تاریخ انتشار : دوشنبه 7 مارس 2022 - 8:45
کد خبر : 503215

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که باید این هفته زیرنظر داشته باشید

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که باید این هفته زیرنظر داشته باشید

روز ۴ مارس (۱۳ اسفند)، قیمت بیت کوین به زیر ۴۰٬۰۰۰ دلار سقوط کرد و تا به امروز هم همچنان زیر این سطح در نوسان است.
بازار بیت کوین در طول چند روز گذشته درگیر نوسان‌هایی بوده است و آن‌طور که از داده‌های..

روز ۴ مارس (۱۳ اسفند)، قیمت بیت کوین به زیر ۴۰٬۰۰۰ دلار سقوط کرد و تا به امروز هم همچنان زیر این سطح در نوسان است.

بازار بیت کوین در طول چند روز گذشته درگیر نوسان‌هایی بوده است و آن‌طور که از داده‌های پلتفرم تحلیلی گلسنود پیداست، سرمایه‌گذاران سازمانی از دسامبر ۲۰۲۱ (آذر) با خرید سهام صندوق سرمایه‌گذاری در بیت کوینِ مؤسسه گری‌اسکیل، مشغول انباشت بیشتر این ارز دیجیتال بوده‌اند.

نشانه‌ای مثبتی که از داده‌های گلسنود به دست می‌آید، این است که اشخاص فعال در زمینه مدیریت سرمایه، با سقوط قیمت‌ها درگیر احساس ترس نشده‌اند و سهم خود را از صندوق بیت کوین گری‌اسکیل کاهش نداده‌اند. این یعنی کارشناسان مدیریت سرمایه احتمالاً دیدگاهی صعودی نسبت به عملکرد قیمتی بیت کوین در درازمدت دارند و به همین خاطر توجهی به نوسانات کوتاه‌مدت نمی‌کنند.

نقشه بازار ارزهای دیجیتال در arz.watch

بلومبرگ در گزارش تحلیلی روز جمعه خود گفته بود اگر سقوط قیمت‌ها در بازار سهام آمریکا ادامه‌دار باشد، بیت کوین نیز همچنان با فشار فروش درگیر خواهد بود، اما در نهایت انتظار دارند که بازار ارز دیجیتال از این روند نزولی خارج شود. از سوی دیگر، اگر بازار سهام مجدداً بازیابی شود و الگوهای نوسانی گذشته تکرار شوند، بیت کوین می‌تواند جهش سریع‌تری را تجربه کند.

با اینکه بازار ارز دیجیتال در مجموع با موانعی زیادی مواجه است، در بازار برخی از آلت کوین‌ها نشانه‌های مثبتی دیده می‌شود. در ادامه نگاهی به نمودار بیت کوین و ۴ ارز دیجیتال دیگر می‌اندازیم که می‌تواند با صعودی‌شدن بازار، عملکردی متفاوت از سایر آلت کوین‌ها داشته باشند.

بیت کوین (BTC)

قیمت بیت کوین ۴ مارس (۱۳ اسفند) به زیر میانگین‌های متحرک ساده ۵۰ روزه (خط قرمزرنگ) و نمایی ۲۰ روزه (خط آبی‌رنگ) سقوط کرد که نشان می‌دهد فروشندگان در تلاش‌اند تا کنترل بازار را در دست بگیرند. در دو روز بعدی خریداران سعی می‌کردند تا فروشندگان را با رساند قیمت به بالای میانگین‌های متحرک گرفتار کنند؛ با این حال در انجام این کار موفق ظاهر نشدند.

نمودار قیمت بیت کوین (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

اگر قیمت در ادامه هم زیر میانگین‌های متحرک موجود در نمای ۱ روزه بازار باقی بماند، فروشندگان تلاش خواهند کرد قیمت را تا حمایت کف کانال روی نمودار پایین بکشند. خریداران احتمالاً از این سطح که در نزدیکی ۳۵٬۰۰۰ دلار قرار دارد، با قدرت حمایت خواهند کرد. اگر قیمت پس از برخورد با این حمایت به سمت بالا باز گردد، به این معنی است که احتمالاً نوسان درون این کانال تا چند روز دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

از طرفی، شکسته‌شدن مقاومت میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۴۰٬۴۷۴ دلار می‌تواند این چشم‌انداز نزولی را باطل کند. چنین اتفاقی می‌تواند به معنی افزایش خرید در کف‌های قیمتی باشد. پس از آن خریداران برای عبور از سقف کانال روی نمودار تلاش خواهند کرد و در صورتی که در انجام این کار موفق ظاهر شوند، باید منتظر جهش بیشتر قیمت بود.

