تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 30 دسامبر 2021 - 11:30
کد خبر : 502264

مرور سال ۲۰۲۱؛ بهترین IDO‌ها

مرور سال ۲۰۲۱؛ بهترین IDO‌ها

حوزه ارزهای دیجیتال پُر از نوآوری‌های باورنکردنی است. البته گاهی اوقات نوآوری برخی از پروژه‌ها در حد افزودن یک دوربین دیگر در آیفون است! اما در مقابل، پروژه‌های فوق‌العاده‌ای نیز هستند که می‌توانند شگ..

حوزه ارزهای دیجیتال پُر از نوآوری‌های باورنکردنی است. البته گاهی اوقات نوآوری برخی از پروژه‌ها در حد افزودن یک دوربین دیگر در آیفون است! اما در مقابل، پروژه‌های فوق‌العاده‌ای نیز هستند که می‌توانند شگفتی‌ساز حوزه ارزهای دیجیتال باشند و قطعاً ارزش سرمایه‌گذاری را خواهند داشت. بسیاری از ما با مفهوم عرضه اولیه آشنا هستیم. همان طور که در بورس اوراق بهادار، سهام هر شرکت برای اولین بار طی فرایندی با نام عرضه اولیه در بازار ارائه می‌شود، اولین فروش عمومی توکن یا کوین پروژه‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال نیز به‌صورت عرضه اولیه انجام می‌شود که البته نام‌های مختلفی هم مانند IDO ،ICO ،IEO دارد.

متأسفانه کاربران ایرانی به‌دلیل اعمال برخی تحریم‌ها، امکان شرکت در عرضه اولیه‌ سکه (ICO) و عرضه اولیه صرافی‌های متمرکز (IEO) را ندارد. اما با گسترش حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و صرافی‌های غیرمتمرکز،‌ راه جدیدی برای شرکت کاربران سراسر جهان، ازجمله ایرانیان در فرایند عرضه اولیه‌ها ایجاد شده است. این راهکار، IDO یا عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (Initial DEX Offering) نام دارد. در این روش، به‌جای عرضه اولیه کوین یا توکن در صرافی متمرکز،‌ عرضه در صرافی‌های غیرمتمرکز انجام می‌شود و به‌همین علت محدودیتی برای حضور کاربران وجود ندارد.

به‌طور کلی، سال ۲۰۲۱ سالی تاریخی در حوزه پیشرفت و توسعه صنعت ارزهای دیجیتال بوده است. طی یک سال اخیر پروژه‌های مختلفی پدید آمده‌اند که بدون شک آغاز به‌کار بخشی از آنها مدیون عرضه اولیه صرافی‌های غیرمتمرکز بوده است.

بسیاری بر این باورند که موفقیت در IDO‌ها مانند مسابقات بخت‌آزمایی است و شانس پارامتر اصلی در این موفقیت است. اما بیش از اینکه شانس در این پروسه حائز اهمیت باشد اصالت و رویکردی که این پروژه‌ها دارند عامل موفقیت آنها و جذب سرمایه‌گذاران به‌سوی خود است.

با رسیدن به روزها و ساعات پایانی سال ۲۰۲۱ بسیاری از سایت‌ها عملکرد حوزه‌های مختلف ارزهای دیجیتال را بررسی کرده و پروژه‌های برتر را به‌همراه نقاط قوت و ضعف آنها جمع‌بندی می‌کنند. ما نیز برترین IDO‌های سال ۲۰۲۱ را بررسی کرده و آنها در ۵ گروه متاورس، لانچ‌پد، بازی‌های بلاک چین، توکن‌های غیرمثلی و دیفای دسته‌بندی کرده‌ایم. از شما دعوت می‌کنیم تا همراه ما نگاهی داشته باشیم به برترین عرضه اولیه صرافی‌های غیرمتمرکز در سال ۲۰۲۱.

