تاریخ انتشار : شنبه 31 دسامبر 2022 - 22:08
کد خبر : 506007

معرفی انواع مغار که وجودشان در هر کارگاه نجاری ضروری است!

معرفی انواع مغار که وجودشان در هر کارگاه نجاری ضروری است!

از گذشته تا به امروز هنر خراطی یکی از زیباترین هنرهای بشر بوده است. از زمان‌های بسیار دور بشر دریافت که می‌تواند با ابزارهای گوناگون روی چوب نقش‌های زیبا ایجاد کند. به مرور زمان و با گسترش تکنولوژی انواع مغار ساخته شدند تا بتوان به کمک آن‌ها طرح‌های مختلف را روی چوب پیاده سازی کرد.

از گذشته تا به امروز هنر خراطی یکی از زیباترین هنرهای بشر بوده است. از زمان‌های بسیار دور بشر دریافت که می‌تواند با ابزارهای گوناگون روی چوب نقش‌های زیبا ایجاد کند.

به مرور زمان و با گسترش تکنولوژی انواع مغار ساخته شدند تا بتوان به کمک آن‌ها طرح‌های مختلف را روی چوب پیاده سازی کرد.

چوب نماد زندگی است و امروزه به صورت گسترده مصنوعات و سازه‌های چوبی چه در منزل و چه در محل کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از ابزار آلات تخصصی و مرغوب کمک می‌کند تا بتوانید نقش‌های دلخواه خود را روی انواع چوب پیاده سازی کنید. در این مطلب قصد داریم انواع مغار و کاربردهای آن‌ها را برای شما شرح دهیم. با ما همراه باشید.

خراطی

قبل از آن که بخواهیم به انواع مغار بپردازیم، اجازه دهید هنر خراطی را برای شما بیان کنیم. خراطی هنری است که در آن با استفاده از ابزار آلات و دستگاه‌های مخصوص، طرح‌ها و نقش‌هایی روی انواع چوب ایجاد می‌شوند.

به این ترتیب محصولات چوبی خاص و زیبا پدید می‌آیند. هنر خراطی برای ساخت تمامی وسایل چوبی کاربرد دارد و فرقی نمی‌کند بخواهید یک آباژور بسازید و یا یک کاسه‌ی چوبی.

در هر صورت شما می‌توانید با استفاده از هنر خراطی طرح و فرم دلخواه خود را روی چوب پیاده سازی کنید. جالب است بدانید در گذشته برای پیاده سازی طرح دلخواه روی چوب از ابزارهای دستی استفاده می‌شد که زحمت زیادی برای کاربر داشتند. اما امروزه ماشین‌ها و دستگاه‌های خراطی تولید شده اند تا کاربر بتواند به آسانی مصنوعات چوبی مورد نظر خود را بسازد.

در هنر خراطی هرچه چوب از استحکام بیشتری برخوردار باشد، دوام و ظرافت محصول چوبی تولید شده نیز بیشتر است. بهترین چوب‌ها برای هنر خراطی، چوب گردو، فوفل، بید، توسکا، گلابی ، شمشاد، افرا، زیتون، نارون، زبان گنجشک، چنار، چوب سفید و توت نرک هستند.

انواع مغار

مهمترین ابزار در هنر خراطی که کار اصلی برای نقش انداختن روی چوب را انجام می‌دهد، مغار است.

معرفی انواع مغار که وجودشان در هر کارگاه نجاری ضروری است!

ما در این بخش به معرفی انواع مغار پرداخته ایم :

مغار خراطی

مغار خراطی مغاری است که دارای دسته‌هایی از جنس چوب است. این مغارها نسبت به مغارهای دیگر از ارتفاع بیشتری برخوردارند و همچنین تیغه‌ی آن‌ها نیز پهن‌تر است. در ادامه این مغارها را بررسی می‌کنیم.

مغار خراطی لوزی

یکی از مهمترین مغارهایی که در هنر خراطی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، مغار خراطی لوزی است. این مغار دسته‌ای بلند از جنس چوب یا پلاستیک دارد.

این مغار قادر است فرم‌های متنوعی را روی چوب ایجاد کند. مغار لوزی دارای سه قسمت بدنه، تیغچه و دسته است. تیغچه که کار اصلی حکاکی روی چوب را انجام می‌دهد به وسیله‌ی یک پیچ روی نوک مغار قرار می‌گیرد.

از این مغار برای پیکر تراشی و منبت کاری در چوب استفاده می‌شود. تیغچه‌ی این مغار قادر است نقش‌های ظریف و ریز، انواع شیار و قوس‌های نازک را روی چوب ایجاد نماید.

مغار خراطی گرد سر تخت

یکی دیگر از مغارهای پرکاربرد در خراطی، مغار گرد سر تخت است.

اگر بخواهید سطوح را صاف و صیقلی کنید و یا کنج‌های کار را فرم دهی کنید، باید از این مغار استفاده نمایید. تیغه‌ی این مغار از جنس فولاد است و استحکام بالایی دارد.

مغار خراطی تخت سر کج

اگر بخواهید روی چوب را فرم بدهید و یا کنده کاری کنید، مغار خراطی تخت سر کج به کار شما می‌آید. با استفاده از این مغار می‌توانید انواع چوب را تراش دهید و به شکل دلخواه درآورید. تیغه‌ی این مغار نیز از جنس فولاد است.