نمودار قیمت بیت کوین (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

در نمای ۴ ساعته بازار، میانگین متحرک نمایی ۲۰ کندلی شیبی نزولی به خود گرفته است و شاخص قدرت نسبی (RSI) در ناحیه منفی به سر می‌برد که نشان‌دهنده تسلط بیشتر فروشندگان است. اگر در ادامه حمایت ۳۸٬۰۰۰ دلاری شکسته شود، باید منتظر سقوط قیمت تا حمایت‌های بعدی در ۳۷٬۰۰۰ و ۳۵٬۰۰۰ دلار باشیم.

از طرفی، اگر قیمت از سطوح فعلی شروع به افزایش کند و بتواند خود را به بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ کندلی برساند، به این معنی است که خریداران در سطوح پایین‌تر، فعال‌تر می‌شوند. با عبور قیمت از میانگین متحرک ساده ۵۰ کندلی شانس خریداران برای افزایش شتاب صعودی قیمت بیشتر خواهد شد و پس از آن باید منتظر جهش بیت کوین تا ۴۵٬۰۰۰ دلار بود.

ریپل (XRP)

خریداران ریپل در چند روز گذشته تلاش می‌کردند قیمت این ارز دیجیتال را به بالای خط روند نزولی روی نمودار برسانند، اما فروشندگان با قدرت از این مقاومت دفاع می‌کردند. نکته مثبتی که وجود دارد این است که خریداران بازار ریپل همچنان تسلیم نشده‌اند و موقعیت خود را بالای میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه حفظ کرده‌اند.

نمودار قیمت ریپل (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

شیب خنثی میانگین‌های متحرک و قرارگرفتن شاخص قدرت نسبی در نزدیکی محور میانی، تشخیص برتری خریداران یا فروشندگان را سخت می‌کند. اگر خریداران در ادامه بتوانند قیمت را به بالای خط روند روی نمودار ۱ روزه برسانند، شتاب صعودی بیشتر خواهد شد و قیمت این شانس را دارد تا سطح ۰.۹۱ دلار را مجدداً تجربه کند.

عبور و بسته‌شدن کندل قیمت بالای مقاومت ۰.۹۱ دلاری می‌تواند راه را برای ادامه روند صعودی تا مقاومت روانی ۱ دلاری هموار کند. از سوی دیگر اگر روند بازار در ادامه نزولی شود و ریپل به زیر ۰.۶۹ دلار سقوط کند، به این معنی است که خریداران کنترل بازار را در دست گرفته‌اند. پس از آن نیز باید منتظر سقوط قیمت تا سطح ۰.۶۲ دلار باشیم.

نمودار قیمت ریپل (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

در نمای ۴ ساعته بازار قیمت در محدوده بین ۰.۸۰ تا ۰.۷۰ دلار در نوسان است. اگر خریداران بتوانند قیمت را به بالای خط روند نزولی روی نمودار برسانند، سپس می‌توانند به عبور از مقاومت سقف کانال هم فکر کنند. عبور و بسته‌شدن کندل قیمت بالای این سطح به معنی کنترل بیشتر خریداران بر بازار است. در ادامه هم ریپل مقاومت‌های ۰.۸۵ و ۰.۹۱ دلاری را پیش رو خواهد داشت.

از سوی دیگر، اگر قیمت در ادامه به زیر میانگین‌های متحرک سقوط کند، به معنی فروش معامله‌گران در اوج‌های قیمتی است. در ادامه هم ممکن است قیمت تا ۰.۷۰ دلار و پس از آن ۰.۶۲ دلار پایین بیاید.

