تاریخ انتشار : جمعه 17 سپتامبر 2021 - 17:29
کد خبر : 44620

بهترین کیف پول‌های لایتنینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۱

بهترین کیف پول‌های لایتنینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۱

این روزها بحث بر سر کاربردهای پولی بیت کوین و توسعه شبکه لایتنینگ بسیار داغ است. اگر شما هم کاربر شبکه بیت کوین هستید و از بیت کوین در معاملات و پرداخت‌های خود استفاده می‌کنید، یا اگر سرمایه‌گذار عادی..

این روزها بحث بر سر کاربردهای پولی بیت کوین و توسعه شبکه لایتنینگ بسیار داغ است. اگر شما هم کاربر شبکه بیت کوین هستید و از بیت کوین در معاملات و پرداخت‌های خود استفاده می‌کنید، یا اگر سرمایه‌گذار عادی بیت کوین هستید و در تراکنش‌های خود با مشکلاتی همچون کارمزد بالا و تأخیر زمانی روبه‌رو هستید، می‌توانید با استفاده از شبکه لایتنینگ بسیاری از این مشکلات را برطرف کنید؛ اما این امر نیازمند دانش کافی درباره کیف پول‌های لایتنینگ و نحوه استفاده از آن است.

شاید گمان کنید استفاده از شبکه لایتنینگ و پرداخت با کیف پول‌های لایتنینگ، تنها مختص کسانی است که بیت کوین را به‌عنوان پول پذیرفته‌اند و از آن در پرداخت‌های روزمره خود استفاده می‌کنند؛ نه سرمایه‌گذاران عادی بیت کوین! اما اگر چند مورد از رویداد‌های اخیر دنیای فناوری را مرور کنیم، خواهیم دید که استفاده از بیت کوین به‌عنوان پول، چندان هم دور از ذهن نیست.

دولت السالوادور بیت کوین را در ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) به‌عنوان پول قانونی این کشور به رسمیت شناخته و زمزمه‌های مشابهی هم از دیگر کشور‌های آمریکای لاتین به گوش می‌رسد؛ از سوی دیگر شرکت توییتر اعلام کرده است که در آینده نزدیک بیت کوین را به‌عنوان یک شبکه پرداخت در این پلتفرم به کار خواهد گرفت؛ ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، بعد از همه آن اظهارنظرهای جنجالی وعده داد که در صورت حل مشکل آلودگی‌های زیست‌محیطی ماینینگ، دوباره امکان خرید تسلا با بیت کوین را فراهم خواهد کرد.

همچنین بسیاری از صرافی‌های معتبر ارزهای دیجیتال، اعلام کرده‌اند که به‌دنبال پیاده‌سازی سرویس‌های لایتنینگ در پلتفرم‌های خود هستند تا امکان واریز و برداشت بیت کوین را برای مشتریان خود تسهیل کنند. جدا از تمامی این اتفاقات، شبکه بیت کوین اکنون در آستانه به‌روزرسانی تاریخی تپروت (Taproot) است که امکان ایجاد قراردادهای هوشمند مالی بر روی این شبکه را فراهم خواهد کرد.

همه این اخبار و رویدادها، نشان از آن دارند که فناوری لایتنینگ به‌زودی به مؤلفه‌ای اساسی در شبکه بیت کوین تبدیل خواهد شد و در آینده نزدیک، استفاده از آن برای اغلب کاربران شبکه ناگزیر خواهد بود.

با این حال، ایجاد و مدیریت یک کانال پرداخت مبتنی بر شبکه لایتنینگ به زیرساخت‌هایی نیز احتیاج دارد که یکی از آنها کیف پول لایتنینگ است. با توجه به جلب توجه کسب‌وکارهای مختلف به بیت کوین، رقابت برای ایجاد بهترین کیف پول شبکه لایتنینگ نیز در میان ارائه‌دهندگان کیف پول افزایش یافته است. به همین دلیل در این مقاله، قصد داریم با نگاهی به اهمیت شبکه لایتنینگ، تعدادی از بهترین کیف پول‌های این شبکه را معرفی کنیم.

