تاریخ انتشار : سه‌شنبه 7 دسامبر 2021 - 16:00
کد خبر : 501366

لپ تاپ در گذر زمان

لپ تاپ در گذر زمان

اولین جرقه ساخت کامپیوتر قابل حمل که امروزه به آن لپ تاپ می گوییم، تقریبا سی سال پیش زده شد. اما پیشرفتی که کامپیوترها قابل حمل در طی این مدت سی ساله داشته اند خیره کننده است. این در حالی است که در آن زمان، داشتن کامپیوتری که قابل حمل باشد برای خیلی یک رویا

اولین جرقه ساخت کامپیوتر قابل حمل که امروزه به آن لپ تاپ می گوییم، تقریبا سی سال پیش زده شد. اما پیشرفتی که کامپیوترها قابل حمل در طی این مدت سی ساله داشته اند خیره کننده است. این در حالی است که در آن زمان، داشتن کامپیوتری که قابل حمل باشد برای خیلی یک رویا بود اما هم اکنون با رشد روز افزون فناوری، نوت بوک های کیفی در دسترس همه افراد جهان قرار گرفته اند.

لپ تاپ ها نمونه ای از انواع کامپیوترها می باشند. این نمونه از کامپیوترها، در قابلیت های مربوط به محاسبات و قابلیت های عملیاتی، مانند کامپیوتر های رومیزی هستند. قابلیت های گسترده ای که این نوع از کامپیوتر ها دارند، به خصوص مزیت قابل حمل بودن آنها، موجب شده که کاربرد زیادی برای کاربران داشته باشند.

اولین مدل کامپیوتر های قابل حمل، دینا بوک نام داشتند. که در سال 1970 برای اولین بار وارد بازار فناوری شد. دینابوک ها از نظر اندازه تقریبا شبیه دفترچه یادداشت بودند که مخصوص ذخیره اطلاعات فردی بودند.

اما اولین شرکتی که لپ تاپ اصلی را برای نخستین بار ساخت، شرکت  IBM بود که 5100 را در سال 1975 وارد بازار کرد. البته اندازه و وزن این ها از دستگاه های تایپ آن زمان بزرگ تر بود. قیمت 5100 حدود 20000 دلار بود.

در سال 1981، نمونه دیگری ساخته شدند. نام آنها Osborne بود. این نمونه، قابلیت هایی همچون: باتری، صفحه کلید، دو درایو فلاپی و مودم را دارا بودند اما وزن آنها سنگین و حدود 11 کیلوگرم بود. قیمت Osborne حدود 5000 دلار امروزی بود.

در سال 1983 Grid Compass 1101 به عنوان اولین لپ تاپ کشویی تولید شد. طراحی این نمونه مشابه نمونه های امروزی بود. به گونه ای که کاربران می توانستند بعد از استفاده، صفحه نمایش و کیبورد را ببندند و همین موضوع حمل و نقل آنها را آسان تر می کرد. اما قیمت بالای آن ها که حدود 25000 دلار بود، مانع از پیشرفت شان شد.

لپ تاپ

سال 1989، مبدا ساخت  Compaq LTE 286  و Compaq LTE  به عنوان اولین نوت بوک ها بودند. مهمترین ویژگی ناپسند نمونه هایی که تا این زمان تولید شده بودند، وزن زیاد آنها بود. اما نوت بوک ها از این نظر برتری داشتند به صورتی که آنها فقط به اندازه یک دفتر بودند و حمل آن بسیار راحت بود.

اولین لپ تاپ اپل

همچنین، کمپانی اپل در سال 1989 اولین لپ تاپ را وارد بازار کرد. این مدل که مکینتاش نام داشت، اندازه و وزن بالایی داشت و به همین دلیل طرفداران چندانی نداشت اما وجه تمایز آن از نمونه های قبلی، قابلیت شارژ باتری و کیفیت بالای صفحه نمایش بود.