مطالب و جزئیات مطرح‌شده در این مقاله بر مبنای داده‌های سایت کوین مارکت کپ نوشته شده است. در عین حال نرخ بازگشت سرمایه (ROI) این پروژه‌ها نیز بر اساس بازه زمانی از آغاز IDO تا بسته‌شدن قیمت این دارایی‌های دیجیتال در تاریخ ۲۹ نوامبر سال ۲۰۲۱ محاسبه شده است.

بهترین IDOها در متاورس

متاورس (Metaverse) را می‌توان دنیایی بدون مجوز‌های دست‌‌وپا‌گیر که مبتنی بر فناوری بلاک چین است توصیف کرد. صنعتی چند میلیارد دلاری که به‌نظر می‌رسد این تازه ابتدای کار آن باشد و احتمالاً تا مدت‌ها می‌توانیم شاهد رشد این عرصه باشیم.

اگر دوست دارید بیشتر در مورد متاورس بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «متاورس چیست؟» را مطالعه کنید.

اگر به روند توسعه این حیطه نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که پیشرفت بازی‌های آنلاین در این فضا از یک سو و استقبال گسترده شرکت‌های تجاری از سویی دیگر، سبب ارزشمندی بیش از پیش آن شده است.

شواهد نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران نیز با نظر کارشناسان درخصوص ارزشمندی این حوزه موافق هستند. جالب است بدانید بهترین عملکرد میان پروژه‌هایی که به‌دنبال جذب سرمایه‌ بوده‌اند متعلق به توکنی از همین حوزه است. بر همین اساس در بخش ابتدایی مقاله، به‌سراغ برترین IDOهای حوزه متاورس می‌رویم؛ البته پیش از آن این مورد را متذکر شویم که پروژه‌های معرفی شده در این مطلب نباید به‌عنوان توصیه مالی یا مشاوره‌ سرمایه‌گذاری تلقی شوند.

بلاک توپیا (Bloktopia)

بلاک توپیا اولین مورد از لیست برترین‌هاست؛ عنوانی که توانسته با جلب نظر مخاطبان بهترین عملکرد را میان IDOهای ۲۰۲۱ به‌دست آورد. این پلتفرم نرخ بازده سرمایه‌گذاری ۵۵۸ برابری را رقم زده است؛ یعنی اگر ۱۰۰ دلار سرمایه‌گذاری در IDO این پلتفرم داشتیم اکنون سرمایه ما بیش از ۵۵,۰۰۰ دلار ارزش داشت.

بلاک توپیا یک آسما‌ن‌خراش ۲۱ طبقه است که بازیکنان با استفاده از عینک‌های VR می‌توانند در طبقات آن گشت‌و‌گذار کنند. تعداد طبقات این ساختمان مجازی از تعداد ۲۱ میلیون واحد بیت کوین الهام گرفته شده است.

بلاک توپیا را می‌توان مانند یک فروشگاه بزرگ تصور کرد که انواع و اقسام مشاغل و برند‌ها در آن حضور دارند مکانی که قصد دارد برای علاقه‌مندان فناوری‌های حوزه ارزهای دیجیتال و بلاک چین، یک مرکز آموزش اجتماعی را بنیان بگذارد. علاوه‌ بر این، پلتفرم بلاک توپیا به کاربران اجازه می‌دهد در یک محیط جذاب بازی کرده و توکن‌های این شبکه را با پشت سرگذاشتن مراحل مختلفی به‌دست آورند.

توکن بلاک (BLOK)، توکن بومی این پلتفرم است. کاربران می‌توانند به‌وسیله این توکن دارایی‌های مجازی را خریداری کنند. قابلیت‌هایی مانند خرید و فروش املاک و مستغلات و دیگر اقلام در شبکه بلاک توپیا با استفاده از این توکن انجام می‌شود. علاوه‌ بر این، ‌افراد می‌توانند توکن بلاک خود را سهام‌گذاری کنند و از طریق این توکن به رویدادهای انحصاری، پیش‌فروش‌های مختلف و امکان تبلیغ کسب‌وکار خود در شبکه دسترسی یابند.

