تاریخ انتشار : سه‌شنبه 29 نوامبر 2022 - 16:51
کد خبر : 505808

انواع سنگ برای نمای بیرونی ساختمان و نکات قابل توجه قبل از خرید سنگ

انواع سنگ برای نمای بیرونی ساختمان و نکات قابل توجه قبل از خرید سنگ

  یکی از مصالح پر کاربرد ساختمانی ، که هم در بیرون و هم در داخل ساختمان قابل استفاده و به کارگیری می باشد ، سنگ است. هر سنگ دارای عناصر تشکیل دهنده مختلف، نوع فرآوری ،نوع کاربرد ، ابعاد و سایر ویژگی هایی است که باعث شده بین سنگ ها تمایز ایجاد شود. وقتی

 

یکی از مصالح پر کاربرد ساختمانی ، که هم در بیرون و هم در داخل ساختمان قابل استفاده و به کارگیری می باشد ، سنگ است. هر سنگ دارای عناصر تشکیل دهنده مختلف، نوع فرآوری ،نوع کاربرد ، ابعاد و سایر ویژگی هایی است که باعث شده بین سنگ ها تمایز ایجاد شود. وقتی نوبت به انتخاب بهترین نوع سنگ برای نمای بیرونی ساختمان می رسد، تعداد انگشت شماری از آنها ، برای انتخاب وجود دارد.در ادامه به بررسی دقیق تر عواملی که در انتخاب سنگ نمای بیرونی ساختمان باید در نظر بگیرید ،پرداخته ایم .با ما همراه باشید.

 

 

عواملی که باید قبل از انتخاب سنگ برای نمای بیرونی ساختمان در نظر بگیرید :

 

·         قیمت سنگ نمای ساختمانی

 

سنگ ها در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی گران تر هستند. سنگ مرمریت ، گرانیت ، بازالت ، تراورتن و … از جمله پرکاربردترین سنگ ها در نمای ساختمان هستند.عوامل مختلفی میتواند بر قیمت سنگ تاثیر بگذارد که از جمله این موارد میتوان به نوع سنگ، نوع فرآوری و کیفیت آن اشاره کرد. بنابراین، قبل از خرید هر نوع سنگی باید به بودجه مورد نظر خود، دقت کنید.

بیشتر بخوانید : سنگ ساختمانی ارزان (4 دسته از پرفروش ترین سنگ های ارزان)

 

 

 

·         استحکام ، مقاومت و ماندگاری سنگ ساختمانی

از جمله عوامل مهمی که در هنگام انتخاب سنگ باید در نظر بگیرید، استحکام و مقاومت سنگ است.درصورت استفاده از سنگ بی کیفیت و با مقاومت کم ،بخصوص در کف، ممکن است در اثر یک ضربه کوچک نیز سنگ بشکند ودچار آسیب شود.توجه داشته باشید که سنگی انتخاب کنید که به مرور زمان ظاهر ، استحکام و مقاومت خود را حفظ کند و دچار اسیب نشود.

 

 

·         نوع سنگی که برای کاربرد مورد نظر انتخاب میکنید

 

اگرچه بیشتر سنگ ها طبیعی هستند، اما برخی از آنها توسط انسان ساخته می شوند و اصطلاحا مصنوعی هستند . این موضوع در نهایت منجر به این می شود که برخی از سنگ ها در مقایسه با سایر سنگ ها از نظر خواص و اجزاء ، متفاوت باشند.اکثرا این تفاوت ها به گونه ای است که تنها متخصصان یا افراد با آگاهی از این تفاوت ها می توانند تفاوت یک سنگ را از دیگری تشخیص دهند.

 

دریافت مشاوره رایگان ، راهنمایی و اطلاعات تخصصی در زمینه سنگ های ساختمانی

انواع سنگ برای نمای بیرونی ساختمان و نکات قابل توجه قبل از خرید سنگ3

 

·         سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه و جذب آب پایین

 

شرایط آب و هوایی اغلب تأثیر زیادی بر روی برخی از سنگ ها دارد.سرمای زمستان ،جذب آب و نهایتا یخ زدگی و یا گرمای تابستان و تابش نور آفتاب ، میتوانند به سنگ آسیب وارد کنند. از این رو، شما باید بتوانید سنگی را انتخاب کنید که بتواند در برابر شرایط اقلیمی محل به کارگیری آن، مقاومت کند.

 

 

·         وزن مناسب سنگ، با توجه به محل استفاده

 

مانند سایر مصالح ساختمانی، یک سری روش های نوآورانه و فرآوری های جدید برای بهبود کیفیت، ظاهر و سایر ویژگی های سنگ های مختلف وجود دارد. مهمترین این نوآوری ها وزن است. برخی از سنگ ها سنگین تر از سنگ های دیگر هستند. شما باید اطمینان حاصل کنید که ساختمان شما می تواند وزن سنگی را که انتخاب می کنید ، تحمل کند.حمل و نقل برخی از سنگ ها به دلیل وزن سنگین آنها بسیار سخت است، که استفاده از آنها را در مناطق دورتر از جایی که تولید می شوند، محدود می کند.

 

نکته جالب این است که پیشرفت تکنولوژی سنگ ها را با بافت، ظاهر و دوام ظریف تری فراهم کرده است و آنها را برای مصارف مختلف ایده آل کرده است.در ادامه به توضیح مختصر هریک از سنگ ها میپردازیم.