کمپانی اپل در سال 1991، پاور بوک 100، 140 و 70 را روانه بازار فناوری کرد. این ها با قابلیت های برتری نسبت به مورد های قبلی ساخته شدند و به همین دلیل به عنوان مبنایی برای ساخت نمونه های امروزی قرار داده شدند. در این ها، برخلاف نمونه های قبلی، صفحه کلید در قسمت بالایی صفحه قرار داشت. همچنین، سیستم عامل در آنها به صورت گرافیکی بود. بعد ها توسط همین کمپانی، نمونه های دارای تاچ پد و اترنت داخلی با نام پاور بوک 500 ساخته شدند.

لپ تاپ

این تولید کمپانی اپل و همچنین لپ تاپ Thinkpad700 شرکت IBM که در سال 1992 به بازار عرضه شد، با طراحی بسیار زیبا و کاربردی، توانستند جایزه بهترین طراحی را از آن خود کنند و مولفه ای شوند برای ساخت نمونه های امروزی. تا اینکه امروزه، نمونه های های مدرن در مدل ها و مارک های متنوع اعم از اپل، ایسوس، لنوو، گیمینگ، استوک و …. در دسترس کاربران قرار دارند. و کاربران می توانند از این ها در هر مکانی از آنها استفاده کنند. برای خرید این وسیله شما باید به انواع آن شناخت داشته باشید در این جا توضیحاتی را برای شما آورده ایم.

لپ تاپ ایسوس

ایسوس برای اولین بار به دست 4 مهندس، در تایوان در سال 1990 ساخته شد. نام این شرکت الهام گرفته از حروف پایانی اصطلاح پگاسوس که به عنوان اسب بالدار افسانه های یونان تعبیر می شود، می باشد. جالب است بدانید که در سال 2019 رتبه دوم نوآوری در تنوع و صنعت، به برند ایسوس تعلق گرفت. قیمت لپ تاپ ایسوس بسته به قابلیت هایی که در انواع مختلف آن وجود دارد، متفاوت است.

لپ تاپ

لپ تاپ لنوو

لنوو در سال 2018 رتبه اول را کسب کرد. این در حالی است که در سال 2019 رتبه آن به مقام پنجم تقلیل یافت. از ویژگی های ممتاز لنوو می توان به قیمت مقرون به صرفه در کنار قابلیت های مفید و مطلوب اشاره کرد. لپ تاپ های لنوو به نسبت دیگر انواع، ظاهر ساده تری دارند. بنابراین برای خرید لپ تاپ، اگر قابلیت های آن برایتان اهمیت زیادی دارد اما به ظاهر آن حساسیتی ندارید، لنوو با قیمت مقرون به صرفه می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

لپ تاپ

لپ تاپ استوک

لپ تاپ استوک دسته ای هستند که در اثر خریداری نشدن، تولید آنها متوقف شد است. همچنین، لپ تاپ هایی که توسط خریدار مرجوع شده اند هم جز این دسته محسوب می شوند. از آنجایی که بسته بندی آنها با شده است، دیگر مهر و موم شده به حساب نمی آیند. اما نکته مهم این است که لپ تاپ های استوک هیچ ایراد خاصی ندارند و اتفاقا از کیفیت بالایی هم برخوردارند اما چون بسته بندی آنها باز شده دیگر به انبار می روند. مهمترین مزیتی که باعث می شود استوک طرفداران زیادی داشته باشد، قیمت بسیار مناسب آن در کنار کیفیت مطلوب آن است.

لپ تاپ

لپ تاپ گیمینگ

همانطور که از نام آن برمی آید، لپ تاپ گیمینگ مخصوص بازی های سنگین و پر حجم هستند که اقلب کارت گرافیک و مادربرد مخصوص دارند. به همین دلیل این لپ تاپ ها با نمونه های معمولی تفاوت های دارند. لپ تاپ گیمینگ از پردازنده قوی برخوردار است که این قابلیت را ایجاد می کند که سرعت آن بسیار بالا باشد و بتواند از پس بازی های حجم بالا بر بیاید. به علاوه، گیمینگ ها نسبت به لپ تاپ معمولی از  cpu پرقدرت تری بهره مند هستند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.