تاریخ انتشار : دوشنبه 5 دسامبر 2022 - 9:44
کد خبر : 505849

۱۰ مهارتی که یک مهندس شبکه به آنها نیاز دارد

۱۰ مهارتی که یک مهندس شبکه به آنها نیاز دارد

یک مهندس شبکه موفق به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟ اگر شما هم می‌خواهید یک مهندس شبکه با تجربه و حرفه ای شوید و درآمد مد نظرتان در این شغل را بدست آورید این مطلب برای شما نوشته شده است. پس تا پایان با ما همراه باشید: یک مهندس شبکه چه وظایفی دارد قبل از اینکه

یک مهندس شبکه موفق به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

اگر شما هم می‌خواهید یک مهندس شبکه با تجربه و حرفه ای شوید و درآمد مد نظرتان در این شغل را بدست آورید این مطلب برای شما نوشته شده است. پس تا پایان با ما همراه باشید:

یک مهندس شبکه چه وظایفی دارد

قبل از اینکه بگوییم یک مهندس شبکه چه وظایفی دارد باید توضیح دهیم دقیقا به چه فردی مهندس شبکه گفته می‌شود. در واقع هر شخصی بتواند معماری و زیرساخت های یک شبکه را به درستی پی‌ریزی کند یک مهندس شبکه است. اما دامنه وظایف یک مهندس شبکه ممکن است در سازمان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت باشد. بعضی از این وظایف می‌تواند شامل ساختن شبکه‌های بی سیم یا باسیم، رفع مشکلات شبکه، ادغام فناوری‌های به روز و غیره باشد.

 

میزان تقاضا در حرفه مهندسی شبکه

هر چند در حال حاضر سیستم های اتوماسیون بسیاری وجود دارند که در این زمینه کار را برای سازمان ها آسان‌تر کرده‌اند با این حال نتوانستند نقش یک مهندس شبکه را ایفا کنند. زیرا بخش عمده‌ای از وظایف یک متخصص شبکه را نمی‌توان به صورت خودکار انجام داد. داشتن ارتباط خوب، درک عمیق از عملکرد شبکه و توانایی کار با معماری‌های قدیمی، همگی کلیدی هستند تا خود را به بهترین مهندس شبکه تبدیل کنید.

۱۰ مهارتی که یک مهندس شبکه به آنها نیاز دارد

در سال‌های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی در زمینه IT شرکت‌های مختلف به دنبال راهی برای سرمایه گذاری روی فناوری های جدید و پر سرعت بودند. همین موضوع باعث شد که جامعه نیاز بیشتری به مهندسین شبکه پیدا کند. اما در این بین متخصصینی موفق‌تر بوده‌اند که مهارت‌های اساسی و لازم برای مهندسی شبکه را داشتند. موارد زیر مهارت‌های یک مهندس شبکه موفق است :

1.   سخت افزار و زیرساخت

شناخت دقیق زیر ساخت‌ها و سخت افزارها یکی دیگر از مهارت هایی است که یک مهندس شبکه موفق باید بلد باشد. زیرا این سخت افزارها و زیرساخت‌ها تمام عملکرد یک شبکه را در خود جای داده‌اند. نکته مهم دیگر این است که شما برای تبدیل شدن به یک مهندس شبکه با تجربه علاوه بر زیر ساخت‌ها باید انواع برند تجهیزات شبکه (مانند میکروتیک، یوبیکویتی، سیسکو و …) و نوع عملکرد هرکدام را بشناسید. هرچند ممکن است که شما به صورت مستقیم مسئول خرید این تجهیزات در سازمان خود نباشید اما برای هدفمند شدن این خریدها باید بدانید دقیقا چه محصولی را تهیه کنید تا بالاترین بازدهی را برای مجموعه مورد نظر داشته باشد. همچنین از شما انتظار می‌رود نیازهای یک شبکه را بدانید و بتوانید آنها را به بهترین شکل ممکن حفظ کنید

 

2. تحلیل و عیب یابی

یک مهندس شبکه خوب قادر است مشکلات درون شبکه را قبل و بعد از بروز آنها حل کند. داشتن مهارت‌های تحلیلی برای درک اینکه مشکل از کجاست و یک فرایند عیب‌یابی اختصاصی برای حل موثر مشکل و جلوگیری از تکرار آن بسیار مهم است. همانطور که گفتیم پروسه تعمیر تجهیزات شبکه یک سیر زمان بر است که باید با دقت و ظرافت بالایی انجام گیرد، پس این موضوع که شما مهارت عیب یابی و حل مشکل را بلد باشید یک پوئن مثبت به حساب می‌آید. یادتان نرود توانایی تشخیص ایراد در عملکرد تجهیزات و تعمیر آن می‌تواند شما را یک قدم به متخصص و مهندس شبکه شدن نزدیک کند.