ولهالا (Velhalla)

ولهالا یک پروژه متاورس است که روی بلاک چین ولاس (Velas) ساخته شده است. ولاس یکی از اولین بلاک چین‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) با استفاده از کدهای سولاناست. ولهالا بازی کامپیوتری است که در آن بازیکنان امکان ساخت دانجن‌ یا سیاه‌چال‌های گوناگون را دارند و می‌توانند در غالب یک تیم یا به شکل انفرادی در برابر سایرین رقابت کرده و توکن‌های غیرمثلی (NFT) دریافت کنند. این پروژه نویدِ تجربه یک بازی جذاب در بلاک چین را می‌دهد و بر اساس اظهارات سازندگان آن، ولهالا با هر آنچه که قبلاً در این حوزه دیده شده متفاوت است. ولهالا به‌عنوان اولین بازی بلاک چین در پلتفرم ولاس، بازده سرمایه‌گذاری ۱۸۹.۶ برابری را به مشارکت کنندگان خود اهدا کرده است.

اسکار (SCAR) توکن بومی پلتفرم ولهالاست. این توکن طیف وسیعی از ابزارهای کاربردی از تسهیل خریدهای درون بازی گرفته تا ایجاد انگیزه و مدیریت را در این پلتفرم بر‌عهده دارد.

باید توجه داشت با آنکه برخی از IDO‌ها سود بسیار خوبی را نصیب مشارکت‌کنندگان خود می‌کند اما پروژه‌هایی مانند ولهالا نیز هستند که تنها اندکی پس از عرضه، ارزش آنها سقوط کرده و موجب از دست رفتن بخش عمده‌ای از سرمایه کاربران می‌شوند.

لانچ‌پدها

با آنکه لانچ‌پدها یک ایده و راهکار نسبتاً جدید در فضای بلاک چین هستند اما به‌سرعت به یکی از محبوب‌ترین بخش‌های سی دیفای (CeDeFi) و زیرساخت‌های دیفای تبدیل شده‌اند. لانچ‌پدها پلتفرم‌هایی هستند که به پروژه‌های جدید کمک می‌کنند تا توجه کاربران را به خود جلب کنند؛ در حقیقت این پلتفرم‌ها، پیشرفت در فضای ارزهای دیجیتال را برای پروژه‌های جدید آسان‌تر می‌کند.

لانچ‌پدها را می‌توان مانند استخرهای تبلیغاتی دانست که به سرمایه‌گذاری جمعی (Crowdfunding) پروژه‌ها کمک می‌کنند. لانچ‌پدها موانع ورود سرمایه به پروژه‌های جدید و الزامات نظارتی آنها را کاهش می‌دهند و فضای رشد را برای پروژه‌ها بازتر می‌کنند. موارد متعددی از IDO برتر امسال، مربوط به لانچ‌پدها بوده است که در اینجا به سه مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: سرمایه‌ گذاری جمعی (crowdfunding) چیست و چگونه انجام می‌شود؟‌

پالس‌پد (PulsePad)

پالس‌پد یک لانچ‌پد جامع است که به تیم‌های توسعه کمک می‌کند یک توکن یا پروژه جدید را در بلاک چین پالس‌ چین (PulseChain) راه‌اندازی کنند. پالس چین یک بلاک چین جدید و مشابه اتریوم است که امکان توسعه و ساخت برنامه‌های جدید را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. هدف اصلی پالس‌پد تبدیل شدن به یک اکوسیستم مهم در میان پلتفرم‌های قرارداد هوشمند است.

پالس‌پد را می‌توان جزئی از اکوسیستم بلوزیلا (Bluezilla) نیز دانست؛ پلتفرمی که برای سرعت بخشیدن به روند رشد شبکه پالس چین و کاهش بار شبکه اتریوم ساخته شده است. به‌گفته توسعه‌دهندگان این پلتفرم، پالس چین با توان عملیاتی بیشتر، کارمزد کمتر تراکنش‌ها، قابلیت همکاری کامل با اتریوم و اقتصاد مبتنی بر توکن، محیطی ایده‌آل برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است.

