تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آگوست 2022 - 10:40
کد خبر : 505155

همه چیز راجع به اسپیسر پلاستیکی

همه چیز راجع به اسپیسر پلاستیکی

اسپیسر همانطور که از نامش پیدا است وسیله‌ای است برای ایجاد فاصله مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسپیسر‌ها از نظر جنس انواع مختلفی دارند که شامل اسپیسر‌های فلزی، بتنی و پلاستیکی می‌شود. اسپیسر‌ها در سایز‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شوند که همین مسأله باعث تنوع در کاربرد آن‌ها نیز می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم

اسپیسر همانطور که از نامش پیدا است وسیله‌ای است برای ایجاد فاصله مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسپیسر‌ها از نظر جنس انواع مختلفی دارند که شامل اسپیسر‌های فلزی، بتنی و پلاستیکی می‌شود. اسپیسر‌ها در سایز‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شوند که همین مسأله باعث تنوع در کاربرد آن‌ها نیز می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی اسپیسر پلاستیکی و نکات مربوط به آن بپردازیم.

اسپیسر پلاستیکی چیست و چه کاربردی دارد؟

اسپیسر یا فاصله‌گذار وسیله‌ای است که برای ایجاد فاصله میان میلگرد یا پوشش آن به کار برده می‌شود. اسپیسر با نام‌های دیگری از جمله کاور میلگرد یا بتن، لقمه بتن و فاصله نگهدار نیز در بازار وجود دارند. این اسپیسر‌ها عموماً در ساختمان‌سازی و در سازه‌هایی مثل دال‌ها و دیوار‌ها به کار برده می‌شوند. همچنین در بتن‌سازی، پروژه‌های تونل یا سد‌سازی و… از اسپیسر‌ها استفاده می‌شود. از جمله دیگر موارد کاربرد اسپیسر‌ها در قالب بتن و خاموت است.

اسپیسر‌ها انواع مختلفی دارند که از نظر تنوع متریال تولید به انواع اسپیسر پلاستیکی، اسپیسر بتنی و اسپیسر فلزی می‌شوند، همچنین از نظر کاربردی نیز اسپیسر به انواع کفی، عمودی و هارد فیکس تقسیم می‌شوند.

همانطور که در مقدمه هم اشاره کردیم اسپیسر‌ها از متریال‌های مختلفی تولید می‌شوند که در تعیین کاربرد آن‌ها اهمیت دارد. اسپیسر پلاستیکی وسیله‌ای به شکل استوانه است که از نوع مادگی و حفره دار و با طول ۱۵ میلیمتر برای پیچ M۳ مناسب بوده و قطر بیرونی آن ۷ میلیمتر و قطر درونی نیز ۳. ۲ میلیمتر است. این اسپیسر‌ها از هر دو سمت بین سطح یا برد‌های مختلف بسته می‌شوند و به عنوان یک پایه محکم عمل می‌کنند. کاربرد این اسپیسر‌ها عموماً ثابت نگه داشتن میلگرد در بتن است. با این حال موارد کاربرد استفاده از این فاصله گذار‌ها بسیار است.

مهمترین کاربرد‌هایی که برای اسپیسر‌های پلاستیکی می‌توان در نظر داشت عبارتند از:

  • قرار دادن چند برد روی یک دیگر
  • ساخت ربات
  • ساخت مدارات حساس به فلزات
  • عایق‌سازی بین دو سطح

چرا استفاده از اسپیسر ضرورت دارد؟

همانطور که اشاره کردیم استفاده از اسپیسر در صنایع مختلف و با توجه به کاربرد‌های گوناگونی که دارد رایج است. به طور مثال در صنعت ساختمان‌سازی یا پروژه‌های عمرانی، به مرور زمان میلگرد‌ها در اثر مجاورت با مواد شیمیایی و شرایط محیطی چون رطوبت، باد، سولفات و… دچار خوردگی و فرسایش می‌شود، چنین پدیده‌ای می‌تواند با آثار مخرب و زیانباری همراه باشد اما استفاده از اسپیسر به عنوان پوششی روی میلگرد، از این وسیله در مقابل شرایط یاد شده محافظت به عمل خواهد آورد. به ویژه در ساخت بتن مسلح باید حتماً از این قطعه کاربردی استفاده شود.

از اسپیسر‌ها در صنایع رباتیک نیز استفاده می‌شود که مهمترین کاربرد آن‌ها ایجاد فاصله بین دو برد الکترونیکی یا دو صفحه است. گاهی اوقات نیز از اسپیسر‌ها برای اتصال سایر قطعات در صنایع رباتیک استفاده می‌شود. البته اسپیسر به کار برده شده در این صنایع عموماً اسپیسر‌های فلزی و از جنس آلومینیوم هستند.

ویژگی‌های اسپیسر پلاستیکی

اسپیسر‌های پلاستیکی در مقایسه با سایر اسپیسر‌ها از نظر وزن، قیمت، تنوع و شرایط تولید صرفه اقتصادی خوبی دارند به همین دلیل از محبوبیت و ارزش بیشتری برخوردار هستند. استفاده از این نوع اسپیسر در ساخت و ساز بسیار گسترده است، با این حال این اسپیسر‌ها دارای معایبی نیز هستند که در زمان انتخاب آن‌ها با توجه به نوع کاربردی که در نظر گرفته می‌شود باید به این مسأله دقت داشت.