با مطالعه این مقاله، با نحوه انجام تراکنش‌های لایتنینگ، معیار‌های انتخاب کیف پول مناسب برای لایتنینگ و مزایا و معایب برخی از بهترین کیف پول‌های لایتنینگ در سال ۲۰۲۱ آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید: شبکه لایتنینگ چیست؟

اهمیت شبکه لایتنینگ در بهبود مقیاس‌پذیری بیت کوین

بسیاری بر این باورند که بیت کوین آینده سیستم مالی است. اما برای رسیدن به این هدف، مشکلی جدی وجود دارد: مقیاس‌پذیری بیت کوین. در حال حاضر، شبکه پرداخت ویزا در هر ثانیه ۴,۰۰۰ تراکنش پردازش می‌کند که به‌طور بالقوه می‌تواند تا ۶۵,۰۰۰ تراکنش در ثانیه نیز برسد. اما توان عملیاتی بیت کوین فقط ۷ تراکنش در ثانیه است.

مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین، یا به‌عبارتی تعداد تراکنشی که شبکه در هر ثانیه قادر به پردازش است، اصلی‌ترین مانع بر سر راه گسترش بیت کوین و تبدیل‌‌شدن آن به یک سیستم پرداخت فراگیر است. یکی از راه‌حل‌های ارائه‌شده برای رفع مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین شبکه لایتنینگ (Lightning Network) است.

شبکه لایتنینگ یک راه‌حل لایه دوم روی بلاک چین اصلی بیت کوین است که به کاربران اجازه می‌دهد بدون کارمزد یا تأخیر برای یکدیگر بیت کوین بفرستند.

شبکه لایتنینگ، کانال‌های پرداختی روی شبکه اصلی ایجاد می‌کند که می‌توانند مثل یک پل دوطبقه بخشی از ترافیک شبکه اصلی را بپذیرند. به این وسیله، بلاک چین بیت کوین توانایی بیشتری برای پردازش تراکنش‌ها دارد و شانس بیشتری برای پذیرش از سوی صاحبان کسب‌وکار به‌عنوان یک سیستم پرداخت خواهد داشت.

ایده اصلی شبکه لایتنینگ این است که تراکنش‌های خُرد (micropayment) روی بلاک چین اصلی ثبت نشوند تا از بار ترافیک تراکنش‌ها کاسته شود و فضا برای تراکنش‌های بیشتر و مقیاس‌پذیری بهتر مهیا شود.

همچنین بخوانید: شبکه لایتنینگ؛ تحول بیت کوین از طلا به پول

انجام‌ شدن تراکنش‌ها خارج از بلاک چین اصلی چه مزیتی دارد؟

شبکه لایتنینگ لایه‌ دومی روی بلاک چین اصلی بیت کوین است تا از ترافیک شبکه اصلی بکاهد.

بیت کوین شبکه‌ای مستقل و بسیار ایمن است. امنیت فوق‌العاده بیت کوین مربوط به سیستم پردازش تراکنش شبکه است که کار و هزینه زیادی صرف می‌کند. اگرچه کار و هزینه‌ای که صرف پردازش تراکنش‌ها می‌شود، آنها را در برابر خطرهای احتمالی مصون نگه می‌دارد؛ اما همین ویژگی باعث کاهش سرعت پردازش تراکنش‌ها می‌شود.

با کُندشدن سرعت پردازش، در میان هزاران تراکنشی که در صف تأیید قرار گرفته‌اند، تراکنش‌هایی در اولویت پردازش قرار می‌گیرند که هزینه بیشتری پرداخت کنند. نتیجۀ این امر، تراکنش‌هایی بسیار کُند و بسیار گران است.

به‌عنوان مثال، فرض کنید هرروز عادت دارید پیش از رفتن به محل کار، از کافی‌شاپی یک فنجان قهوه بخرید. با استفاده از کارت اعتباری در کسری از ثانیه و با کمترین کارمزد ممکن قهوه‌تان را می‌خرید و از کافی‌شاپ خارج می‌شوید. این در حالی است که اگر قصد داشته باشید بهای همان فنجان قهوه را با بیت کوین پرداخت کنید، احتمالاً مجبور می‌شوید بین ۱۰ دقیقه تا چند ساعت (!) صبر کنید تا تراکنش شما انجام شود. علاوه بر این، احتمالاً چندبرابر بهای قهوه باید کارمزد تراکنش پرداخت کنید.

