تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 جولای 2022 - 7:21
کد خبر : 504876

انواع جک سقفی و کاربردهای آن

انواع جک سقفی و کاربردهای آن

جک سقفی یک پایه نگهدارنده سازه است که به طور معمول از فولاد ساخته شده است. این جک معمولاً در زیر یک تیر در زیرزمین یا سطح زمین نصب می‌شود. جک سقفی قابلیت تنظیم دارد تا محکم شود و از افتادگی تیر سازه جلوگیری کند. پایه‌های جک با استفاده از یک میله رزوه‌ای (راد) به

جک سقفی یک پایه نگهدارنده سازه است که به طور معمول از فولاد ساخته شده است. این جک معمولاً در زیر یک تیر در زیرزمین یا سطح زمین نصب می‌شود. جک سقفی قابلیت تنظیم دارد تا محکم شود و از افتادگی تیر سازه جلوگیری کند. پایه‌های جک با استفاده از یک میله رزوه‌ای (راد) به اصطلاح (نری) متصل به یک صفحه فولادی با اشکال مختلف به اصطلاح (مادگی) تنظیم می‌شوند تا ارتفاع مناسب به دست آید و به پایه‌های جک اجازه می‌دهد تا به طور محکم زیر تیر قرار بگیرند.

برای اطمینان از اینکه فونداسیون، ترانشه ها یا سقف خانه شما به خوبی ساخته شوند، به جک سقفی  نیاز دارید. برای حفظ وزن سازه بدون فرورفتن در کف، باید آن را روی یک کف سیمانی یا بتنی قرار داد.

جک های سقفی با کیفیت بالا تولید می‌شوند و در برابر سایش بسیار مقاوم هستند. نصب و استفاده از آن‌ها در سایت‌های ساختمانی، سایت‌های مصالح ساختمانی و پروژه‌های مسکونی آسان است. انواع جک سقفی و کاربردهای آن به دلیل استفاده گسترده در صنعت ساختمان، همیشه مورد توجه بوده است.

تنها پولاد یکی از بزرگ‌ترین مراکز فروش در بین تمام مراکز  فروش محصولات داربست فولادی است که جک سقفی یکی از آن‌ها است و داربست‌های فولادی و آلومینیومی مرغوب را تولید می‌کند. همچنین جک های فولادی و تخته های چوبی و انواع قالب بتن را با کیفیت مطلوب بر اساس نیاز مشتریان ارائه می‌دهد. که شما به راحتی می‌توانید محصول مورد نظر خود را سفارش دهید و از متخصصان حرفه‌ای برای انتخاب محصول مناسب مشاوره بگیرید.

جک های سقفی فولادی در ایران برای تمام سیستم‌های داربست استفاده می‌شود. ابعاد خاص، دقت، ساخت بادوام و عملکرد فوق العاده از ویژگی‌های جک های سقفی است که برای صنعت ساخت و ساز مناسب هستند.

جک سقفی چیست؟

جک سقفی عناصر کمکی هستند که از یک سیستم قالب افقی پشتیبانی می‌کنند و آن را در ارتفاع مورد نیاز قرار می‌دهند. آن‌ها به عنوان عناصر باربر وظیفه انتقال بارهای دریافتی در هنگام بتن ریزی سازه را به زمین بر عهده دارند و تا زمانی که سازه به استحکام لازم برای جذب تنش‌های لازم رسید به عنوان تکیه‌گاه عمل می‌کنند. جک سقفی در هنگام ساخت ساختمان برای تحمل بار ایجاد شده از طرف سقف استفاده می‌شود تا مانع از فرو ریختن سقف شود. به خصوص در زمانی که سقف بتنی است، باید از جک سقفی استفاده کرد.

جک های سقفی قابلیت تنظیم ارتفاع دارند. آن‌ها به طور کلی از دو بدنه استوانه‌ای توخالی تشکیل‌شده‌اند که تنظیم را تسهیل می‌کنند، یکی در داخل دیگری (بدنه و شفت). در برخی موارد، به عنوان تجهیز جانبی، ممکن است یک سیستم قفل برای جلوگیری از جدا شدن شفت از بدنه و همچنین یک سیستم تخلیه برای تسهیل در برداشتن و جدا کردن قطعات داشته باشند.

