تاریخ انتشار : جمعه 4 مارس 2022 - 4:44
کد خبر : 503010

پردازنده‌های نسل ۱۳ رپتور لیک اینتل؛ تمام آنچه باید بدانید

پردازنده‌های نسل ۱۳ رپتور لیک اینتل؛ تمام آنچه باید بدانید

پردازنده‌های نسل ۱۳ رپتور لیک اینتل؛ تمام آنچه باید بدانید پردازنده‌های نسل 12 آلدر لیک اینتل به‌تازگی وارد بازار شده‌اند. برخی از پردازنده‌های آلدر لیک مانند پردازنده Core i5 12600K و Core i9 12900K ..

پردازنده‌های نسل ۱۳ رپتور لیک اینتل؛ تمام آنچه باید بدانید

پردازنده‌های نسل 12 آلدر لیک اینتل به‌تازگی وارد بازار شده‌اند. برخی از پردازنده‌های آلدر لیک مانند پردازنده Core i5 12600K و Core i9 12900K هم در حال حاضر بر سکوی بهترین پردازنده‌های بازار ایستاده‌اند.

باتوجه‌به این موارد، شایعات بسیاری پیرامون پردازنده‌های نسل بعد اینتل وجود دارد. در واقع همین‌الان هم اطلاعات نسبتاً زیادی راجع به پردازنده‌های رپتور لیک اینتل وجود دارد و به همین دلیل، ما تصمیم گرفتیم تمام اطلاعات مربوط به پردازنده‌های نسل 13 اینتل را برای شما در یک مقاله گردآوری کنیم.

پس برای دانستن تمام اطلاعات ضروری درباره پردازنده‌های رپتور لیک نسل 13 اینتل، با وبسایت تک‌فارس همراه باشید.

مشخصات فنی پردازنده‌های نسل 13 رپتور لیک

اگر پیش‌ از این نمی‌دانستید، باید بگوییم که پردازنده‌های رپتور لیک، نسل 13 پردازنده‌های اینتل هستند. پردازنده‌های رپتور لیک، به‌واقع دنباله‌ای بر پردازنده‌های آلدر لیک هستند که جداول عملکرد فنی را با عملکرد بی‌نظیر خود تسخیر کرده‌اند. باتوجه‌به موفقیت فنی سری آلدر لیک، از سری رپتور لیک هم انتظار می‌رود با طراحی ارتقاء یافته 10 نانومتری خود، عملکرد قوی‌تری به نمایش بگذارد.

به عنوان بخشی از برنامه ملاقات سرمایه‌گذاران این شرکت در سال 2022، اینتل به طور رسمی اولین نمونه مهندسی شده پردازنده رپتور لیک را به نمایش گذاشت. چیپ مورد بحث، به یک پردازنده 24 هسته‌ای با 32 رشته مجهز است.

گفته می‌شود این پردازنده هم همان معماری هابریدی استفاده شده در پردازنده‌های آلدر لیک را به‌کار می‌گیرد و این نوید یک سری پردازنده شاهکار دیگر را می‌دهد، چرا که در صورت استفاده از معماری هایبرید، ما باز هم شاهد ترکیب هسته‌های P و هسته‌های E خواهیم بود که این ترکیب هم به یک عملکرد کلی عالی می‌انجامد.

مطالب مرتبط:

  • مقایسه کارت حافظه DDR4 با DDR5؛ ارتقاء غیر ضروری
  • راهنمای قدم به قدم جمع آوری کامپیوتر (اسمبل)
  • بررسی پردازنده Core i7-12700K اینتل

ترکیب ذکر شده همچنین به این معناست که شاهد دوبرابر هسته کوچک بیشتر نسبت به سری فعلی آلدر لیک خواهیم بود. این پردازنده 24 هسته‌ای همچنین می‌تواند همانی باشد که وبسایت Coelacanth-dream رصد کرده بود. با توجه به اطلاعات فاش شده، فرض می‌شود که این پردازنده همان Core i9-13900K باشد که در واقع نسخه ارتقاء یافته پردازنده نسل فعلی Core i9-12900K اینتل است. همچنین مد نظر داشته باشید که پردازنده Core i9-12900K اینتل، یک پردازنده 16 هسته‌ای با 8 هسته P و 8 هسته E است.

اولین شواهد مبنی بر وجود پردازنده‌های رپتور لیک نسل 13 اینتل، به اسناد افشا شده در ماه مارس سال 2021 برمی‌گردد. اسناد افشاء شده؛ همانطور که مشاهده می‌کنید، برخی از جزئیات رسمی پردازنده‌های رپتور لیک اینتل را برای ما به ارمغان آوردند. البته تولید کنندگان چیپ‌ها تمایل دارند پیشاپیش برنامه‌ریزی کنند و از چرخه عرضه جلوتر باشند، پس عجیب نیست که پیش از عرضه آلدر لیک، شاهد افشای اطلاعاتی درباره رپتور لیک باشیم.

عدم پشتیبانی از AVX-512

رپتور لیک اینتل

یکی دیگر از مواردی که ارزش دارد به آن اشاره کنیم، کدی از بوت‌لگ است که نشان می‌دهد رپتور لیک از AVX-512 پشتیبانی نمی‌کند. البته این مورد خیلی هم برای ما شگفت‌آور نیست، چرا که پردازنده‌های آلدر لیک هم از AVX-512 پشتیبانی نمی‌کردند.