شبکه لایتنینگ یکی از راه‌حل‌های پیشنهادشده برای رفع این مشکل است. کاربران لایتنینگ با ایجاد کانال‌های پرداخت بین یکدیگر، می‌توانند هر تعداد تراکنشی که مایل باشند را به‌صورت برون‌زنجیره‌ای (off-chain)، سریع و بسیار ارزان انجام دهند.

تراکنش‌ها در شبکه لایتنینگ چگونه انجام می‌شوند؟

برای اینکه بهتر با شیوه انجام تراکنش‌ها در شبکه لایتنینگ آشنا شویم، می‌توانیم با مثال کافی‌شاپ ادامه دهیم. در این مثال، شما می‌توانید یک کانال پرداخت لایتنینگ بین کیف پول خودتان و کیف پول صاحب کافی‌شاپ ایجاد کنید و هرروز بدون اینکه حتی یک ساتوشی کارمزد بپردازید، پرداخت‌های خُرد انجام دهید.

در این حالت، شما و فروشنده تصمیم می‌گیرید که یک کانال پرداخت لایتنینگ ایجاد کنید. شرط اولیه برای این منظور، دسترسی هر دو طرف به کیف پولی است که از شبکه لایتنینگ پشتیبانی می‌کند.

اولین و مهم‌ترین شرط دسترسی به شبکه لایتنینگ برای تمام طرفین درگیر در تراکنش‌های لایتنینگ، داشتن کیف پولی است که از این شبکه پشتیبانی کند.

سپس، هر دو طرف (شما و فروشنده) باید به‌وسیله کلیدهای عمومی خود یک آدرس چندامضایی (multi-sig) ایجاد کنید؛ آدرس «چندامضایی» آدرسی است که برای خرج بیت کوین‌های موجود در آن، باید هم شما و هم فروشنده آن را امضاء و تأیید کرده باشید. با واریز بیت کوین به این آدرس، می‌توانید تراکنش‌های خود را در شبکه لایتنینگ ادامه دهید.

به‌هنگام ایجاد کانال پرداخت، گزارشی ایجاد می‌شود که موجودی کلی کیف پول‌های متصل به کانال و همچنین، موجودی هر یک از طرفین را مشخص می‌کند. هنگامی که یک کانال پرداخت لایتنینگ ایجاد می‌کنید، تنها تراکنش‌هایی که روی بلاک چین اصلی بیت کوین ثبت می‌شوند، تراکنش اولیه (funding transaction) و تراکنش نهایی (closing transaction) هستند.

پس از انجام اولین تراکنشی که به کارمزد و زمان معمول پردازش روی شبکه بیت کوین احتیاج دارد، شما و فروشنده می‌توانید تراکنش‌های متعددی به‌صورت خصوصی، در کسری از ثانیه و با کارمزد تقریباً صفر انجام دهید.

در مثال کافی‌شاپ، فرض کنید که شما ۸۰,۰۰۰ ساتوشی در کانال واریز کرده‌اید و بهای هر فنجان قهوه هم ۱۲,۰۰۰ ساتوشی است. در این حالت با خرید اولین فنجان قهوه خود، هم شما و هم فروشنده تأیید می‌کنید که موجودی شما در کانال ۶۸,۰۰۰ ساتوشی و موجودی فروشنده ۱۲,۰۰۰ ساتوشی شود.

به همین ترتیب، می‌توانید تراکنش‌های متعددی در کانال انجام دهید تا زمانی که هر دو طرف تصمیم بگیرید کانال را ببندید و موجودی‌های جدید را روی بلاک چین اصلی ثبت کنید. اما تمام این موارد بدون دسترسی به کیف پولی که از شبکه لایتنینگ پشتیبانی کند، امکان‌پذیر نیست.