این شبکه حاصل کار گروهی از توسعه‌دهندگانی است که تا پیش از این روی BSCPad، ترون‌پد، آدا‌پد و … کار کرده‌اند.

توکن PLSPAD توکن بومی این پروژه است. این دارایی اکنون رتبه 716 در بازار ارزهای دیجیتال را از آن خود کرده است و قیمت کنونی آن 0.1555 دلار است. پالس‌پد با بازگشت سرمایه ۲۵۴ برابری نسبت به زمان ‌IDO، یکی از پروژه‌های موفق این حوزه به‌شمار می‌رود.

استارلانچ(StarLaunch)

یکی از موفق‌ترین IDO‌های دیگر امسال، متعلق به استارلانچ است. استارلانچ اولین لانچ‌پد و شتاب‌دهنده سولانا محسوب می‌شود. این پلتفرم به‌نوعی سرمایه کاربران خود را بیمه می‌کند. استارلانچ از شرکت‌کنندگان و سرمایه‌گذاران در برابر شرایط ناخواسته‌ای که می‌تواند سرمایه‌ آنها را در معرض خطر قرار دهد محافظت می‌کند.

این پلتفرم شرایطی را فراهم می‌کند که کاربران بتوانند با اطمینان خاطر در آن فعالیت کنند و بدانند که در برابر شکست پروژه به دلیل سوءاستفاده‌ها، هک‌ها، بدافزارها یا سهل‌انگاری تیم سازنده، امنیت دارایی آنها تضمین شده است. این ویژگی، امکان اعتماد بیشتر به پلتفرم استارلانچ و اکوسیستم سولانا را فراهم کرده است.

پلتفرم استارلانچ، ۲ توکن دارد که اولین آن، STARS و ارز اصلی این پلتفرم محسوب می‌شود. توکن دیگری نیز با نام N2H4 در این پلتفرم وجود دارد که ارز ثانویه‌ استارلانچ بوده و از سهام‌گذاری توکن STARS برای شرکت در IDOها به‌دست آمده است. بازگشت سرمایه ۲۷۰ برابری برای مشارکت‌کنندگان در IDO نشان از استقبال بالای کاربران از این لانچ‌پد جدید دارد.

آداپد (ADAPad)

آداپد به‌ترتیب اولین و بهترین لانچ‌پد‌‌های اکوسیستم کاردانو و بلوزیلاست. آداپد با ویژگی‌های ضدتورمی و پاداش‌های مبتنی‌بر ارز بومی شبکه کاردانو قرار است به سکوی پرتاب پروژه‌های این شبکه تبدیل شود.

از آنجایی که بلوزیلا، آداپد را طراحی کرده‌ بنابراین آداپد نیز ویژگی‌های مشابه سایر لانچ‌پد‌های این اکوسیستم را دارد. هدف اصلی این لانچ‌پد، ایجاد یک محیط برای رشد و توسعه پروژه‌های جدید در شبکه بلاک چین کاردانو است.

توکن این لانچ‌پد ADAPAD نام دارد و قیمت آن در زمان برگزاری IDO حدود ۰.۰۰۴ دلار بود. بهای این توکن در حال حاضر به ۰.۲ دلار رسیده و رتبه ۷۳۳ بازار ارزهای دیجیتال را به‌ خود اختصاص داده است.

بازی‌های بلاک چینی

پیشرفت فضای بازی‌های بلاک چینی در ماه‌های اخیر شتابی قابل‌توجه پیدا کرده است. این رشد، به‌لطف موج جدیدی از نوآوری و رشد بی‌سابقه بازی‌های Play2Earn شکل گرفته است. با آنکه شاهد افزوده‌شدن فناوری‌های جدید به بازی‌های کامپیوتری هستیم ورود بلاک چین به این صنعت میلیارد دلاری توانسته کاربران بیشتری را به این سمت‌وسو جذب کند.

