تاریخ انتشار : دوشنبه 11 اکتبر 2021 - 14:16
کد خبر : 45643

تحلیل قیمت بیت کوین؛ مقایسه بازار سال ۲۰۱۷ با ۲۰۲۱

تحلیل قیمت بیت کوین؛ مقایسه بازار سال ۲۰۱۷ با ۲۰۲۱

مقایسه چرخه‌های بازار بیت کوین نشان می‌دهد که حجم سرمایه‌گذاری‌های نهادی در سال ۲۰۲۱ و برخلاف سال ۲۰۱۷ در حال افزایش است. در این مطلب برخی از معیارهای ساختاری بازار بیت کوین را زیر ذره‌بین می‌بریم و چ..

مقایسه چرخه‌های بازار بیت کوین نشان می‌دهد که حجم سرمایه‌گذاری‌های نهادی در سال ۲۰۲۱ و برخلاف سال ۲۰۱۷ در حال افزایش است. در این مطلب برخی از معیارهای ساختاری بازار بیت کوین را زیر ذره‌بین می‌بریم و چرخه سال جاری را با چرخه سال ۲۰۱۷ مقایسه خواهیم کرد.

به گزارش کریپتو پوتیتو، شاخص «NVT» ارزش شبکه ارزهای دیجیتال را با استفاده از حجم معاملات درون‌زنجیره‌ای اندازه‌گیری می‌کند. به گفته ویلی وو (Willy Woo)، تحلیل‌گر بازار ارزهای دیجیتال که برای اولین بار این مدل را معرفی کرده است، «شاخص ارزش مبتنی بر NVT» از حاصل‌ضرب حجم تراکنش‌های درون زنجیره‌ای در متوسط دو ساله «نسبت NVT» به‌دست می‌آید. گفتنی است نسبت NVT خود از تقسیم ارزش بازار به حجم کل تراکنش‌های شبکه به دست می‌آید.

در سال ۲۰۱۸ و پس از رسیدن این چرخه به اوج خود، میانگین متحرک ۳۰ روزه و ۹۰ روزه شاخص ارزش مبتنی بر NVT تقریباً برای ۱۲ ماه به‌طور پیوسته کاهش یافت. با این حال از زمان کاهش ۵۰ درصدی قیمت بیت کوین در ماه مه (اردیبهشت)، میانگین‌های متحرک رشد کرده‌اند و در حال رسیدن به سطوحی بالاتر از اوج قبلی ۶۴,۰۰۰ دلاری خود هستند.

تغییر در نتایج قیمت‌گذاری مبتنی بر شاخص NVT را می‌توان به بیشتر‌بودن میزان فعالیت‌های کلان در مقایسه با تراکنش‌های خرد شبکه نسبت داد.

مقایسه مدل‌های ارزش‌گذاری بیت کوین

تجزیه و تحلیل فعالیت‌های درون‌زنجیره‌ای

در تمام چرخه‌های پیشین بازار میانگین متحرک ۷ روزه «حجم تراکنش‌های درون زنجیره‌ای سایز متوسط» و «میانگین ارزش تراکنش‌ها»، تا بیش از ۴ برابر سطح میانگین متحرک ۳۶۰ روزه رشد کرده و سپس به اندازه یک میانگین متحرک ۳۶۰ روزه کاهش یافته‌ است.

حجم تراکنش‌های درون زنجیره‌ای سایز متوسط و میانگین ارزش تراکنش‌ها، نماینده تراکنش‌های بزرگ و کوچک هستند. زمانی که میانگین ارزش تراکنش‌ها افزایش می‌یابد، به این معنی است که تراکنش‌های با حجم بالا بیشتر انجام می‌شود. از طرفی دیگر، شاخص حجم تراکنش‌های سایز متوسط نماینده تراکنش‌های خرد است.

جالب اینجاست که این شاخص‌ها تاکنون رشدی بیشتر از ۴ برابر را تجربه نکرده‌اند. علاوه بر این، میانگین ارزش تراکنش‌ها همیشه با حجم تراکنش‌های درون زنجیره‌ای سایز متوسط در ارتباط است و این یعنی سطح فعالیت‌های کلان و خرد هر دو با افزایش قیمت و رسیدن به اوج تاریخی ۶۴,۰۰۰ دلاری تا بیش از ۴ برابر میانگین متحرک ۳۶۰ روزه افزایش یافته است.

همچنین بخوانید: تحلیل آنچین هفتگی ارزهای دیجیتال

بین میانگین ارزش تراکنش‌ها و حجم تراکنش‌های درون‌زنجیره‌ای سایز متوسط به‌طور شگفت‌انگیزی واگرایی قابل‌توجهی وجود داشته است. این واگرایی همچنین نشان‌دهنده ردپای سرمایه‌گذاران نهادی در این اکوسیستم است که عقاید و دیدگاه‌های متفاوتی هم دارند.

مقایسه حجم تراکنش‌های درون زنجیره‌ای سایز متوسط و میانگین ارزش تراکنش‌ها

آیا سرمایه‌گذاران نهادی بیشتری وارد بازار بیت کوین شده‌اند؟

به‌دنبال دیده‌شدن ردپای سرمایه‌گذاران نهادی، لازم است تا معیار دورن‌زنجیره‌ای ارزشمند دیگری به نام نسبت گردش سرمایه (Fund Flow Ratio) را مورد بررسی قرار دهیم.

سرمایه‌گذاران نهادی عمدتاً در حال خارج کردن دارایی‌های خود از صرافی‌ها هستند. بنابراین می‌توانیم وزن این گروه را با اندازه‌گیری نسبت گردش سرمایه رصد کنیم. نسبت گردش سرمایه از تقسیم حجم ورودی و خروجی صرافی‌ها به کل تراکنش‌های شبکه به دست می‌آید. مطالعه روندهای تاریخی نشان می‌دهد که این نسبت پس از رسیدن به اوج تاریخی و ورود به بازار نزولی، کاهش یافته است.

با وجود اصلاح ۵۰ درصدی بازار در ماه مه (اردیبهشت)، نسبت گردش سرمایه از ژانویه (دی) تاکنون افزایش یافته است. تقریباً ۹۶ درصد از تراکنش‌های درون‌زنجیره‌ای هیچ ارتباطی به صرافی‌ها ندارد. نتیجه‌گیری ساده می‌تواند این باشد که مشارکت سرمایه‌گذاران نهادی در بازار ارزهای دیجیتال در حال افزایش است.

مقایسه گردش سرمایه خارج از صرافی‌ها و تغییرات قیمت بیت کوین

تحلیل قیمت بیت کوین؛ مقایسه بازار سال ۲۰۱۷ با ۲۰۲۱

در این باره بیشتر بخوانید

  • وضعیت قیمت بیت کوین مشابه با اوایل سال ۲۰۱۷ است؛ همه چیز آماده انفجار؟
  • آیا بیت کوین می‌تواند از پس روند نزولی فعلی بر بیاید؟
  • احتمال سقوط بیت کوین تا ۶۰۰۰ دلار؛ تحلیلگران چه می‌گویند؟
  • تحلیل قیمت بیت کوین؛ حمایت‌ها و مقاومت‌های بیت کوین کجاست؟
  • تحلیل قیمت بیت کوین؛ احیای نسبی پس از سقوط به ۴۲,۰۰۰ دلار

منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.