تاریخ انتشار : دوشنبه 7 مارس 2022 - 14:30
کد خبر : 503232

از ابتدای ۲۰۲۲ طلا بهتر از بیت کوین عمل کرده است؛ کدام‌یک ابزار بهتری برای مقابله با تورم است؟

از ابتدای ۲۰۲۲ طلا بهتر از بیت کوین عمل کرده است؛ کدام‌یک ابزار بهتری برای مقابله با تورم است؟

از شروع سال ۲۰۲۲ میلادی بیت کوین حدود ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و این در حالی است که قیمت طلا در این مدت حدود ۱۰ درصد بیشتر شده است. این فلز گران‌بها که اکنون با قیمتی نزدیک به رکورد تاریخی خ..

از شروع سال ۲۰۲۲ میلادی بیت کوین حدود ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و این در حالی است که قیمت طلا در این مدت حدود ۱۰ درصد بیشتر شده است. این فلز گران‌بها که اکنون با قیمتی نزدیک به رکورد تاریخی خود معامله می‌شود، از گذشته‌های دور به‌عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش و مقابله با تورم مورد استفاده قرار گرفته است و در جریان جنگ میان روسیه و اوکراین نیز این موضوع را ثابت کرد؛ اما آیا بیت کوین هم می‌تواند ابزاری برای ذخیره ارزش در نظر گرفته شود یا اینکه این عنوان مختص دارایی‌های سنتی است؟

به گزارش کریپتو اسلیت، در ابتدای هفته جاری، بیت کوین نتوانست جهش‌هایی دورقمی داشته باشد و به زیر محدوده ۴۰,۰۰۰ دلار رسید که از نظر روانی، سطح بسیار مهمی محسوب می‌شود. داده‌های پلتفرم سانتیتمنت (Santitment) نشان می‌دهد که با افزایش بی‌اعتمادی نسبت به دارایی‌های پرریسک در جهان، رقابت قدیمی بین بیت کوین و طلا به‌عنوان بهترین ابزار برای ذخیره ارزش همچنان ادامه دارد.

سانتیمنت در توییتر خود نوشته است:

در ابتدای هفته، بیت کوین به محدوده ۳۸,۹۰۰ دلار برگشت و شاخص سهامی «S&P500» نیز از آن پیروی کرد. همبستگی این دو تا زمانی که بیت کوین بتواند یک جهش قابل‌توجه داشته باشد، ادامه خواهد داشت. در عین حال، قیمت طلا با آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین رشد کرده است.

در نمودار زیر می‌توانید ببینید که با افزایش احتمال درگیری بین روسیه و اوکراین، روند قیمت بیت کوین و شاخص S&P500 نزولی شده و از سوی دیگر طلا تقریباً ۴ درصد رشد کرده است.

مقایسه عملکرد بیت کوین، شاخص S&P500 و طلا.

عملکرد بیت کوین و طلا در سال ۲۰۲۲

لحظه‌ای که روسیه به اوکراین حمله کرد، رشد طلا سریع‌تر شد و به اوج قیمتی مربوط به اوت ۲۰۲۰ (مرداد ۹۹) رسید. با این حال، قیمت بیت کوین که به‌‌گفته مایکل سیلور (Michael Saylor)، مدیرعامل شرکت مایکرواستراتژی، بهترین منبع برای ذخیره ارزش است، در یک روز ۱۴ درصد سقوط کرد.

رشد قیمت طلا و سقوط قیمت بیت کوین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) پایان ماجرا نبود. پس از آنکه دولت اوکراین به‌طور رسمی اعلام کرد از طریق بیت کوین و اتریوم کمک مالی جمع‌آوری می‌کند، قیمت طلا تقریباً خیلی سریع کاهش یافت و بیت کوین بیش از ۱۷ درصد رشد کرد. کمک‌هایی که در قالب ارز دیجیتال برای اوکراین فرستاده شد، خیلی سریع نقد و به پول‌های فیات تبدیل شد. دولت این کشور هرگز قصد نداشت این بیت کوین‌ها را انباشت کند و به‌محض دریافت ارزهای دیجیتال آنها را خواهد فروخت. این نیاز به تأمین مالی جنگ در اوکراین بود که باعث شد که فشار فروش بازار افزایش یابد.

