تاریخ انتشار : جمعه 15 ژانویه 2021 - 13:30
کد خبر : 9441

شرکت شیائومی در لیست سیاه ایالات متحده آمریکا قرار گرفت

شرکت شیائومی در لیست سیاه ایالات متحده آمریکا قرار گرفت

شرکت شیائومی در لیست..

شرکت شیائومی در لیست سیاه ایالات متحده آمریکا قرار گرفت

در حالی که تنها یک هفته به پایان زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ باقی مانده است، او هنوز هم با شرکت‌های چینی میانه خوبی ندارد و سیاست‌های دشواری را بر آن‌ها تحمیل می‌کند. خبرگزاری رویترز به تازگی گزارش کرده است که ۹ شرکت به دلیل ارتباط با ارتش چین در لیست سیاه ایالات متحده قرار گرفته‌اند. یکی از این شرکت‌ها، شیائومی به شمار می‌آید که اکنون به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان شناخته می‌شود.

طبق این اتفاق تمام سرمایه‌گذاران آمریکایی این شرکت باید مجموع سهم خود را تا تاریخ ۲۰ آبان‌ماه ۱۴۰۰ (۱۱ نوامبر ۲۰۲۱ میلادی) واگذار کنند. هر سهم این شرکت با اعلام این موضوع به تازگی حدود ۷.۵۴ درصد یا ۱.۶۱ دلار کاهش داشته و به رقم ۱۹.۷۵ دلار رسیده است. رویترز در گزارشات خود ذکر می‌کند که ۹ شرکت را در لیست سیاه ایالات متحده مشاهده کرده که افزون بر شیائومی، شرکت هواپیماسازی کوماک (Comac) نیز در بین آن‌ها قرار داشته است.

ترامپ طی چهار سال ریاست جمهوری خود، شرکت چینی ارتباطات و گوشی‌های هوشمند ZTE را به دلیل عدم اجرای شرایط تعیین شده وزارت بازرگانی ایالات متحده در فهرست انتیتی (Entity) یا همان لیست سیاه قرار داد. در نتیجه این شرکت دیگر نتوانست از تامین‌کننده کالاهای آمریکایی واردات داشته باشد و بنابراین دچار مشکلات بزرگی شد. در نهایت زمانی که همه چیز به سرانجام رسیده بود و ZTE به ورشکستگی نزدیک می‌شد، باری دیگر کسی به کمک او آمد که اصلاً انتظار نمی‌رفت: ترامپ! او با ارسال یک توییت در مورد تعطیلی شرکت مذکور و بی‌کار شدن کارگرانش اظهار تاسف کرد و دستور داد که وزارت بازرگانی با شرکت ZTE همکاری کند. توییت او که شامل جمله «بی‌کار شدن افراد زیادی در چین» بود، قضیه را باری دیگر آغاز کرد و در نهایت به یک معامله با موسسه مذکور دست یافت که به ZTE اجازه ساخت دوباره گوشی‌های هوشمند را می‌داد.

با این حال هیچ‌کس نمی‌تواند سیاست‌های ترامپ را پیش‌بینی کند و موضوع همیشه به همین روال پیش رفته است. در ماه می سال ۲۰۱۹ میلادی یکی دیگر از شرکت‌های چینی نام‌آشنا در لیست انتیتی قرار گرفت: هوآوی. این شرکت که سال گذشته میلادی رویداد مذکور حدود ۱۸ میلیارد دلار صرف تامین کالاهای خود از ایالات متحده کرده بود، دسترسی‌اش را به آن‌ها از دست داد؛ در حقیقت می‌توان گفت که شرکت مقابل یک مشتری بی‌نظیر را پشت سرگذاشت. از سوی دیگر گوگل نیز به وضعیت مشابهی دچار شد و هوآوی محبور گردید تا سیستم عامل هارمونی OS را به جای اندروید مورد استفاده قرار دهد. اکنون می‌توان هارمونی OS را به صراحت مشاهده کرد که به عنوان یک سیستم عامل بومی از سوی هوآوی، روی گوشی‌های هوشمند این شرکت استفاده می‌شود و قرار است که P50 پرو نیز به زودی به آن مجهز شود؛ محصولی که احتمالاً در اواخر سه‌ماهه جاری یا اوایل سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ روانه بازار خواهد شد.

دونالد ترامپ درآن زمان دلایل امنیتی را اصلی‌ترین علت وارد کردن هوآوی به لیست سیاه اعلام نمود. گفته می‌شود که این شرکت با دولت کمونیست چین در ارتباط است و این موضوع مطمئناً برای آمریکا خوشایند نخواهد بود. در نهایت دقیقاً پس از گذشت یک سال از اعمال تحریم‌های آمریکا، وزارت بازرگانی صدور قطعاتی را که به وسیله فناوری ایالات متحده جهت ساخت پردازنده‌ها به کار گرفته می‌شوند، بدون اجازه این اداره ممنوع کرد. این تغییر سبب شد که هوآوی زیرمجموعه عظیم خود آنر را به فروش برساند و برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که هوآوی امسال از جایگاه دومین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند، به رده هفتم سقوط کند.

با این حال موفقیت شیائومی به لطف صعود ارزش پول هند در حال افزایش است. هند دومین بازار بزرگ فروش گوشی‌های هوشمند در جهان به شمار می‌آید که هنوز هم یک کشور در حال توسعه محسوب می‌شود و این به معنای علاقه بیشتر خریداران به خرید محصولات اقتصادی است. این شرکت در حین سه‌ماهه سال گذشته میلادی به لطف عرضه گسترده محصولات خود، پس از سامسونگ و هوآوی تبدیل به سومین تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند جهان شد. نکته قابل توجه این است که شیائومی با وجود مقایسه با اپل، تاکنون هیچ گوشی هوشمندی را در ایالات متحده به فروش نرسانده است. طی سالیان گذشته بارها گزارش شده است که شیائومی بالاخره وارد بازار آمریکا نیز خواهد شد اما اکنون با توجه به شرایط، به نظر می‌رسد که این تولیدکننده چینی چندان اولویت بالایی برای این رویداد در نظر نمی‌گیرد.

طبق قانون تصویب شده در سال ۱۹۹۹ ایالات متحده، وزارت دفاع این کشور موظف شده تا لیستی را تهیه کند که شامل شرکت‌های تحت نظر ارتش چین است. پنتاگون طی سال‌های گذشته ۳۵ نام شامل بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه SMIC و غول نفت CNOOC از کشور چین را در این فهرست لحاظ کرده است.

اکنون سوال اصلی این است که آیا با شروع ریاست جمهوری جو بایدن، شرایط برای شرکت‌های چینی تغییر خواهد کرد یا این فهرست بیش از پیش طویل خواهد شد. نظر شما در این‌باره چیست؟

0منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.