انواع مختلفی از جک های سقفی وجود دارد، بسته به موادی که از آن ساخته شده‌اند، باری که می‌توانند تحمل کنند و عمر مفیدشان. آن‌ها همچنین بر اساس قابل مشاهده بودن یا پوشاندن رزوه تنظیم طبقه‌بندی می‌شوند. در ادامه  با انواع جک سقفی و کاربردهای آن آشنا خواهیم شد.

انواع جک سقفی و کاربردهای آن

انواع جک سقفی

 

جک‌ها به طور کلی به دو دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

جک سبک : این نوع جک برای بارهای سبک استفاده می‌شوند و توانایی تحمل وزن زیاد را ندارند.

جک سنگین: این نوع جک ها می‌توانند بار زیادی را تحمل کنند.

ظرفیت تحمل بار جک های سقفی در ارتفاع‌های مختلف متفاوت است. جک سقفی دارای قابلیت تنظیم ارتفاع، تطبیق‌پذیری قوی و نصب راحت است. به طور گسترده در نگه داشتن و پشتیبانی قالب بتن استفاده می‌شود.

برخی از ویژگی‌های جک های سقفی عبارت‌اند از:

ظرفیت تحمل بار بالا

ماندگاری بالا

ابعاد دقیق

ساخت و ساز بادوام و محکم

سهولت نصب

استحکام

قابل تنظیم بر اساس نیازهای مختلف ارتفاع

جک های سقفی بر اساس شکل ظاهری « سر » آن‌ها به انواع مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. جک سقفی به جک تلسکوپی، جک فلزی نیز معروف است.

جک صلیبی (جک سقفی با سری T شکل)

 

جک صلیبی یکی از محبوب‌ترین انواع جک است که همان‌طور که از اسم آن مشخص است، شکل ظاهری آن شبیه صلیب یا حرف T  است. رزوه در وسط جک قرار می‌گیرد که امکان تنظیم ارتفاع را آسان می‌سازد.  این نوع جک دارای وزن کم ، قابلیت تنظیم ارتفاع سریع، مقاومت و ایمنی بالا است که به سرعت نیز قابل پیاده‌سازی است.

جک سقفی با سَری U شکل یا جک عراقی

 

جک سقفی U شکل قابل تنظیم برای استفاده در اتصال با سیستم داربست طراحی شده‌اند. عملکرد اصلی  جک سقفی U شکل به این صورت است که تیرهای موقت را به طور ایمن در جای خود نگه دارد. همان‌طور که از نام این جک مشخص است، سر جک مانند حرف U  است به همین دلیل به آن جک U  شکل یا جک عراقی نیز می‌گویند.

جک های سقفی U نیز قابل تنظیم هستند و در نتیجه بزرگ‌ترین مزیت این محصولات هستند.

 

جک سقفی با سری تخت یا جک بدون صلیب

 

این نوع جک بیشتر برای زیر دال استفاده می‌شود و نسبت به جک صلیبی ارزان‌تر است و به سه نوع زیر بسته به شکل سر تقسیم‌بندی می‌شود.

جک سقفی با سری پروانه‌ای

جک سقفی با سری گل

جک سقفی با سری دایره‌ای

انواع جک سقفی بر اساس ماده مورد استفاده

 

جک فولادی

 

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم جک سقفی به جک فلزی نیز معروف است چرا که فولاد متداول‌ترین ماده مورد استفاده برای ساخت جک سقفی به شمار می‌آید  و می‌توان آن‌ها را رنگ آمیزی، گالوانیزه، روکش روی و غیره کرد.  بر اساس ظرفیت تحمل بار  (بین 500 تا 3000 کیلوگرم) و ارتفاع کار آن‌ها (به طور کلی ارتفاع بین 2 تا 6 متر را پوشش می‌دهد) طبقه‌بندی می‌شود. فولاد امکان تعیین ظرفیت بار مشخص را فراهم می‌کند و چون یک ماده مقاوم است (کنترل اکسیداسیون مواد(دارای عمر طولانی است.

آن‌ها با سیستم‌های قالبِ قابل بازیافت، سازگار هستند و هم برای کارهای ساختمانی و هم برای کارهای عمرانی و ساخت انواع دال ها، چه یک طرفه و چه دو طرفه ، استفاده می‌شوند. آن‌ها همچنین معمولاً به عنوان عناصر پایه در بازسازی ساختمان کاربرد دارند.

