تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 ژانویه 2021 - 12:37
کد خبر : 15757

مدیاتک از تراشه‌های دیمنسیتی ۱۲۰۰ و ۱۱۰۰ رونمایی کرد

مدیاتک از تراشه‌های دیمنسیتی ۱۲۰۰ و ۱۱۰۰ رونمایی کرد

مدیاتک از تراشه‌های ..

مدیاتک از تراشه‌های دیمنسیتی ۱۲۰۰ و ۱۱۰۰ رونمایی کرد

تا به امروز، همه سری تراشه‌های دیمنسیتی با لیتوگرافی ۷ نانومتری ساخته شده بودند اما شرکت مدیاتک، با معرفی تراشه‌های ۶ نانومتری دیمنسیتی ۱۲۰۰ و دیمنسیتی ۱۱۰۰ این رویه را تغییر داده است. این چیپست‌ها نخستین پردازنده‌هایی هستند که از هسته Cortex-A78 استفاده می‌کنند. این دو تراشه بر پایه یک سخت افزار خام یکسان ساخته شده‌اند اما تفاوت‌هایی سطحی باعث تفاوت کلی چیپست‌های جدید مدیاتک شده است.

دایمنسیتی ۱۲۰۰ تراشه‌ای پریمیوم محسوب می‌شود. پردازنده مرکزی یا CPU این تراشه، حاوی یک پیکربندی خوشه‌ای ۱+۳+۴ است که هسته A78 آن روی فرکانس ۳٫۰ گیگاهرتز قرار دارد. علاوه بر این، سه هسته A78 با فرکانس ۲٫۶ گیگاهرتز در کنار چهار هسته A55 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز قرار گرفته که بهره‌وری انرژی بهتری دارد.

در جایگاه مقایسه، Dimensity 1000+ از هسته قدیمی‌تر A77 استفاده می‌کند که فرکانس آن به ۲٫۶ گیگاهرتز می‌رسد. این اعداد دقیقاً با برآوردهای رسمی ARM مطابقت دارند؛ یک هسته A78 با فرکانس ۳٫۰ گیگاهرتزی، سریع‌تر از یک هسته A77 با فرکانس ۲٫۶ گیگاهرتزی است. البته این موضوع برای عملکرد تک رشته‌ای صدق می‌کند، زیرا فقط یک هسته در هر چیپست به این فرکانس‌ها می‌رسد. عملکرد کلی پردازنده مرکزی ۲۲ درصد و بهره‌وری انرژی (مصرف بهینه باتری) نیز ۲۵ درصد نسبت به نسل‌های پیشین افزایش یافته است.

تراشه دیمنسیتی 1100
تراشه دیمنسیتی 1200

تراشه دیمنسیتی ۱۱۰۰، هسته اصلی شبیه به این ندارد. هر چهار هسته Cortex-A78 روی فرکانس ۲٫۶ گیگاهرتز قرار دارند. با این حال، حتی بدون سرعت کلاک بالاتر، تراشه ۱۱۰۰ از نظر معماری، مزیت قابل توجهی دارد که باعث می‌شود در عملکرد تک و چند هسته‌ای نسبت به چیپست دیمنسیتی ۱۰۰۰+ عملکرد بهتری داشته باشد. حال نوبت به سخت افزار جانبی می‌رسد.

هر دو چیپست از پردازنده گرافیکی یکسانی بهره می‌برند. در حقیقت، بار دیگر شاهد استفاده از GPU سری ۱۰۰۰ هستیم که Mali-G77 با ۹ هسته است. از نقطه‌نظر مثبت قضیه، ویدیوی AV1 اکنون دارای شتاب سخت افزاری بیشتری است.

دیمنسیتی ۱۲۰۰ از نمایشگرهای ۱۶۸ هرتزی پشتیبانی می‌کند و ISP پنج هسته آن، می‌تواند از سنسورهای دوربین تا حداکثر ۲۰۰ مگاپیکسل پشتیبانی کند. همچنین با پشتیبانی از HDR برای فیلم‌های ۴K، دامنه پویایی تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

تراشه دیمنسیتی ۱۱۰۰ نیز از نمایشگرهای ۱۴۴ هرتزی و دوربین‌های حداکثر ۱۰۸ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند. هر دو گوشی در حالت Night Shot 20 درصد سریع‌تر هستند و حالت شب اختصاصی برای پانوراما دارند.

از جمله شرکت‌هایی که قصد دارند از تراشه‌های جدید مدیاتک، یعنی دیمنسیتی ۱۲۰۰ و دیمنسیتی ۱۱۰۰ استفاده کنند، می‌توان به ریلمی، شیائومی، ویوو و اوپو اشاره کرد. انتظار می‌رود نخستین گوشی های هوشمند مجهز به این دو تراشه از انتهای مارس یا اوایل آوریل روانه بازار شوند.

0منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.