شد و نامزد دریافت سه جایزه اسکار شامل بهترین امتیاز اصلی و بهترین طراحی هنری بود.

هری پاتر یک پسر بچه یتیمی است که نزد خانواده به نام دورسلی زندگی می‌کند. در تولد یازده سالگی‌اش، به وسیله یک نامه از مدرسه هاگوارتز مطلع می‌شود که جادوگر است. توسط نگهبان هاگوارتز برای خرید لوازم مدرسه‌اش به خیابان دایگون برده می‌شود. در هاگوارتز برای زندگی به خانه گریفیندور منتقل شده و دوستانی چون چون ران ویزلی و هرمیونه گرنجر پیدا می‌کند. او  آموزش‌هایی درباره دنیای جادویی و قتل والدینش توسط لرد تاریک ولدمورت یاد می‌گیرد. هری در ادامه متوجه می‌شود که ولدمورت می‌خواهد سنگ جادویی را بدزد و هری سعی دارد تا با کمک دوستانش از سنگ جادویی محافظت کند.

4.فیلم تایتانیک  

فیلم تایتانیک یک فیلم عاشقانه به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی جیمز کامرون است.  بازیگران این فیلم لئوناردو دی‌کاپریو و کیت وینسلت در نقش اعضای طبقات اجتماعی مختلف هستند که عاشق یکدیگر شده و در طول سفر نخستین تایتانیک با هم همراه می‌شوند. داستان فیلم به سال 1912 برمی‌گردد که زندگی  رز دویت بوکاتر (وینسلت)، یک زن جوان از خانواده طبقه بالا را روایت می‌کند که مجبور به نامزدی با کل هاکلی (بیلی زین)، یک تاجر ثروتمند می‌شود. بعد از آشنایی او  با جک داوسون (دی‌کاپریو)( که بلیت سفر نخستین تایتانیک را به دست آورده است) ارتباط ممنوعه با او را آغاز می‌کند. این فیلم عشق آن‌ها با وجود فرهنگ سختگیرانه زمان و فاجعه غرق شدن تایتانیک را  به تصویر کشیده است.

تایتانیک را می‌توان به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ یاد کرد که بیش از 2.2 میلیارد دلار در سراسر جهان فروش کرده است.

  • جوایز فیلم تایتانیک

جوایز اکادمی: بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین آهنگ اصلی ("قلب من ادامه خواهد داشت")، بهترین عکاسی فیلم، بهترین ویرایش، بهترین هنر محیط – تزئین، بهترین صدا، بهترین ویرایش صدا، بهترین اثرات بصری

جوایز گلدن گلوب: بهترین فیلم – درام، بهترین کارگردان، بهترین امتیاز اصلی، بهترین آهنگ اصلی ("قلب من ادامه خواهد داشت")

جوایز بافتا: بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر زن در نقش اصلی (کیت وینسلت)، بهترین موسیقی (موسیقی اصلی)، بهترین طراحی تولید

نتیجه گیری

به طور معمول جستجو در دنیای فیلم‌های قدیمی به‌عنوان یک فرد تازه‌کار یا حرفه‌ای، تجربه‌ای غنی و انرژی‌بخش است. این فیلم‌ها پنجره‌ای رو به گذشته فراهم می‌کنند و به ما این امکان را می‌دهند تا تکامل داستان و تکنیک‌های ساخت فیلم را شاهد باشیم. آن‌ها همچنین گذری به مسائل فرهنگی و اجتماعی دوران خود انداخته و از تجربه انسانی نمود‌های جالبی را ارائه می‌دهند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.