 

3. مهارت شبکه سازی

خب این هم یکی از موارد مهم برای تبدیل شدن به یک مهندس شبکه کارشناس و با تجربه است. تقریبا تمام مهندسین شبکه باید انواع مختلف شبکه‌ها و معماری‌ها را بدانند مانند WAN، LAN، SD-WAN، SD-branch و غیره… علاوه بر این با نحوه ادغام آنها در سیستم مورد نظر آشنا باشند. پس اگر شما بتوانید با انواع تجهیزات شبکه و معماری آنها آشنا شوید به راحتی قادر می‌شوید شبکه‌های بی‌نقصی بسازید. وجود منابع بسیار زیاد در این زمینه به شما کمک می‌کند تا از آموزش‌های جدید شبکه عقب نمانید و بتوانید روز به روز در این زمینه پیشرفت کنید.

 

4. امنیت و فایروال

یکی از نکات بسیار مهم در زمینه شبکه امنیت آن است. به خصوص اگر شبکه مورد نظر اطلاعات محرمانه و به خصوصی را مدیریت کند. هرچند بسیاری از سازمان‌های مهم دارای یک مسئول امنیت فناوری اطلاعات هستند، با این حال ایمنی واقعی زمانی وجود خواهد داشت که تمامی اعضای یک تیم فناوری اطلاعات در حفظ امنیت شبکه مشارکت کنند. پس اگر شما قصد دارید یک مهندس شبکه متخصص شوید باید به صورت مستمر آموزشهای مربوط به فایروال و امنیت شبکه را دنبال کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند یک گام بلند در راه متخصص شدن در این حرفه پر درآمد بردارید. زیرا سازمان های بسیاری وجود دارند که حفظ اسرار برایشان یک امر حیاتی است و اگر شما یک مهندس امنیت شبکه حرفه‌ای شوید قطعا جایگاه مهمی در این سازمان ها خواهید داشت.

 

5. زبان های برنامه نویسی

این مورد هم یکی دیگر از مواردی است که برای متخصص شدن به آن نیاز دارید. زبان‌های برنامه نویسی همه منظوره یک راه حل عالی برای شبکه‌های درجه یک سازمانی به شمار می‌آیند. زبان هایی مانند Perl ،Python و Ruby و غیره. همانطور که در اطرافمان میبینیم برنامه‌هایی که برای خودکار شدن عملکردها نوشته می‌شوند محبوبیت بسیاری دارند زبان هایی مانند جاوا ،Terraform و Ansible. همچنین از آنجایی که شبکه‌های بیشتری از منابع باز استفاده می‌کنند پس برنامه نویسی می تواند یکی از ملزومات برای شبکه باشد.

 

6. DNS

در حقیقت اساس اینترنت امروزی DNS است که برای عملکرد یک شبکه متصل به اینترنت بسیار هائز اهمیت و مهم می‌باشد. اینکه یک مهندس شبکه درک عمیقی از کارایی و عملکرد DNS داشته باشد یک مهارت مهم و اساسی به شمار می‌آید. شبکه های مدرن امروزی و تهدیداتی که پیرامون DNS در حال شکل‌گیری است سازمان ها را مجاب کرده است تا به این مهارت اهمیت ویژه‌ای داشته باشند. دانستن نحوه عیب یابی DNS در یک محیط متصل به اینترنت حیاتی است و داشتن این مهارت برای یک مهندس امری ضروری است.

 

7. MPLS

در حالی که SD-WAN در حال افزایش یا جایگزینی MPLS برای شرکت‌ها بوده است، بسیاری هنوز برای خاطرجمع شدن از قابلیت اطمینان و امنیت در شبکه به MPLS تکیه می‌کنند. همین موضوع MPLS را به یک مهارت قابل توجه برای مهندسین شبکه تبدیل می‌کند. مهندسان باید بدانند که چگونه با یک شبکه انحصاری MPLS و گاها شبکه های WAN ترکیبی کار کنند.

 

8. مجازی سازی و اتوماسیون

مجازی سازی یا SD-WAN نقش بسزایی در مراکز داده ایفا می‌کند. در واقع مجازی سازی به نوعی شبیه سازی شبکه قبل از اجرای آن در یک محیط واقعی است. این موضوع کمک میکند درصد خطاهای یک تیم فناوری اطلاعات کاهش یابد و یا کاملا اصلاح شود. پس کار کردن با عملکردهای مختلف شبکه اتوماسیون یک مهارت برای مهندسین شبکه به حساب می‌آید.