نیر پروتکل (NEAR)

کندل قیمت نیر پروتکل بین دو میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه و نمایی ۲۰ روزه گرفتار شده است. این موضوع نشان می‌دهد که معامله‌گران با نزدیک‌شدن قیمت به میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در ۱۱ دلار اقدام به فروش می‌کنند و خریداران هم با نزدیک‌شدن قمیت به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۱۰ دلار تشویق می‌شوند که خرید‌های بیشتری انجام دهند.

نمودار قیمت نیر پروتکل (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

شاخص قدرتی نسبی در نزدیکی محور میانی قرار گرفته است و شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه هم خنثی است که یعنی قدرت خریداران و فروشندگان تقریباً به یک اندازه است. اگر در ادامه قیمت از سطوح فعلی بازیابی شود و بتواند خود را به بالای ۱۲ دلار برساند، به این معنی است که خریداران مجدداً برای در دست‌ گرفتن بازار تلاش خود را بیشتر کرد‌ه‌اند. پس از آن هم قیمت مجدداً در سطح ۱۴ دلار با یک مقاومت جدی مواجه خواهد شد.

با این حال اگر قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه سقوط کند، یعنی این فروشندگان هستند که بازار را تحت‌کنترل دارند و پس از آن باید منتظر سقوط قیمت تا حمایت قدرتمند ۸ دلاری بود.

نمودار قیمت نیر پروتکل (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

آن‌طور که از نمای ۴ ساعته بازار پیداست، شتاب صعودی قیمت پس از عبور از خط روند نزولی روی نمودار افزایش یافته، اما همچنان نیر پروتکل با مقاومتی در سطح ۱۲ دلار مواجه است. فروشندگان مدتی است که قیمت را زیر میانگین متحرک نمای ۲۰ کندلی نگه داشته‌اند، اما خریداران هم در دفاع از حمایت میانگین متحرک ساده ۵۰ کندلی موفق ظاهر شده‌اند.

اگر خریداران بتوانند خود را به بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ کندلی برسانند، شانس نیر پروتکل برای عبور از مقاومت ۱۲ دلاری بیشتر می‌شود. از طرفی هم اگر حمایت میانگین متحرک ساده ۵۰ کندلی از دست برود، فشار فروش تشدید خواهد شد و سپس باید منتظر سقوط قیمت تا ۹.۵۰ دلار بود.

مونرو (XMR)

قیمت مونرو چند هفته‌ای است که در یک کانال نزولی، رو به پایین حرکت می‌کند. معامله‌گران در کف ۱۳۴ دلاری اقدام به خرید کرده‌اند و تلاش‌شان این بوده است تا الگوی کف دوقلو روی نمودار را کامل کنند.

نمودار قیمت مونرو (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

همچنین بخوانید: آشنایی با ۱۰ الگوی نموداری تحلیل تکنیکال که هر معامله‌گری باید بداند

در نتیجه نوسانات قیمت، یک کانال مسطح بین ۱۳۴ تا ۱۸۸ دلار تشکیل شده است. شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۱۶۴ دلار خنثی است و شاخص قدرت نسبی هم در نزدیکی محور میانی قرار دارد که یعنی میان عرضه و تقاضا تعادل برقرار است.

این شرایط متعادل می‌تواند در ادامه به نفع خریداران تغییر کند؛ البته به این شرط که آنها بتوانند قیمت را به بالای ۱۸۸ دلار برسانند. این اتفاق می‌تواند الگوی کف دوقلو را کامل کند و پس از آن اگر همه چیز درست پیش برود، باید منتظر جهش قیمت تا هدف الگو در ۲۴۲ دلار باشیم. البته این جهش چندان آسان نخواهد بود، چراکه فروشندگان به احتمال زیاد با قدرت از مقاومت سقف کانال دفاع خواهند کرد.

از طرفی، اگر قیمت از سطوح فعلی به سمت پایین حرکت کند و به زیر ۱۵۵ دلار برسد، تلاش خریداران برای رساندن مونرو به ۱۳۴ دلار بیشتر خواهد شد.

نمودار قیمت مونرو (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

در نمای ۴ ساعته بازار مونرو، خریداران در مقطعی قیمت را به بالای خط روند نزولی روی نمودار رسانده بودند اما در حرکت به سمت سطوح بالاتر ناموفق ظاهر شدند. این یعنی حضور فروشندگان در این سطح پررنگ بوده است. شیب میانگین‌های متحرک خنثی است و شاخص قدرت نسبی زیر محور میانی قرار گرفته است که نشان از تعادل نسبی میان عرضه و تقاضا دارد.