 

 

بهترین نوع سنگ برای نمای بیرونی خانه و ساختمان

 

1.       سنگ مرمریت (لاشتر، دبل بلک، دهبید، کاشمر، آباده، صلصالی، گندمک و…)

 

سنگ مرمریت در دسته سنگ های رسوبی قرار میگیرد.این سنگ به دلیل استحکام و مقاومت بالا ،از نمای ساختمان گرفته تا کف ، هم در داخل و هم در خارج از ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد.سنگ مرمریت با انواع فرآروی های مختلف در بازار است.هریک از این فرآوری ها دارای ویژگی های خاصی هستند که هر یک را برای کاربرد های مختلف مهیا می سازد.به عنوان مثال میتوانید اطلاعاتی درمورد سنگ لاشتر با فرآوری بوش همرچرمی با کلیک بر روی این لینک بدست آورید تا بهتر با این مطلب آشنا شوید.

 

 

2.       گرانیت در نمای ساختمان

 

گراینت یک نوع سنگ بسیار محبوب است که معمولا برای ساخت و ساز ساختمان استفاده می شود. این سنگ پس از الماس یکی از سخت ترین سنگ های جهان است.گرانیت تا حد زیادی در برابر رطوبت، حرارت و خراش مقاوم است.همین ویژگی ها باعث می شود گرانیت ، برای تمام کاربرد ها ، از طراحی بیرونی خانه ها تا طراحی های داخلی ، مناسب گردد.

 

گرانیت یکی از سنگ هایی است که به دلیل توانایی خود در سازگاری با شرایط آب و هوایی مختلف، می تواند سال ها بدون تغییر باقی بماند. گرانیت به نمای بیرونی ساختمان ظاهری لوکس می بخشد. به همین دلیل است که افرادی که دوست دارند خانه های خود را لوکس و شیک نشان دهند، اغلب به سراغ سنگ گرانیت می روند.توجه داشته باشید که در صورت وجود محدودیت در تامین بودجه برای نمای ساختمان ، گرانیت بدلیل قیمت بالا ، انتخاب مناسبی نمی باشد.

 

3.        سنگ تراورتن مناسب برای نمای رومی ساختمان

انواع سنگ برای نمای بیرونی ساختمان و نکات قابل توجه قبل از خرید سنگ4

یکی از زیباترین سنگ هایی که در رنگ های مختلف و زیبا وجود دارد ، تراورتن است.تراورتن دارای حفره هایی است که معمولاً در حین ساخت توسط سازندگان با دوغاب پر می شود تا بر دوام آن افزوده شود و از ترک خوردگی جلوگیری شود. در برابر حرارت، فشار و سایش مقاوم است.

 

 

4.       سنگ مرمر

درست مانند گرانیت، سنگ مرمر یک سنگ طبیعی مجلل است که در معماری برای طراحی های داخلی زیبا استفاده می شود. سنگ مرمر از جمله مناسب ترین مصالحی است که می توان از آن برای ساخت ساختمان های لوکس و معتبر استفاده کرد.

 

سنگ های مرمر بافتی شفاف و صاف دارند که در حین نصب نیاز به مراقبت بیشتری دارند. این ویژگی در نهایت به زیبایی خیره کننده کمک می کند. شفافیت مرمر ، به آن توانایی انتقال نور حتی از فاصله قابل توجهی را می دهد و آنها را برای بناهای تاریخی ایده آل می کند.یکی دیگر از ویژگی خاص آنها ، داشتن ظاهر و رنگ های متنوع است. از این رو می توان با سنگ مرمر طرح های زیبایی به هر شکل و طرحی برای مصارف مختلف ساخت. آنها غیر متخلخل هستند. آب نمی تواند به آنها نفوذ کند یا در اثر یخ زدگی باعث متلاشی شدن آنها شود. اما قیمت بسیار بالای آنها و نیز نیاز به مراقبت بسیار از عواملی است که اکثر مردم را از خرید این سنگ منصرف میسازد.

 

 

5.       سنگ بازالت

از جمله سنگ های آذرینی که با سردشدن گدازه های آتش فشانی که بر روی سطح زمین ریخته شده اند به وجود می آید ، سنگ بازالت است.

 

سنگ بازالت ، سنگی با حفره های متعدد است.برای درک ملموس تر این سنگ باید شما را به زمان های قدیم ببریم . سنگ پاهایی که برای تمیز کردن کف پا ، در قدیم و حتی برخی نیز تا به امروز ، مورد استفاده قرار می گیرند از همین جنس سنگ هستند.

 

 

6.       سنگ کریستال (چینی )

نوع دیگری از سنگ های ساختمانی که میتوان در ساخت و ساز و نمای ساختمان به کار برد ، سنگ چینی است.این سنگ انواع مختلفی با طیف رنگی متنوع و اکثرا رنگ روشن دارد.استحکام و مقاومت بالا ، عدم واکنش نسبت به مواد اسیدی ، جذب آب پایین از جمله مهم ترین ویژگی هایی است که این سنگ را حتی برای کانتر نیز مناسب ساخته است.  ساب پذیری بیشتر نسبت به سنگ های مرمریت وگرانیت و نیز قیمت مناسب با توجه به ویژگی های بیان شده، از جمله مواردی است که باعث محبوبیت بیشتر این سنگ شده است.

 

 

چرا استفاده از سنگ برای ساختمان سازی ؟

 

سنگ ها عناصر طبیعی منحصر به فردی هستند که به طور گسترده در ساختمان ها برای ساخت و سازهای داخلی و خارجی استفاده می شود. آنها به ساختمان ها زیبایی بی عیب و نقص و منحصر به فردی می دهند. اگرچه بسیاری از این سنگ ها گران هستند، اما در طولانی مدت نیاز به نگهداری کم یا بدون هزینه دارند.

سنگ ها مصالح ساختمانی عالی برای طراحی های بیرونی خانه هستند، به خصوص زمانی که نگران دوام، طول عمر، عملکرد و زیبایی هستید.

 

مطالعه بیشتر : بهترین سنگ برای ساختمان چیست؟ انواع سنگ ساختمانی

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.