 

 9. اینترنت اشیا یا IoT

از آنجایی که پیش بینی می‌شود کمتر از 10  سال دیگر اینترنت اشیا به طور قابل توجهی، در برخی از کشورها اشباع شود پس یادگیری آن نیز خالی از لطف نخواهد بود. اینترنت اشیا تاثیر بسیاری بر ترافیک شبکه سازمانی، زیرساخت‌ها و همینطور امنیت خواهد گذاشت. از همین رو کسب و کارهای بسیاری به دستگاه‌های IoT متکی می‌شوند. از آنجایی که IoT  به طور کلی با شبکه‌های 4G  و 5G  مرتبط است، انواع خاصی از معماری‌های شبکه مانند شاخه SD از WiFi  یا سایر اتصالات غیر همراه، برای پشتیبانی از اکوسیستم‌های IoT  استفاده می‌کنند. همین امر امنیت را که یک موضوع مهم در این رابطه است مورد توجه قرار می‌دهد. تنها به این خاطر که IoT در حال حاضر مقاومت کمی نسبت به نفوذ و هک دارد.

10. برقراری ارتباط با مشتر

بسته به ماهیت شرکت و سازمانی که در آن مشغول به کار هستید، ممکن است از شما انتظار برود تا برای برخی از مشتریان عیب یابی کنید و یا مشکلات شبکه front-end  را مدیریت کنید. که در وهله اول همه این موارد نیاز به مهارت‌های ارتباطی عالی مثل توانایی توضیح مسائل فنی به افراد غیر فنی و توانایی درک و ایجاد رابطه با مشتریان را دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که یک مهندس شبکه خوب باید قادر باشد مشتریان بیشتری را به خود جذب کند و این کار به جز اخلاق مداری و با حوصله بودن هیچ راه دیگری ندارد.

 

مهندس شبکه و مهارت های کاربردی

اگر مقاله را تا پایان دنبال کرده باشید باید با 10 مورد از مهارت‌های اساسی و آینده دار یک مهندس شبکه آشنا شده باشید. این حرفه در حال حاضر روبه پیشرفت است و جای صحبت بسیاری دارد. در حال حاضر با ظهور اینترنت و اتصال روزافزون کسب و کارها به فضای مجازی، وب و اینترنت اشیا تقریبا تمامی سازمان‌ها اعم از کارخانه‌های بزرگ تا کسب و کارهای کوچک به یک مهندس شبکه نیاز پیدا می‌کنند. در این راستا و برای مطالعه مطالب آموزشی در زمینه شبکه و انواع تجهیزات شبکه، ما سایت شبکه دیده بان netdrco.com را به شما معرفی می‌کنیم. این مجموعه مطالب مهمی در زمینه اخبار روز IT  و آموزش کانفیگ انواع تجهیزات شبکه را به صورت کاملا رایگان همراه با ویدیوهای مفید در اختیار مخاطبین خود قرار می‌دهد.

۱۰ مهارتی که یک مهندس شبکه به آنها نیاز دارد

 

جهت اطلاع از مراحل ثبت سفارش تعمیرات با شبکه دیده‌بان تماس بگیرید : 20 21 9100 – 021

مراحل ثبت سفارش تعمیر تجهیزات شبکه:

  • تماس با دفتر و ارسال تجهیزات به دفتر شبکه دیده بان
  • بررسی مشکلات تجهیزات شبکه و اعلام هزینه به شما
  • در صورت تایید شما ، تعمیر انجام می شود.
  • ارسال تجهیزات در اسرع وقت

نکات مهم پروسه تعمیرات تجهیزات شبکه:

  • مشکل و ایرادات احتمالی دستگاه را در برگه‌ای نوشته و همراه دستگاه به دفتر شبکه دیده‌بان ارسال فرمایید.
  • نام و شماره تلفن مسئول پیگیری تجهیزات را حتما درج بفرمایید.
  • به دلیل زیاد بودن تعداد کالاهای تعمیری ، حتما پیگیر کالای خود باشید.

شبکه دیده بان وارد کننده و ارائه کننده انواع تجهیزات شبکه در برند‌های معروف است. از جمله خدمات این مجموعه:

  • 48 ساعت مهلت تست
  • یک سال گارانتی
  • ارسال در اسرع وقت به تمام نقاط ایران
  • مشاوره رایگان قبل از خرید محصول
  • امکان کانفیگ و راه اندازی بعد از خرید محصول
  • تعمیر تجهیزات شبکه

جهت سفارش یا مشاوره با کارشناسان فروش با شماره های زیر تماس بگیرید:

02191002120

09128005038

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.