ایده اصلی در بازی‌های مبتنی بر بلاک چین، متصل کردن بازی‌های کامپیوتری و گیمرها به دنیای امور مالی و اقتصادی است. ترقی این ایده سبب طراحی بازی‌هایی شد که کاربران آن قادر باشند در ازای بازی کردن خود، ارزهای دیجیتال یا آیتم‌های ارزشمندی مانند NFT دریافت کرده و آن را با سایرین مبادله کنند. از آنجا که این حیطه جذابیت بسیاری دارد در ادامه این مقاله تعدادی از بهترین IDO‌های بازی‌های بلاک چینی را با هم بررسی می‌کنیم.

کرایووار (Cryowar)

کرایووار یک بازی چندنفره است که با موتور گرافیگی آنریل انجین نسخه ۴ (Unreal Engine ۴) و روی شبکه بلاک چینی سولانا توسعه یافته است. این بازی در سبک مبارزات تن‌به‌تن یا PvP بوده و می‌توان آن را روی موبایل و کامپیوتر تجربه کرد. بازیکنان در دنیایی گسترده و تخیلی که حال‌وهوایی قرون‌وسطایی دارد با یکدیگر نبرد کرده و با دریافت مهارت‌ و امتیاز‌های بیشتر شانس دریافت پاداش بیشتری را کسب می‌کنند.

حالت‌هایی که بازیکنان در کرایووار می‌توانند در آن رقابت کنند به این ترتیب است:

  • Last Man Standing
  • Death Match
  • Top Score in ۵ Minutes
  • Battle Arena

توکن بازی کرایووار با نام (CWAR) در زمان IDO ارزشی برابر با ۰.۰۲۸ دلار داشت و اکنون قیمت آن به ۱.۵۵ دلار رسیده است. این ارقام نشان از رشد ۷۶ برابری این توکن از ابتدا تاکنون دارد. سازندگان این بازی به‌منظور تسهیل داد‌و‌ستد آیتم‌ها میان بازیکنان در حال حاضر حدود ۶۶ میلیون توکن CWAR را در چرخه مالی این بازی قرار داده‌اند.

استاراطلس (StarAtlas)

استار اطلس یک بازی متاورس مبتنی‌بر بلاک چین سولاناست که با استفاده از موتور گرافیکی آنریل انجین ۵ و قابلیت ویژه آن یعنی Nanite ساخته شده است. این بازی به‌شکل چندنفره یا مولتی پلیر بوده و سبک آن استراتژی است.

بازیکنان علاوه‌ بر به‌دست آوردن توکن‌های غیرمثلی در بازی می‌توانند NFT‌های دلخواه خود را ایجاد کرده و آن را به‌فروش برسانند.

همه سناریوهای درون بازی در آینده‌ای دور اتفاق می‌افتند؛ یعنی در سال ۲۶۲۰، جایی که جهان به ۳ بخش مختلف تقسیم می‌شود: منطقه ماد (MUD) که انسان‌ها آن را کنترل می‌کند، منطقه اُنی (ONI) برای نژادهای بیگانه و بخش یوستار (Ustur) که از سوی ربات‌هایی با ظاهر انسان و با نام اندروید کنترل می‌شود. هر سه جناح در یک مبارزه دائمی برای کسب قدرت، سرزمین و منابع هستند.

علاوه بر استفاده از بلاک چین سولانا، استار اطلس دارای مشارکت مستقیم با صرافی غیرمتمرکز سروم (Serum DEX) نیز هست. به لطف ادغام این پلتفرم با سروم، بازیکنان قادر خواهند بود در این بازی با پلتفرم‌های دیفای و قرارداد هوشمند تعامل داشته باشند. این به بازیکنان امکان می‌دهد که انواع دارایی‌های سولانا یا سروم را وام گیرند یا وام دهند.

توکن اطلس (ATLAS)، توکن بومی این پلتفرم، اقتصاد کل این متاورس را تقویت خواهد کرد. از ابتدا، بازیکنان باید از توکن اطلس برای به دست آوردن آیتم‌های درون بازی مانند خدمه، سفینه فضایی، زمین و سایر تجهیزات لازم برای انجام بازی استفاده کنند. توکن پلیس (POLIS) نیز توکن حاکمیتی در دنیای استار اطلس محسوب می‌شود. دارندگان آن می‌توانند روی تصمیمات تیم توسعه استار اطلس تأثیر گذارند. ارزش فعلی توکن اطلس، بیش از ۸۷ برابر ارزش آن در زمان IDO است و این رقم در حال حاضر به ۰.۱۱ دلار رسیده است.