مغار خراطی سرکج مورب

از این مغار نیز برای تراش دادن چوب استفاده می‌شود. مغار خراطی سرکج مورب، مغاری است که تیغه‌ای از جنس فولاد دارد و دسته‌ی آن نیز می‌تواند پلاستیکی و یا چوبی باشد. این مغارها در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند که پهنای هر کدام از آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

مغار خراطی کاسه تراش

برای ایجاد اشکال مختلف بیضی شکل از مغار خراطی کاسه تراش استفاده می‌شود. این مغار دارای سه قسمت میله، شیار و دسته است. میله‌ی این مغار گرد و بسیار محکم است. به همین دلیل می‌توانید با استفاده از آن انواع تراش را با استفاده از ضربه زدن روی چوب ایجاد نمایید

طول دسته‌ی مغار نیز بلند است تا بتوانید آن را به راحتی کنترل کنید و تراش روی چوب را ایجاد نمایید.

مغار خراطی مربع قوس دار

یکی از مغارهای جدید که برای هنر خراطی به بازار آمده است، مغار خراطی مربع قوس دار است. این مغار برای کنده کاری، بار برداری و تراش دادن روی چوب کاربرد دارد. تیغچه‌ی مغار به وسیله‌ی یک پیچ روی نوک آن قرار داده شده است. این تیغچه از جنس فولاد است مقاومت بسیار خوبی در برابر حرارت دارد. به همین دلیل میزان بار برداری آن نیز بالاست. مغار خراطی مربع قوس دار به نحوی طراحی شده است که در صورت کنده شدن یکی از وجه‌های مربع، می‌توان با دیگر وجه‌ها عملیات تراش دادن را پیش برد. این مغار برای ایجاد قوس‌های بزرگ کاربرد دارد.

مغار خراطی نیزه ایی نیم باز

برای جدا کردن، خط انداختن و یا تقسیم بندی روی چوب می‌توان از مغار خراطی نیزه‌ای نیم باز استفاده کرد. این مغار تیغه‌هایی بسیار محکم و با کیفیت دارد که می‌توانید با آن‌ها فرم و شکل دلخواه اشکال را روی چوب پیاده سازی کنید.

مغار خراطی دایره

یکی دیگر از مغارهای جدید موجود در بازار، مغار خراطی دایره است. این مغار تیغه‌ای از جنس تنگستن دارد که با استفاده از آن می‌توانید برده برداری قوس‌های داخلی استفاده کنید. به عنوان مثال برای بار برداری داخل کاسه مغار خراطی دایره پیشنهاد بسیار خوبی است.

مغار خراطی گلویی

برای ایجاد طرح‌های گل، غنچه و گلبرگ، بهترین انتخاب مغار خراطی گلویی است.

معرفی انواع مغار که وجودشان در هر کارگاه نجاری ضروری است!

این مغار یک نیم دایره‌ی عمیق است که به کمک آن می‌توانید بار برداری مورد نظر خود را به آسانی انجام دهید. تمام بدنه‌ی این مغار دارای ضخامت یکسان است، بنابراین هنگام کار کردن با این مغار باید فضای کافی جهت تراش کاری در دسترس داشته باشید. این امر سبب می‌شود از داغ کردن مغار جلوگیری به عمل آید.

در صورتی که مغار شما داغ و یا سرخ شد، هرگز آن را درون آب فرو نکنید. بلکه کافی است چند دقیقه مغار را کنار بگذارید تا به آهستگی خنک شود.

مغار خراطی نوک گرد راست تراش

برای تراش‌ کاری‌های مختلف روی چوب می‌توان از مغار نوک گرد راست تراش استفاده کرد. این مغار تیغه‌ای از جنس کروم و منگنز دارد.

مغار خراطی نوک محدب

یکی از مغارهای کاربردی برای فرم دهی و کنده کاری روی چوب، مغار خراطی نوک محدب است. این مغار که به مغار قوس دار نیز معروف است به شما کمک می‌کند تا فرم دلخواه خود را روی چوب بتراشید.

مغار خراطی سرکج نوک تیز

مغار خراطی سرکج نوک تیز مانند اکثر انوا دیگر مغار، برای کنده کاری روی چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ساخت انواع ظروف چوبی مانند کاسه، لیوان، قندان، بشقاب، دیس، سینی و … از این مغار استفاده می‌شود.

مغار خراطی پرداخت کاسه

بعد از کنده کاری و ایجاد تراش‌های دلخواه روی چوب و تبدیل آن به کاسه‌، الزامی است با استفاده از یک مغار، سطح کاسه را پرداخت و صیقلی کرد تا فرم دلخواه شما حاصل شود. برای این کار از مغار خراطی پرداخت کاسه استفاده می‌شود.

مغار تیزکن

به مرور زمان و در اثر استفاده‌ی مداوم ممکن است تیغه‌ی مغارها کند شده و به تیزی قبل نباشد. در این صورت الزامی است مغارها تیز شوند تا کارایی اولیه خود را داشته باشند. برای این کار از دستگاهی به نام مغار تیز کن استفاده می‌شود.

سازوکار فروشنده انواع مغار

شما می توانید با وارد شدن بر سایت سازوکار  انواع مغار را به همراه قیمت مشاهده نمایید. در صورت نیاز به مشاوره با شماره 02192006121 تماس حاصل نمایید .

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.