اگر قیمت در ادامه به زیر ۱۵۵ دلار سقوط کند، چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار به نفع فروشندگان تغییر خواهد کرد. از سوی دیگر، اگر خط مقاومت این خط روند نزولی شکسته شود، احتمال جهش قیمت تا حمایت بعدی در ۱۸۸ دلار بیشتر خواهد شد.

ویوز (WAVES)

ویوز که چند روز پیش الگوی کف دوقلو خود را با رسیدن به ۸ دلار کامل کرده بود، توانست تا سطح ۲۱ دلار رشد کند. میانگین‌های متحرک به‌تازگی یک تقاطع صعودی را روی نمودار کامل کرده‌اند و شاخص قدرت نسبی هم در ناحیه اشباع خرید قرار دارد که نشان‌دهنده برتری خریداران است.

نمودار قیمت ویوز (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

فروشندگان با قدرت از مقاومت ۲۰ دلاری دفاع می‌کنند، اما خریداران هم فعلاً تسلیم نشده‌اند. اگر قیمت در ادامه از سطوح فعلی به سمت بالا حرکت کند، به این معنی است که معامله‌گران با کاهش قیمت برای خرید بیشتر تشویق می‌شوند. چنین اتفاقی احتمال جهش دوباره قیمت تا مقاومت ۲۱ دلاری را بیشتر می‌کند.

عبور و حفظ موقعیت قیمت بالای سطح ۲۱ دلار، می‌تواند با افزایش شتاب صعودی ویوز و جهش تا مقاومت‌های ۲۴ و ۲۷ دلاری همراه باشد. سقوط قیمت به زیر سطح ۱۶ دلار هم این چشم‌انداز صعودی را بی‌اعتبار می‌کند.

نمودار قیمت ویوز (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

آن‌طور که از نمای ۴ ساعته بازار پیداست، اصلاح قیمت از اوج ۲۱ دلاری، شاخص قدرت نسبی را از ناحیه اشباع خرید به زیر محور میانی رسانده است. خریداران با نزدیک‌شدن قیمت به کف ۱۶ دلاری در نزدیکی سطح ۳۸.۲ درصد اصلاحی فیبوناچی فعال‌تر شده‌اند و بار دیگر قیمت را به بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ کندلی رسانده‌اند.

اگر قیمت در ادامه بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ کندلی باقی بماند، خریداران برای رساندن قیمت به بالای مقاومت ۲۱ دلاری تلاش خواهند کرد.

از طرفی هم اگر قیمت از سطوح فعلی به سمت پایین حرکت کن و حمایت میانگین‌های متحرک روی نمودار شکسته شود، به این معنی است که معامله‌گران کوتاه‌مدت ترغیب شده‌اند تا از بازار ویوز خارج شوند. چنین اتفاقی می‌تواند قیمت را تا مقاومت‌های ۱۳ و۱۴ دلاری پایین بکشد.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که باید این هفته زیرنظر داشته باشید

در این باره بیشتر بخوانید

  • تحلیل تکنیکال هفتگی قیمت ارزهای دیجیتال؛ احتمال ادامه روند صعودی بیت کوین، سولانا و اولنچ
  • تحلیل تکنیکال هفتگی قیمت ارزهای دیجیتال؛ آیا در انتهای سال میلادی شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود؟
  • تحلیل تکنیکال هفتگی قیمت ارزهای دیجیتال؛ آیا شاهد احیای قیمت‌ها طی روزهای باقیمانده تا سال جدید میلادی خواهیم بود؟
  • تحلیل تکنیکال هفتگی قیمت ارزهای دیجیتال؛ فشار فروش مسیر بعدی بازار را تعیین خواهد کرد یا خروج قیمت از نوسانات خنثی؟
  • تحلیل تکنیکال هفتگی قیمت ارزهای دیجیتال؛ واکنش بازار در رابطه با تصمیمات فدرال رزرو چگونه خواهد بود؟

منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.