رقابت بین بیت کوین و طلا در ابتدای هفته هم ادامه داشت. امروز، طلا از نظر بازدهی از بیت کوین سبقت گرفت و در بالاترین سطح به ۲٬۰۰۲ دلار رسید. با این حال، طلا فقط ۵ درصد از اوج تاریخی خود در ۲٬۰۷۵ فاصله دارد و به‌احتمال قوی، این سطح به‌عنوان مقاومت محکمی عمل خواهد کرد. در عین حال، بیت کوین رفته‌رفته به حمایت‌های ۳۷,۷۰۰ و ۳۵,۲۵۴ دلاری نزدیک می‌شود که سطوح حمایتی تاریخی آن محسوب می‌شوند. تماشای اتفاقاتی که در آینده قرار است رخ دهد، خیلی هیجان‌انگیز خواهد بود؛ اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که این اتفاقات روی این ادعا که بیت کوین بهترین ابزار برای ذخیره ارزش است، تأثیری می‌گذارد یا خیر؟

طلا ابزار بهتری برای ذخیره ارزش است یا بیت کوین؟

سال‌هاست که بسیاری از معامله‌گران درباره این بحث می‌کنند که بیت کوین برای ذخیره ارزش بهتر است یا طلا. برخی از افراد معتقدند که پتانسیل بالای بیت کوین برای رشد نشان می‌دهد که می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به طلا داشته باشد. با این حال، این نظریه که بیت کوین واقعاً وسیله‌ای برای ذخیره ارزش است، در زمان‌های آشفته‌ای مثل اکنون، هنوز به‌درستی بررسی نشده است.

پیتر شیف (Peter Schiff)، منتقد معروف بیت کوین، دو روز پیش در توییتی گفته بود:

مردم روسیه می‌خواهند ثروت خود را به‌گونه‌ای ذخیره کنند که دولت نتواند آن را توقیف کند. آنها به‌جای بیت کوین، طلا را انتخاب خواهند کرد. بیت کوین همچنان ریسک زیادی دارد و پناهگاه امنی برای ذخیره ارزش محسوب نمی‌شود. بیت کوین نتوانست اولین آزمون مهم خود را با موفقیت بگذراند. فکر نمی‌کنم که این ارز دیجیتال بتواند شانس دومی به دست بیاورد.

اما آیا واقعاً حق با او است؟ آیا این روزها زمان مهمی برای سرنوشت بیت کوین محسوب می‌شود؟

مسئله این است که با توجه به اتفاقات اقتصادی خردی که در روزهای خاصی رخ داده است، نمی‌توان ادعا کرد که بیت کوین یا هر دارایی دیگری قابلیت ذخیره ارزش برای بلندمدت را دارند یا نه. برای بررسی این ادعا باید نگاهی به فناوری بلاک چین بیندازیم و سرعت توسعه فضای آن را بررسی کنیم. تحلیلگران انتظار دارند که اندازه بازار بلاک چین (منظور خودِ فناوری بلاک چین است) طی چهار سال پیش رو به ۶۷ میلیارد دلار برسد. در این صورت، نرخ رشد مرکب سالانه این بازار ۶۸.۴ درصد خواهد بود. علاوه بر این، مردم «به‌راحتی» می‌توانند بیت کوین خود را برای اعضای خانواده، دوستان و خیریه‌هایی در سراسر جهان ارسال کنند و این یکی از ویژگی‌های این ارز دیجیتال است.

این در حالی است که انسان برای هزاران سال از طلا به‌عنوان وسیله‌ای برای ذخیره ارزش استفاده می‌کند و هنوز نمی‌تواند خودِ طلای فیزیکی را با استفاده از برنامه‌ای در موبایلش برای اعضای خانواده‌اش بفرستد. با این حال، هر انسانی می‌تواند ارزش بیت کوین را تنها در چند دقیقه برای کسانی بفرستد که دوستشان دارد.

حال سؤال این است که چه چیزی باعث می‌شود یک دارایی در سال ۲۰۲۲ وسیله‌ای برای ذخیره ارزش باشد؟ اگر این وسیله قرار باشد از ما در برابر نوسانات روزانه بازارهای مالی محافظ کند، نمودار بالا نشان می‌دهد که نه طلا و نه بیت کوین قابلیت انجام این کار را ندارند. از طرف دیگر، اگر تعریف ما از ابزار ذخیره ارزش چیزی است که می‌تواند در یک بازه زمانی طولانی‌مدت ارزشمندتر شود یا اینکه حداقل ارزشش را حفظ کند، می‌توان گفت که بیت کوین هنوز در آزمونش مردود نشده است.

ولی آیا واقعاً در دنیایی که روز‌به‌روز دیجیتالی‌تر می‌شود، منطقی نیست که ابزاری دیجیتالی برای ذخیره ارزش داشته باشیم؟

از ابتدای ۲۰۲۲ طلا بهتر از بیت کوین عمل کرده است؛ کدام‌یک ابزار بهتری برای مقابله با تورم است؟

در این باره بیشتر بخوانید

  • برادران ثروتمند وینکلواس : بیت کوین نسخه جدید طلا است
  • شروع خوب برای طلا، وال‌استریت و بیت‌کوین
  • وضعیت خطرناک در بازارهای آمریکا؛ آیا قیمت بیت کوین منفجر می‌شود؟
  • قیمت طلا رکورد ۹ ساله خود را شکست؛ بیت کوین در انتظار عبور از مقاومت
  • وضعیت بازارها: رشد بازارهای بورس جهان؛ سقوط طلا و کاهش بیت کوین

منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.