جک آلومینیومی

 

جک های آلومینیومی به دلیل قیمت بالایشان، کاربرد محدودتری دارند، سبک‌تر از پایه‌های فولادی هستند و عمر مفید کمتری دارند. جک آلومنیومی می‌تواند ظرفیت بار بیشتری داشته باشد و اجازه کار در ارتفاعات بیشتر را نیز می‌دهد.

اگرچه می‌توان از آن‌ها به‌عنوان یک تکیه‌گاه مستقل استفاده کرد، اما عموماً به هم متصل می‌شوند و برج‌های باربر را با قاب‌های مهاربندی تشکیل می‌دهند. جک آلومنیومی با سیستم‌های قالب‌بندی برای ساختمان‌های تک یا برای کارهای عمرانی، زمانی که دامنه بار و ارتفاع بالاتری نسبت به پایه‌های فولادی نیاز است، استفاده می‌شوند.

جک سقفی چوبی

انواع جک سقفی و کاربردهای آن

جک چوبی قدیمی‌ترین پایه در ساخت و ساز است  و قبل از ظهور پایه‌های فولادی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اما هنوز در برخی از نقاط جهان استفاده می‌شوند، به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته یا جایی که چوب بسیار ارزان است. به طور کلی ظرفیت باربری کمتری نسبت به پایه‌های فولادی دارند، عمر مفید آن‌ها کوتاه است و طبق مقررات قانونی استفاده از آن‌ها در اکثر نقاط دنیا مجاز نمی‌باشد.

برای انتخاب مناسب ترین جک چه عواملی را باید در نظر گرفت؟

برای تعیین بهینه‌ترین جک سقفی باید 5 عامل را در نظر گرفت:

1.بار عملی

 

اول از همه، شما باید بار عملی که تجهیزات شما باید از آن پشتیبانی کنند را در هر مترمربع محاسبه کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که به وزنِ خودِ دال، اضافه بار اجرا (وزن کارگران، قالب و …) را اضافه کنید.

2.ظرفیت بار جک

 

هر جک دارای حداقل ظرفیت بار برای هر ارتفاع آزاد است که توسط سازنده، توسط جدولی مطابق با کلاس خود (مقررات محلی یا استاندارد اروپایی تعیین می‌شود. بار پایه به قطر بدنه استوانه‌ای، ضخامت لوله، هندسه خود جک و توانایی آن در کمان نشدنش بستگی دارد.

3.ارتفاع آزاد پایه

 

دانستن ارتفاع آزاد که در آن جک کار می‌کند، مهم است. این پارامتر برای به دست آوردن ظرفیت بار با توجه به داده‌های سازنده بسیار مهم است.

4.تعداد جک ها

 

پس از تعیین داده‌های شرح داده شده در بالا، بسته به بار عملی و ظرفیت بار در ارتفاع کار آزاد، باید حداقل تعداد جک‌هایی که در زیر دال قرار می گیرند محاسبه شود.

5.قیمت

 

در نهایت، پارامتر قیمت را هرگز فراموش نکنید؛ البته بهینه‌سازی تکیه‌گاه با توجه به نکات قبل، امکان یافتن جک مناسب، با حداقل ظرفیت بار مورد نیاز و به صرفه را فراهم می‌کند.

سخن پایانی

 

انتخاب جک مناسب آسان به نظر می‌رسد، اما همان‌طور که دیدید، یک تحلیل بسیار مهم باید قبل از آن انجام شود. در هر صورت، اگر شک دارید، برای مشاوره با تأمین کننده مورد اعتماد خود تماس بگیرید!

در این دوران چالش برانگیز تجاری، شرکت تنها پولاد انواع جک سقفی را  با قیمت مناسب و کیفیت بالا ارائه می‌دهد که در ابعاد مختلف و مشخصات فنی مختلف قابل سفارش هستند. جک‌های سقفی ارائه شده توسط این شرکت به دلیل کارایی بالا، به طور گسترده توسط مشتریان استفاده می شوند. تنها پولاد با تخصص خود اعتماد مشتریان خود را به دست آورده است و سال‌ها در این زمینه فعالیت درخشانی ارائه داده است.

 

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.