تتان آرنا (Thetan Arena)

بازی تتان آرنا در شبکه بایننس چین‌ راه‌اندازی شده است. این بازی یکی از سریع‌ترین پیشرفت‌ها را در بین بازی‌های NFT و P۲E داشته و به‌عنوان اولین بازی مبتنی‌بر بلاک چین با سبک MOBA است.

MOBA زیرشاخه‌ای از بازی‌های ویدیویی استراتژیک است که در آن دو تیم از بازیکنان در یک میدان نبرد از پیش تعریف‌شده با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. ژانر این بازی تلفیقی از سبک استراتژی ، نقش‌آفرینی و اکشن محسوب می‌شود.

در تتان آرنا، هر بازیکن می‌تواند قهرمان خود را انتخاب کند. این قهرمانان مهارت‌ها و توانایی‌های متفاوتی خواهند داشت که کاربران باید از آنها به صورت استراتژیک و به نفع خود استفاده کنند. تتان آرنا یک بازی کسب مهارت برای برد (Skills-to-Win) است، نه یک بازی پرداخت برای برد (Pay-to-Win)؛ مهارت‌های بازیکنان تعیین‌کننده نتیجه مسابقه خواهد بود.

THG توکن اصلی این بازی است. THG موارد استفاده متفاوتی دارد؛ واحد پولی برای انجام مبادلات، شرط‌بندی و رأی دادن از کاربردهای این توکن است. درمجموع ۴۲۰ میلیون از این توکن عرضه خواهد شد. قیمت این توکن در زمان عرضه اولیه ۰.۰۸ دلار بود که در حال حاضر به ۶.۷۳ دلار رسیده است. این رقم نشان از ۱۱۲ برابر شدن ارزش این توکن نسبت‌ به زمان IDO دارد.

توکن‌های غیرمثلی (NFT)

در سال‌های اخیر، توکن‌های غیرمثلی به‌‌سرعت به یکی از محبوب‌ترین ترندهای صنعت ارزهای دیجیتال تبدیل شدند. این محبوبیت تا حدی زیاد است که هرروزه تعداد بیشتری از دارندگان ارزهای دیجیتال یا سرمایه‌گذاران سنتی، به این حوزه سرازیر می‌شوند و به‌دنبال کسب مالکیت این دارایی‌های منحصربه‌فرد مبتنی‌بر بلاک چین هستند.

با آنکه تقاضای گسترده‌ای برای مجموعه‌های NFT وجود دارد، پروژه‌هایی که عمدتاً فقط بر NFT تمرکز دارند، به‌ندرت جزو پروژه‌های با بهترین عملکرد در بین IDOها محسوب می‌شوند. در این بخش دو IDO موفق در این حوزه را بررسی می‌کنیم. اولین مورد روی لانچ‌پد پروژه‌های NFT تمرکز دارد و مورد دوم ترکیبی از NFT، بازی، متاورس و واقعیت مجازی را به کاربران ارائه می‌دهد.

ان‌اف‌تی لانچ (NFTLaunch)

ان‌اف‌تی لانچ، سکوی پرتابی را برای راه‌اندازی پروژه‌هایNFT ایجاد می‌کند. علاوه بر اینکه ان‌اف‌تی لانچ یک پلتفرم برای ارائه ایردراپ‌های رایگان پروژه‌های NFT است، یک NDO یا عرضه غیرمتمرکز NFT هم محسوب می‌شود. ان‌اف‌تی لانچ قصد دارد با معرفی IDO و NDOها، فضای NFT را متحول کند.

ان‌اف‌تی لانچ مکانی را برای سرمایه‌گذاران، توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا در کنار هم به یک موفقیت جمعی دست یابند. هدف ان‌اف‌تی لانچ ایجاد مشارکت‌های ارزشمند با برخی از برترین هنرمندان NFT در این فضا و ارائه NDOهای برجسته به جامعه کاربران این پلتفرم خواهد بود.

