تاریخ انتشار : جمعه 4 مارس 2022 - 13:26
کد خبر : 503031

اوپن‌سی دسترسی کاربران ایرانی را مسدود کرد؛ چاره‌ای جز استفاده از پلتفرم‌های غیرمتمرکز نداریم

اوپن‌سی دسترسی کاربران ایرانی را مسدود کرد؛ چاره‌ای جز استفاده از پلتفرم‌های غیرمتمرکز نداریم

اوپن‌سی (OpenSea)، بزرگ‌ترین بازار توکن غیرمثلی (NFT) جهان، کاربرانی که کشورهایشان در لیست تحریم‌های ایالات متحده است را مسدود می‌کند. این اقدام اوپن‌سی اعتراضات فعالین این حوزه را در پی داشته است. پس..

اوپن‌سی (OpenSea)، بزرگ‌ترین بازار توکن غیرمثلی (NFT) جهان، کاربرانی که کشورهایشان در لیست تحریم‌های ایالات متحده است را مسدود می‌کند. این اقدام اوپن‌سی اعتراضات فعالین این حوزه را در پی داشته است. پس از این اقدام، بحث‌های پیرامون تمرکززدایی از سر گرفته شد‌ه‌اند.

به گزارش کوین تلگراف، اوپن‌سی بازار NFT مستقر در ایالات متحده، فرایند قطع دسترسی کاربران ایرانی از این پلتفرم را آغاز کرده است. این اقدام خشم فعالین این حوزه را برانگیخته و بحث‌های تازه‌ای در مورد تمرکززدایی از حوزه ارزها و دارایی‌های دیجیتال را آغاز کرده است.

همچنین بخوانید: تخلفات بازارهای NFT‌ زیر ذره‌بین کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا

بامداد پنج‌شنبه، کاربران ایرانی اوپن‌سی در توییتر، خبر از غیرفعال یا حذف‌شدن اکانت‌های خود بدون هیچ هشدار قبلی دادند. بورنوسور (Bornosor) هنرمند ایرانی که در توییتر ۴,۷۰۰ نفر دنبال‌کننده دارد، در توییتی که به سرعت مورد توجه قرار گرفته و در عرض چند ساعت ۳۷۸ بار ریتوییت و بیش از ۱,۴۰۰ بار پسندیده شد، به ابراز ناامیدی از وضع موجود پرداخت.

بورنوسور در این زمینه اظهار داشت:

از خواب بیدار شدم و متوجه شدم که حساب تجاری من در اوپن‌سی بدون اطلاع قبلی یا هیچ توضیحی غیرفعال/حذف شده است. گزارش‌های این‌چنینی از دیگر ایرانیان هنرمند و مجموعه‌دار به‌گوش می‌رسد. معلومه که چه خبره؟ آیا اوپن‌سی کاربران را بر اساس کشورشان مسدود می‌کند؟

یکی از سخن‌گویان اوپن‌سی گفته‌ است که آن‌ها حق مسدود‌سازی کاربران بر اساس تحریم‌ها را داردند.

در قسمت شرایط خدمات ما صراحتا گفته‌شده که می‌توانیم کاربران تحریم شده یا کاربرانی که در مناطق تحریم ‌شده ساکن‌اند را مسدود کنیم. ما به هیچ وجه به کاربران یا نهادهای تحریم‌شده و ساکنین کشورهای تحت تحریم اجازه استفاده از خدمات‌‌مان را نمی‌دهیم. اگر متوجه شویم که کاربرانی خط‌مشی تحریم‌‌های ما را نقض می‌کنند، سریعا برای مسدود‌کردن حساب‌های مرتبط با آنان اقدام می‌کنیم.

تحریم‌های فعلی ایالات متحده نشان می‌دهد که شرکت‌های آمریکایی مجاز به ارائه کالا یا خدمات به هیچ کاربری ساکن در کشورهای تحریمی، از جمله ایران، کره‌شمالی، سوریه و به‌تازگی روسیه را ندارند. اوپن‌سی یک شرکت آمریکایی است که دفتر مرکزی آن در نیویورک است.

اقدام اخیر اوپن‌سی باعث از سرگیری بحث‌هایی پیرامون حد غیرمتمرکز بودن شرکت‌ها و سرویس‌دهندگان خدمات مبتنی بر بلاک چین شده‌است.

ساعاتی قبل گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این‌که کیف‌ پول متامسک (MetaMask) نیز به بهانه این تحریم‌ها به سرکوب کاربرانش پرداخته است؛ اما چندی بعد مسئولان متامسک اعلام کردند که این مشکل مربوط به اشتباه یکی از ارائه‌دهندگان خدمات مرتبط با نودهای اتریوم بوده است. ظاهراً تحت‌تأثیر این اشتباه برای مدتی دسترسی برخی کاربران ونزوئلایی به متامسک مسدود شده بود.

حساب توییتری متامسک در این باره بیانه‌ای منتشر کرد و افزود که کاربران تصادفاً از دسترسی به کیف‌پول متامسک خود منع شدند و در حال حاضر این مشکل رفع شده است. این اشتباه پس از آن رخ داد که که شرکت توسعه خدمات بلاک‌چینی اینفیورا (Infura) به‌طور اتفاقی و به اشتباه دامنه‌ تحریم‌های خود را گسترش داد.

ارزهای دیجیتال و دارایی‌های دیجیتالی مثل NFTها همچنان تحت نظارت فزاینده‌ی دولت ایالات متحده قرار دارند. با افزایش شدت تحریم‌ها علیه روسیه، این نظارت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

اوپن‌سی بزرگترین بازار NFT جهان است و از زمان آغاز به‌کار تاکنون میزبان‌ NFTهایی بوده است که در مجموع بیش‌از ۲۲ میلیارد دلار فروش رفته‌اند.

این نخستین باری نیست که صنعت ارزهای دیجیتال با پیچیدگی‌های حاصل از تحریم‌های بین‌المللی دست‌وپنجه نرم می‌کند. صرافی‌های ارزهای دیجیتال متعددی درگیر بحث مسدودسازی دارایی‌های دیجیتال مردم روسیه شده‌اند. البته بزرگترین صرافی جهان، بایننس، از مسدودسازی حساب‌های مردم روسیه خودداری کرده است.

اوپن‌سی دسترسی کاربران ایرانی را مسدود کرد؛ چاره‌ای جز استفاده از پلتفرم‌های غیرمتمرکز نداریم

در این باره بیشتر بخوانید

  • مقامات انگلیس نگران فروش املاک با ارزهای دیجیتال؛ مجرمان جذب می‌شوند
  • دستورالعمل تازه FATF این هفته منتشر می‌شود؛ دیفای، NFTها و استیبل کوین‌ها هدف قرار می گیرند؟
  • دیفای، توکن‌های غیرمثلی و حالا توکن‌های بازی؛ ۹ مورد از ۱۵ ارز دیجیتال محبوب کاربران در حوزه بازی فعالیت دارند
  • داده‌های بازار: رشد دوج کوین از رشد بازار سریع‌تر است!
  • پیش‌بینی قیمت دوج کوین؛ داده‌های درون زنجیره‌ای از آیندهٔ صعودی دوج کوین خبر می‌دهند

منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.