به طور مثال اسپیسر‌های پلاستیکی چسبندگی خوبی ندارند؛ چرا که ضریب حرارتی پلاستیک و بتون متفاوت است. به همین دلیل اگر بتن گرم یا سرد شود تغییر اندازه و شکل آن می‌تواند به اسپیسر‌ها آسیب وارد کرده و به مرور باعث ایجاد فضا‌های کوچک و دسترسی مواد فرساینده به داخل بتن و میلگرد‌ها شود. این مسأله در طولانی مدت آسیب و فرسایش ساختمان را در پی دارد. یا به طور مثال مقاومت اسپیسر‌های پلاستیکی در برابر مواد شیمیایی بسیار پایین است و به راحتی در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

از دیگر معایب اسپیسر‌های پلاستیکی باید به این مسأله اشاره کرد این اسپیسر‌ها تحمل بار سنگین را ندارند، بنابراین در سازه‌های بزرگ و سنگین عمل کاربردی نخواهند داشت.

مزایای استفاده از اسپیسر پلاستیکی

استفاده از اسپیسر‌های پلاستیکی با مزایایی همراه است که باعث شده این فاصله گذار‌ها به محبوب‌ترین انتخاب کارفرمایان تبدیل شود. از جمله مزایای این اسپیسر‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن سبک که باعث می‌شود کار با آن ساده باشد.
  • ارزان و قابل دسترس
  • قابلیت نصب سریع و آسان
  • تنوع در مدل
  • حمل و نقل آسان و کم هزینه
  • کاهش هزینه‌ها در انجام پروژه‌ها از جمله هزینه‌های مرتبط با نیروی انسانی
  • کاور یکنواخت و مناسب

جنس اسپیسر پلاستیکی از چیست؟

این اسپیسر‌ها را اغلب از جنس مواد پلاستیکی بازیافتی و با پایه پلی الفینی تهیه می‌کنند. این جنس پلاستیک‌ها در مجاورت بتن واکنش زیادی از خود نشان نمی‌دهد و برای طراحی اصولی و استاندارد از مقاومت مناسبی برخوردار هستند.

طراحی این اسپیسر‌ها عموماً با توجه به مقاومت لازم انجام می‌گیرد. در یک مقاومت معین هرقدر اسپیسر‌های پلاستیکی ظریف‌تر باشند نتیجه بهتر خواهد بود. دلیل این مسأله نیز کاملاً واضح است: تفاوت بین ضریب انبساطی بتن و پلاستیک، هرقدر که ضخامت پلاستیک کمتر باشد، این تفاوت نیز کمتر بوده و مشکلات ناشی از ضریب انبساطی متفاوت بتن و پلاستیک از بین می‌رود.

قیمت اسپیسر پلاستیکی

یکی از مهمترین نکات در فروش اسپیسر پلاستیکی قیمت آن است. قیمت اسپیسر‌های پلاستیکی با توجه به فاکتور‌هایی چون میزان مقاومت، کیفیت و توازنی که در طراحی آن به کار رفته است تعیین می‌شود. یکی از مهم‌ترین فاکتور‌هایی که در طراحی اسپیسر‌های پلاستیکی وجود دارد دقت در کاور و دستیابی به پایداری مورد نیاز است، بنابراین اسپیسر‌های پلاستیکی با توجه به کاربردی که دارند و نوع اسپیسر و کیفیت مواد اولیه ساخت از قیمت‌های متنوعی برخوردار خواهند بود. در صورتی که سفارش تعداد بالای اسپیسر پلاستیکی وجود داشته باشد می‌توانید با خرید از مراکز پخش عمده اسپیسر پلاستیکی این محصول را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنید.

مهمترین نکات نصب اسپیسر پلاستیکی

برای نصب اسپیسر‌های پلاستیکی باید به نکات استاندارد و مهم توجه داشته باشید. مهمترین نکات نصب اسپیسر پلاستیکی عبارتند از:

– رعایت فاصله مجاز در قرار دادن اسپیسر‌ها: این فاصله نباید از یک دوم ارتفاع مشخص شده فضاساز‌ها، پایین‌تر باشد.

– اندازه بار وارده به اسپیسر: همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، اسپیسر‌های پلاستیکی توان تحمل بار کمی دارند. بنابراین بهتر است قبل از اقدام به نصب حتماً فشاری که به اسپیسر وارد می‌شود را تخمین‌زده و سپس اقدام به استفاده از مدل و جنس مناسب اسپیسر نمایید.

خرید اسپیسر پلاستیکی

اسپیسر‌های پلاستیکی محبوب‌ترین و رایج‌ترین شکل اسپیسر در بازار ایران محسوب می‌شوند. قیمت مناسب و سایر مزایایی که برای این نوع اسپیسر‌ها برشمردیم سبب می‌شود که تقاضا برای خرید اسپیسر‌های پلاستیکی در مقایسه با سایر مدل‌ها بیشتر باشد.

قیمت اسپیسر‌های پلاستیکی با توجه به کیفیت متریال تولیدی، نوع اسپیسر، کاربرد، کارخانه و برند سازنده و… متفاوت است. انتخاب این اسپیسر نیز باید با توجه به کاربردی که دارد صورت گیرد. بنابراین توصیه می‌شود با توجه به اهمیت بالایی که این قطعه در سازه‌های بتنی و پروژه‌های عمرانی دارد در زمان خرید حتماً اسپیسر پلاستیکی با کیفیت و کاربردی تهیه کنید.

فروشگاه سفیر الکترونیک یکی از معتبرترین عرضه‌کنندگان انواع اسپیسر‌های پلاستیکی است که محصولات با کیفیت را با تنوع بالا در طرح و با قیمت‌های بسیار رقابتی به مشتریان عزیز ارائه می‌کند. شما می‌توانید برای خرید اسپیسر و استعلام قیمت با مشاورین مجموعه در تماس بوده و بهترین و کاربردی‌ترین قطعه را با توجه به شرایط کاری و پروژه خود خریداری کنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.