توکن NFTLaunch با نماد NFTL، در حال حاضر به ارزش ۰.۱۸ دلار رسیده است. قیمت توکن این پروژه در زمان برگزاری IDO تنها ۰.۰۰۱۵ دلار ارزش داشت.

وایلدر ورلد (Wilder World)

وایلدر ورلد یک بازی واقعیت مجازی و مبتنی بر NFT است. وایلدر ورلد با همکاری شرکت زیرو.اسپیس (Zero.Space) و با استفاده از شبکه اتریوم ترکیبی خاص از جهان‌ مجازی با دنیای واقعی را ایجاد کرده است. سازندگان این پلتفرم غیرمتمرکز آن را مکانی مناسب برای بازیکنان، هنرمندان و سازندگان NFT می‌دانند.

این پلتفرم ابزارهایی را فراهم می کند که سازندگان را قادر می‌سازد تا پروژه‌ها و محصولات خود را در این دنیای مجازی به نمایش بگذارند. از سوی دیگر تیم توسعه وایلدر ورلد تلاش می کند تا این پلتفرم به‌شکل جامعه محور کنترل شود. اداره این جامعه توسط توسعه‌دهندگان، بازیکنان و طرفداران به‌طور یکسان از طریق وایلدر دائو (Wilder DAO) ممکن شده است.

وایلدر ورلد را می‌توان ترکیب جالبی از دنیای واقعی، واقعیت مجازی، متاورس، سازوکار NFT، DAO و بازی‌های غیرمتمرکز بلاک چینی دانست.

توکن بومی این پلتفرم با نام وایلد (WILD) که به‌عنوان اهرم حاکمیتی عمل می‌کند، در رویداد IDO این پروژه با قیمت ۰.۰۴۸ دلار عرضه شد و در زمان نوشتن این مقاله ارزش آن به ۳.۹۵ دلار رسیده که نشان از بازگشت سرمایه ۷۶ برابری مشارکت‌کنندگان در عرضه اولیه است. قرار است در مجموع ۵۰۰ میلیون از این توکن عرضه شود.

دیفای

همان طور که از نام این بخش نیز مشخص است، پروژه‌های این حوزه به مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی اشاره دارد که می‌توانند امور مالی مهمی مانند دریافت وام و معاملات مالی را به‌صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به واسطه انجام ‌دهند.

حوزه دیفای در اوایل امسال بسیار محبوب‌تر از حالا بود. تب‌وتاب بسیاری از پروژه‌های دیفای با نزدیک شدن به انتهای سال ۲۰۲۱ فروکش کرده است. اما بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که این موضوع موقتی بوده و در سال آینده شاهد رشد بیشتر این عرصه خواهیم بود. در بخش انتهایی این مقاله به برخی از برترین IDOهای حوزه دیفای نگاهی خواهیم داشت.

اُپولوس (Opulous)

اپولوس اولین پلتفرم وام‌دهی دیفای است که از وثیقه‌های NFT با قابلیت حق چاپ یا کپی رایت موسیقی استفاده می‌کند. شرکت موسیقی دیتو (Ditto) و رندلبز (RandLabs) در حال توسعه این پلتفرم هستند. اپولوس برای آنکه با مشکلات شبکه اتریوم مواجه نشود روی بلاک چین الگورند راه‌اندازی شده و به نظر می‌رسد که این پلتفرم خیلی زود راه خود را در میان مخاطبانش پیدا کرده است.

اُپولوس به‌دنبال ایجاد شکل جدیدی از وام‌های مبتنی بر NFT‌های موسیقی است. اپولوس به‌عنوان یک استخر وام عمل کرده و هنرمندان می‌توانند از آن قرض بگیرند و در آن عضو شوند. هنرمندان و سایر سرمایه‌گذاران می‌توانند در استخرهای کپی رایت موسیقی اوپولوس مشارکت کنند و از هر مشارکتی که انجام می‌دهند، سالانه ۱۰ درصد درآمد کسب کنند.