البته هنوز خیلی زود است که بتوانیم راجع به پشتیبانی کردن پردازنده‌های رپتور لیک از AVX-512 روی چیپ‌های هایبرید صحبت کنیم، چرا که ممکن است اینتل موضع خود را در این‌باره عوض کند. پس فعلا از پیش‌داوری بیشتر در این باره خودداری می‌کنیم.

خب، مواردی که بالاتر گفته شد، تمام چیزهایی بودند که ما درحال‌حاضر به عنوان مشخصات فنی پردازنده‌های رپتور لیک در دسترس داریم. قطعاً با نزدیک‌تر شدن به تاریخ عرضه این پرادزنده‌ها، ما هم به اطلاعات بیشتری دسترسی پیدا خواهیم کرد.

سازگاری سوکت‌ها

پردازنده‌های رپتور لیک نسل 13 اینتل هم از همان سوکت پردازنده LGA1700 استفاده شده توسط پردازنده‌های آلدر لیک استفاده می‌کنند. این مورد قطعا خیال بسیاری از کسانی که قصد ارتقاء به رپتور لیک دارند را راحت خواهد کرد.

این همچنین به این معناست که شما می‌توانید از مادربردهای LGA1700 و خنک‌کننده‌های پردازنده فعلی هم استفاده کنید. این مورد بدین معنا نیز است که پردازنده‌های جدید، از ماژول‌های حافظه DDR4 هم پشتیبانی می‌کنند.

هرچند هنوز مورد اخیر به طور رسمی تایید نشده است. درحال حاضر هیچ شایعه یا اطلاعات درز شده‌ای هم وجود ندارد که به قصد اینتل، مبنی بر نگه داشتن سوکت LGA1700 برای پردازنده‌های نسل 14 اشاره کند.

رپتور لیک اینتل

سوکت LGA1700 با نام رمزی 15R1، از نظر ابعاد از سوکت LGA1200 بزرگتر است. سوکت جدید برای پشتیبانی کردن از ویژگی‌های جدید از جمله حافظه DDR5 و PCIe 5.0 از سوزن‌های سوکت بیشتری هم بهره می‌برد.

درست مانند پردازنده‌های آلدر لیک، پردازنده‌های نسل 13 رپتور لیک اینتل هم از فرآیند سوپرفین (SuperFin) که با عنوان Intel 7 هم شناخته می‌شود، استفاده می‌کنند. هرچند به نظر می‌رسد رپتور لیک آخرین سری‌ای است که از نود 10 نانومتری، پیش از انتقال به پروسه تولید Intel 4 که همان فرآیند تولید 7 نانومتری EUV است، استفاده می‌کند.

صرفاً جهت این‌که اطلاعات بیشتری در این باره داشته باشید، بدانید که اِی‌اِم‌دی در سال 2019، شروع به استفاده از معماری 7 نانومتری Zen 2 کرد و این به این معنا است که اینتل همین الان هم در این حوزه چند سالی از اِی‌اِم‌دی عقب است. اِی‌اِم‌دی همچنین در حال طی کردن مسیر عرضه پردازنده‌های دسکتاپ 5 نانومتری سری Ryzen 7000 در سال جاری می‌باشد.

تاریخ عرضه پردازنده نسل 13 رپتور لیک اینتل

در همان نشست با سرمایه‌گذاران این شرکت که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، اینتل برنامه‌های پردازنده‌هایش را برای چند سال آینده با سرمایه‌گذاران به اشتراک گذاشت. این برنامه‌ها به چهار نسل جدید از پردازنده‌ها اشاره داشتند و این شرکت هم قصد دارد پردازنده‌های نسل 13 رپتور لیک خود را امسال عرضه کند که البته این مورد با شایعات پیشین هم هم‌خوانی دارد. اگر همه‌چیز به خوبی و مطابق برنامه‌ها پیش برود، احتمالاً اولین سری از قطعات دسکتاپ رپتور نسل 13 تا اواخر ربع سوم سال جاری به دست ما خواهند رسید.

قطعات موبایل این سری (از جمله H/HX/U) هم به احتمال زیاد و در بهترین حالت، تا ربع چهارم سال یا تا انتهای سال 2022 عرضه خواهند شد. ما هم به محض دست‌یابی به اطلاعات بیشتر در این‌باره، به شما اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

پردازنده‌های آلدر لیک اینتل تا به همین لحظه هم با عملکرد فوق‌العاده خود تاثیرات عظیمی در دنیای کامپیوتر به جا گذاشته‌اند. همانطور که پیش‌تر هم در نقد و بررسی پردازنده‌های سری آلدرلیک اینتل به آن اشاره کردیم، این پردازنده‌های جدید، نسل‌به‌نسل عملکرد به شدت بهتری را ارائه می‌دهند که به عنوان برتری بزرگی نسبت به پردازنده‌های شرکت رقیب اینتل، یعنی سری پردازنده‌های رایزن اِی‌اِم‌دی، می‌باشند.

قطع‌به‌یقین ما انتظار پیش‌رفت فزاینده‌ای از پردازنده‌های رپتور لیک داریم، اما در همین حین تماشای رقابت این سری با پردازنده رایزن 5 نانومتری Zen 4 هم قطعا به شدت جذاب خواهد بود.

منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.