تاریخ انتشار : شنبه 8 می 2021 - 12:13
کد خبر : 35495

با قابلیت FidelityFX شرکت AMD آشنا شوید: رقیب سرسخت DLSS

با قابلیت FidelityFX شرکت AMD آشنا شوید: رقیب سرسخت DLSS

شرکت AMD چند وقت پیش از قابلیت FidelityFX یا به‌طور کامل‌تر FidelityFX Super Resolution رونمایی کرد. این ویژگی همان کارایی DLSS کارت گرافیک‌های Nvidia را این بار روی کارت گرافیک‌های AMD ارائه می‌دهد. ..

شرکت AMD چند وقت پیش از قابلیت FidelityFX یا به‌طور کامل‌تر FidelityFX Super Resolution رونمایی کرد. این ویژگی همان کارایی DLSS کارت گرافیک‌های Nvidia را این بار روی کارت گرافیک‌های AMD ارائه می‌دهد. اگر با این فناوری آشنایی ندارید، همراه ما باشید تا هر آنچه لازم است بدانید را در اختیار شما قرار دهیم.

فناوری AMD FidelityFX Super Resolution چیست؟

فناوری FidelityFX یا به‌اختصار FSR پاسخی به قابلیت DLSS شرکت Nvidia است. این فناوری هم مانند DLSS قابلیت ارتقاء کیفی تصاویر با رزولوشن پایین را به‌صورت آنی دارد. برای نمونه ممکن است موتور بازی تنها قادر به رندر نهایی با رزولوشن 1080p باشد، وقتی FSR فعال می‌شود، پیکسل‌های لازم برای رسیدن به رزولوشن خروجی 1440p توسط هوش مصنوعی ایجاد می‌شود. شرکت AMD هنوز این فناوری را در اختیار عموم قرار نداده و نمی‌توانید فعلاً رزولوشن را به این سادگی بالا ببرید.

قابلیت FidelityFX یک کپی کامل از DLSS نیست. فناوری Nvidia توسط یادگیری ماشینی و اسکن تصاویر باکیفیت بالا عمل می‌کند و تمام قدترش را از هوش مصنوعی خلق تصاویر می‌گیرد. فناوری FSR اما نیازی به یادگیری ماشینی ندارد و AMD از تکنیک‌هایی استفاده کرده تا کیفیت تصویر به‌صورت آنی و بدون نیاز به استفاده از یک موتور جداگانه افزایش یابد.

این فناوری قرار است در دسترس تمامی مدل‌های کارت گرافیک AMD قرار گیرد و هدف این شرکت پشتیبانی از دو کنسول پلی استیشن 5 و Xbox Series X است. فناوری جدید AMD همچنین نویز تصاویر را هنگام فعال کردن قابلیت Ray-Tracing کاهش می‌دهد و تکنیک‌های تازه‌ای برای پردازش سریع تصاویر و به‌خصوص سایه‌ها ارائه می‌دهد.

games-with-FidelityFX

چه بازی‌هایی از قابلیت FidelityFX پشتیبانی می‌کنند؟

شرکت ای ام دی حدود 35 بازی مختلف را در وب‌سایت خود لیست کرده است که از ویژگی گرافیکی FSR پشتیبانی می‌کنند. چینی‌ها در حال همکاری با استودیوهای مختلفی هستند تا بتوانند بازی‌های تازه‌ای را اضافه کنند. می‌توانید در زیر لیست بازی‌های مورد پشتیبانی را مشاهده کنید:

  1. Resident Evil Village
  2. Far Cry 6
  3. World of Warcraft: Shadowlands
  4. GODFALL
  5. Dirt 5
  6. The Riftbreaker
  7. Horizon Zero Dawn Complete Edition
  8. Terminator: Resistance
  9. Evil Genius 2: World Domination
  10. Yakuza 5 Remastered
  11. Yakuza 4 Remastered
  12. Yakuza 3 Remastered
  13. The Medium
  14. Cyberpunk 2077
  15. Immortals Fenyx Rising
  16. Little Hope
  17. Microsoft Flight Simulator
  18. Edge of Eternity
  19. Second Extinction
  20. Serious Sam 4
  21. F1 2020
  22. Detroit: Become Human

آیا فناوری FSR می‌تواند قاتل DLSS باشد؟

فناوری DLSS 2.0 توانایی افزایش رزولوشن تا 4 برابر را دارد اما چند برابر کردن رزولوشن ارتباطی به افزایش کیفیت بصری ندارد و ممکن است این ویژگی به درد تمامی بازی‌ها نخورد. اگرچه شرکت Nvidia مدت‌هاست به توسعه فناوری DLSS می‌پردازد و توانسته نتیجه بسیار خوبی بگیرد و درنتیجه مشکلی از بابت این فناوری نخواهید داشت. در سوی دیگر AMD قرار دارد که برعکس رقیب قدیمی‌اش، آرام‌تر قدم برمی‌دارد و فعلاً فناوری FSR را در دسترس عموم قرار نداده است.

مهم‌ترین نکته در مورد فناوری جدید ای ام دی، انتشار آن برای کنسول‌های نسل نهم است که می‌تواند حربه تبلیغاتی مناسبی باشد و اسم آن را به گوش عامه‌ی گیمرها برساند. در حال حاضر می‌دانیم که AMD از فناوری کاملاً متفاوت استفاده کرده و خبری از هوش مصنوعی نیست و به‌جای آن ویژگی‌هایی مانند کاهش نویز تصویر و بهبود سایه‌ها توسط یک تکنیک پیچیده را انتخاب کرده است.

درصورتی‌که هر دو فناوری کارایی یکسانی داشته باشند، باید گفت که شرکت ای ام دی توانایی شکست DLSS در درازمدت را خواهد داشت؛ زیرا که این فناوری به‌صورت کراس پلتفرم خواهد بود و این در حالی است که Nvidia در زمینه کنسول‌ها فعالیتی ندارد. این باعث می‌شود تا توسعه‌دهندگان نسبت به افزودن فناوری FSR مشتاق‌تر شوند.

فناوری FidelityFX چه زمانی در دسترس قرار می‌گیرد؟

شرکت ای ام دی تاریخ دقیقی برای انتشار FSR منتشر نکرده و مدیران این کمپانی چینی بارها گفته‌اند که منتظر اطلاعات بیشتر باشیم. می‌دانیم که این فناوری بالاخره در سال 2021 منتشر می‌شود و به دنبال بهبود عملکرد Ray-Tracing در کارت گرافیک AMD است و می‌خواهد رقیب DLSS باشد اما فعلاً تاریخ انتشار دقیق آن را نمی‌دانیم.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، عرضه فناوری جدید برای PC در اولویت قرار دارد و احتمالاً کارت گرافیک‌های سری RX 6000 هم جزو اولین سری باشند که چنین قابلیتی را دریافت می‌کنند. درنتیجه منتظر خبرهای بیشتر باشید.

نظر شما در مورد قابلیت FidelityFX Super Resolution شرکت AMD چیست؟

در پارسی گیم بخوانید:

  1. رونمایی از کارت گرافیک‌های سری Radeon RX 6000 توسط AMD
  2. راهنمای خرید کارت گرافیک گیمینگ – زمستان 99 – قسمت دوم
  3. آپدیت جدید درایور کارت گرافیک Nvidia منتشر شد: بهبود کیفیت بازی‌های اخیر

منبع: DigitalTrends

نوشته با قابلیت FidelityFX شرکت AMD آشنا شوید: رقیب سرسخت DLSS اولین بار در پارسی گیم پدیدار شد.

منبع خبر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.