توکن بومی این پلتفرم با نماد OPUL، با قیمت ۰.۰۵ دلار در عرضه اولیه به مشارکت‌کنندگان ارائه شد. این توکن در حال حاضر ۳.۴۳ دلار ارزش دارد. بهای این دارایی دیجیتالی نشان می‌دهد که مشارکت در IDO این پلتفرم، نرخ بازگشتِ سود ۷۷ برابری را برای مشارکت کنندگان به‌همراه داشته است.

کیک مانستر (Cake Monster)

کیک مانستر، یک پروتکل جدید دیفای در اکوسیستم بایننس اسمارت چین (BSC) است. پروتکل کیک مانستر دارای مکانیسم ذخیره و پاداش منحصربه‌فرد و همچنین دارای یک سیاست پولی ترکیبی خودکار است.

این پروتکل با استفاده از ویژگی‌های خاص مالی و ضد تورمی به‌همراه واقعیت افزوده (AR)، میم‌ها و تصاویر کارتونی، بازی‌های P۲E با پاداش NFT و … فضای مناسبی را برای مشارکت کاربران فراهم کرده است.

توکن بومی این پروتکل با نام مانستا (MONSTA)، در زمان برگزاری IDO قیمتی ۰.۰۰۰۰۶۷ دلاری داشت و ارزش فعلی آن به ۰.۰۰۵۲۷ دلار رسیده است. رشد ۶۸ برابری ارزش این توکن از زمان عرضه اولیه تاکنون این پروژه را به یکی از برترین عرضه اولیه‌‌های سال ۲۰۲۱ تبدیل کرده است.

سقف عرضه توکن مانستا ۳ میلیارد واحد خواهد بود. علاوه بر این، کیک مانستر خزانه‌ای پشتیبانی (Vault) حاوی توکن CAKE دارد. این خزانه به‌عنوان یک لنگر قیمتی برای پروتکل کیک مانستر عمل می‌کند.

واگیوسواپ (Wagyuswap)

واگیوسواپ اولین صرافی غیرمتمرکز و مبتنی‌بر بازارساز خودکار (AMM) است که روی بلاک چین ولاس (Velas) ساخته شده است. این صرافی، امکان مبادله توکن‌ها و تایید تراکنش‌ها را با سرعت فوق سریع ارائه می‌دهد. به علاوه، کاربران می‌توانند نقدینگی خود را در اختیار پلتفرم قرار دهند و سود دریافت کنند.

همچنین، ارائه‌دهندگان نقدینگی به پلتفرم، توکن‌های WAG را برای کسب پاداش‌های بیشتر سهام‌گذاری کنند و در ازای آن توکن LP دریافت کنند. به‌طور کلی، این پلتفرم امکان مبادله فوری توکن‌ها، سهام‌گذاری و فرصت‌های کشت سود (Yield Farming) را فراهم کرده است.

توکن WAG توکن بومی صرافی واگیو سواپ است. کاربران به‌منظور تعامل با پلتفرم می‌توانند از این توکن استفاده کنند. توکن WAG از استاندارد بلاک چین ولاس با نام VEP-20 استفاده می‌کند. تمام کارمزدهای معاملاتی در این پلتفرم با استفاده از توکن WAG پرداخت می‌شود.در عین حال تمام سود حاصل از استخرهای نقدینگی، سهام‌گذاری و کشت سود نیز با استفاده از توکن WAG انجام می‌شود. ارزش این توکن از زمان IDO آن تاکنون، ۳۱ برابر شده و قیمت آن در زمان نگارش این مقاله ۰.۰۴۳۵ دلار بوده است.

مرور سال ۲۰۲۱؛ بهترین IDO‌ها

در این باره بیشتر بخوانید

  • متاورس چیست؟ همه چیز درباره زندگی در جهان دیجیتال
  • آمادگی فرابورس برای عرضه اولیه توکن دارایی با الزامات بانک مرکزی

منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.