تاریخ انتشار : سه‌شنبه 12 اکتبر 2021 - 6:13
کد خبر : 45681

هر آنچه از سوابق اعضای کمیسیون فضای مجازی می‌ دانیم

هر آنچه از سوابق اعضای کمیسیون فضای مجازی می‌ دانیم

هر آنچه از سوابق اعضای کمیسیون فضای مجازی می‌ دانیم روز گذشته اعضای هیات رییسه کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی و برخی از اعضای آن معرفی شدند. بر این اساس رضا تقی پورانوری، نماینده مرد..

هر آنچه از سوابق اعضای کمیسیون فضای مجازی می‌ دانیم

روز گذشته اعضای هیات رییسه کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی و برخی از اعضای آن معرفی شدند. بر این اساس رضا تقی پورانوری، نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس به عنوان رییس، سیدعلی یزدی خواه نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس به عنوان نایب رییس اول و حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم و بهارستان به عنوان نایب رییس دوم انتخاب شدند.

همچنین لطف اله سیاه کلی نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز به عنوان سخنگو و مهرداد ویس کرمی نماینده خرم‌آباد و چگنی و بیژن نوباوه وطن نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس و به ترتیب دبیران اول و دوم این کمیسیون شدند.

سوابق و نظرات هیات رییسه کمیسیون در حوزه فضای مجازی

رضا تقی پورانوری نماینده مردم تهران، رییس کمیسیون، از ۱۳۸۸ تا آذر ۱۳۹۱ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود و پس از آن نیز تا پایان کار دولت دهم به عنوان مشاور رییس‌جمهور در امور ارتباطات و فناوری اطلاعات ایفای نقش کرد. وی در مصاحبه‌ی با یکی از رسانه‌های کشور”موتورهای جستجوی خارجی را ابزارهای جاسوسی بیگانگان دانسته است”.‌

سیدعلی یزدی خواه نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس، نایب رییس اول کمیسیون، درباره وی اطلاعات چندانی در دسترس نیست تنها سابقه مربوطه به حوزه فضای مجازی تحصیلات یزدی خواه با دکترای مدیریت فناوری است.

مطالب مرتبط:

  • آغاز بررسی طرح صیانت در مجلس

حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم و بهارستان نایب رییس دوم کمیسیون، وی در رابطه با “فضای مجازی” به یکی از رسانه‌ها گفته است: خدا کند بتوانیم اینستاگرام را ببندیم. فضای باز اینستاگرام و تلگرام تهدید برای جوانان است و این برای نظام شکنندگی دارد. کمیسیون حقوقی شکل گیرد به جد دنبال فیلتر اینستاگرام خواهیم بود.

لطف اله سیاه کلی نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز، سخنگو کمیسیون، از سوابق مربوط به فضای مجازی وی می توان به عضویتش در شورای عالی فضالی مجازی اشاره کرد. این شورا عالی‌ترین مرجع رسیدگی به مسائل فضایی ایران است که زیر نظر رییس‌جمهور ایران به مسائل مربوطه رسیدگی می‌کند.

شاید پرحاشیه ترین خبر درباره وی در تاریخ ۱ مهر ۹۹ بدلیل ناراضی بودن از اهدای دنا پلاس بود که اعلام کرد:” برای رفتن به جاده های کوهستانی، شاسی بلند می‌خواهم و به دنا پلاس راضی نیستم” . اما بعدا این حرف ها را تکذیب کرد و گفت که حرف هایش را تحریف کرده اند.

از دیگر اعضای کمیسیون چه می دانیم؟

پیش تر در اعلام ترکیب کمیسیون مشترک حضور اسامی الیاس نادران و مهرداد گودرزوند چگینی از کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، علی جدی و مصطفی طاهری از کمیسیون صنایع و معادن، احمد امیرآبادی فراهانی و محمد باقری بنابی از کمیسیون اقتصادی، غلامرضا منتظری، بیژن نوباوه‌وطن، حسین میرزایی از کمیسیون فرهنگی، احمدحسین فلاحی و مهرداد ویس کرمی از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، محسن زنگنه و غلامرضا نوری قزلجه از کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، موسی غضنفرآبادی، حسن نوروزی و محمدتقی نقدعلی از کمیسیون قضائی و حقوقی و علی عنابستانی از کمیسیون اجتماعی اعلام شد.

در بین اعضای معرفی شده در “کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی” شاید نظر احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم درباره فضای مجازی بیش از همه قابل توجه باشد. وی در همایش حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان قم گفت: “پیام رسان تلگرام بدون هیچ هویتی امنیت و اطلاعات مردم ایران را به بازیچه گرفته‌است”. وی با اعلام نقش مؤثر پیام رسان‌هایی مانند تلگرام در ایجاد نا امنی و نفوذ در اعتراضات آبان ۹۶ خواستار جایگزینی پیام رسان‌های داخلی با رعایت امنیت و حریم خصوصی و افزایش کیفیت خدمات دهی مردم شد.

همچنین در این جمع نظر احمدحسین فلاحی نماینده مردم همدان درباره فضای مجازی نیز در خور توجه است. وی در سخنانی عنوان کرده است، ” دردیگر کشورها فضای مجازی در اختیار نیروهای مسلح است، لذا فضای مجازی کشور نباید در اختیار دولت باشد. مجلس تلاش کند فضای مجازی را از دستان دولت خارج کرده و مانند بقیه کشورها آن را به نیروهای مسلح بسپارد، چرا که این موضوع مسئله امنیتی حیثیتی است و می‌تواند از ابعاد اجتماعی به چالش‌های امنیتی تبدیل شود”.

بیژن نوباوه‌وطن، نماینده مردم تهران، از دیگر اعضای حاشیه دار در این جمع است، وی مدعی شده بود که توسط آمریکا ترور بیولوژیکی شده است. اما در مهر ۱۳۹۵ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ترور بیولوژیک او را «اثبات نشده» دانست.

در بین اعضای کمیسیون، نام علی اصغر عنابستانی، نمانیده مردم سبزوار از کمیسیون اجتماعی نیز به چشم می خورد. عنابستانی ‌در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس شورای اسلامی پرونده باز دارد که در حال طی کردن روند بررسی خود است. سیلی‌زدن این نماینده‌ی مجلس به یک سرباز وظیفه، یکی از چالشی‌ترین اخبار ماه اخیر بود که با واکنش‌ها کاربران در فضای مجازی ‌همراه شد.

لازم به ذکر است؛ “کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی” بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، تشکیل می شود . مطابق با این اصل مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند، ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل ۷۲ به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجراء می‌شود و تصویب نهائی آن‌ها با مجلس خواهد بود.

منبع: خبرگزاری اقتصاد آنلاین

منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.