نکته: ساتوشی کوچک‌ترین واحد بیت کوین است؛ هر یک بیت کوین معادل با ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ساتوشی است. از آنجا که هدف اصلی شبکه لایتنینگ بهبود پرداخت‌های خُرد در شبکه است، اکثر کیف پول‌ها از واحد ساتوشی برای نشان دادن موجودی و مبلغ تراکنش استفاده می‌کنند.

معیار‌های انتخاب کیف پول‌های لایتنینگ

کیف پول‌های شبکه لایتنینگ، کیف پول‌های نرمال بیت کوین هستند که می‌توانند کانال‌های پرداخت لایتنینگ ایجاد کنند. این کیف پول‌ها به کاربران در استفاده از امکانات شبکه بیت کوین همچون ایجاد کانال‌های پرداخت، آگاهی از موجودی طرفین و مدیریت تراکنش‌های اولیه و پایانی کانال کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول های بیت کوین در سال ۲۰۲۱

در اکثر کیف پول‌هایی که نیاز به اتصال به نود شخصی نداشته باشند، توسعه‌دهندگانِ کیف پول، کانال‌های پرداخت را به‌صورت پیش‌ساخته در اختیار کاربران قرار می‌دهند. این امر استفاده از شبکه لایتنینگ را برای کاربران بسیار ساده‌تر می‌کند، اما از میزان امنیت و حریم خصوصی کاربر می‌کاهد.

کیف پول‌هایی که در این مقاله بررسی می‌کنیم، همگی کانال‌های پیش‌ساخته دارند و به‌محض دانلود و نصب آنها، می‌توانید بدون دردسر اضافه، با پرداخت درصد اندکی کارمزد برای تراکنش اولیه، فعالیت خود را روی شبکه لایتنینگ آغاز کنید. همچنین، در نظر داشته باشید که اگر قصد پرداخت از طریق شبکه لایتنینگ دارید، طرف مقابل شما هم باید کیف پولی روی دستگاه خود داشته باشد که از شبکه لایتنینگ پشتیبانی کند و هم‌زمان با شما آنلاین باشد.

در حال حاضر، کیف پول‌های زیادی با قابلیت‌های متنوعی وجود دارند که از شبکه لایتنینگ پشتیبانی می‌کنند. در ادامه، چند نمونه از بهترین کیف پول‌های شبکه لایتنینگ را بررسی می‌کنیم. اما پیش از آن، بهتر است برخی از مهم‌ترین معیار‌هایی که می‌توانند در انتخاب کیف پول مناسب به شما کمک کنند را بررسی کنیم.

وضعیت ارائه کلیدهای خصوصی به کاربر

این پرسش یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نکات در انتخاب کیف پول لایتنینگ است. ارائه کلید خصوصی به شما، تعیین‌کننده میزان دسترسی شما به موجودی بیت کوین و حریم خصوصی شما در انجام تراکنش‌هاست.

از این لحاظ کیف پول‌های لایتنینگ را می‌توان به سه دسته امانی (custodial)، غیرامانی (non-custodial) و نودهایِ (nodes) شخصی تقسیم کرد:

  • کیف پول‌های امانی مختص افراد تازه‌کاری هستند که سهولت استفاده را به امنیت و حفظ حریم خصوصی ترجیح می‌دهند. توسعه‌دهندگان این کیف پول‌ها همه امکانات را به‌‌صورت آماده در اختیارتان می‌گذارند و فقط ‌با دانلود این کیف پول‌ها، به‌راحتی می‌توانید کار خود را با آنها آغاز کنید. با این حال، در نظر داشته باشید که کیف پول‌های امانی کلیدهای خصوصی بیت کوین‌های‌تان را به شما نمی‌دهند. در واقع، برای استفاده از این کیف پول باید به شرکت سازنده کیف پول اعتماد کنید، در حالی که یکی از عملکردهای اصلی شبکه بیت کوین، حذف واسطه‌ها و حذف نیاز به اعتماد به شخص ثالث است.
  • کیف پول‌های غیرامانی کلیدهای خصوصی‌تان را در قالب عبارت بازیابی به شما می‌دهند. در این کیف پول‌ها شما با داشتن کلیدهای خصوصی تسلط بیشتری بر دارایی‌تان در کانال پرداخت دارید و می‌توانید با خاطر آسوده‌تری مبالغ بیشتری به شبکه لایتنینگ انتقال دهید. توجه داشته باشید که مسئولیت محافظت از کلیدهای خصوصی در کیف پول‌های غیرامانی بر عهده شماست و در صورت گم‌کردن آنها، باید دارایی خود را ازدست‌رفته بدانید.
  • کیف پول‌هایی که به نودهای شخصی لایتنینگ متصل می‌شوند، بیشترین میزان امنیت و حریم خصوصی را برای کاربر مهیا می‌کنند. اما، برای این کار باید به‌طور کامل با اصول حرفه‌ای راه‌اندازی نود شخصی لایتنینگ، همچون نحوه بازکردن کانال، آنالیز ترافیک شبکه لایتنینگ، کارمزد مسیریابی در شبکه، زمان تمدید موجودی و تراکنش‌های اولیه و پایانی آشنا باشید. بنابراین، اگر در شبکه لایتنینگ کاربری تازه‌وارد محسوب می‌شوید، بهتر است فعلاً به فکر راه‌اندازی نود شخصی نباشید.

پشتیبانی از پلتفرم‌ها

به‌علت ماهیت شبکه لایتنینگ که اغلب برای پرداخت‌های خُرد استفاده می‌شود، اغلب کیف پول‌های لایتنینگ از نوع موبایلی هستند. با این حال، برخی از کیف پول‌ها همچون کیف پول زَپ (Zap) علاوه بر نسخه‌های اندروید و iOS، نسخه‌های دسکتاپی برای مک، ویندوز و لینوکس هم ارائه داده‌اند.

همچنین، برخی از کیف پول‌های موبایلی از یکی از پلتفرم‌های اندروید یا iOS پشتیبانی نمی‌کنند. به‌عنوان مثال، کیف پول فینیکس تا اوایل سال ۲۰۲۱ نسخه‌ رسمی برای کاربران iOS ارائه نداده بود.

ویژگی LNURL

این ویژگی به شما اجازه می‌دهد تا با اسکن کُد QR که کیف پول در اختیار شما قرار می‌دهد، تراکنش‌های خود را انجام دهید. این قابلیت می‌تواند در تجربه کاربری و سهولت کار با کیف پول تأثیرگذار باشد.

ارائه خدمات به کاربران ایرانی

اپلیکیشن برخی از کیف پول‌ها تحت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، در گوگل پلی و اپ استور به برخی از کاربران ایرانی نمایش داده نمی‌شود. در این موارد استفاده از یک نرم‌افزار تغییر آی‌پی می‌تواند کارساز باشد.

در خاطر داشته باشید که گاهی اوقات نسخه‌های جعلی کیف پول‌ها روی گوگل پلی و اپ استور قرار می‌گیرند. مطمئن‌ترین راه برای دانلود اپلیکیشن کیف پول، رجوع به وب‌سایت اصلی کیف پول است.

وضعیت کُد منبع

کُد منبع (source code) در کیف پول‌های متن‌باز (open source) توسط هر فردی قابل مشاهده، توسعه و رفع ایرادهاست. ممکن است این ویژگی در عمل برای کاربران معمولی کیف پول چندان اهمیتی نداشته باشد. اما کیف پول‌های متن‌باز ماهیتاً غیرمتمرکزتر هستند، زیرا علاوه بر تیم سازنده و پشتیبان به سایر توسعه‌دهندگان نیز اجازه بررسی و ویرایش کُد منبع را می‌دهند. همچنین، از آنجا که توسعه‌دهندگان این کیف پول‌ها معدود نیستند، پویایی و ثبات عملکرد کیف پول بیشتر خواهد بود.

البته، در نظر داشته باشید که با توجه به تعدد آراء و نیاز به اجماع نظر توسعه‌دهندگان، ممکن است به‌روزرسانی و رفع نواقص در کیف پول‌های متن‌باز اندکی بیشتر از به‌روزرسانی کیف پول‌های متن‌بسته طول بکشد.

چندمنظوره بودن

برخی از کیف پول‌های لایتنینگ علاوه بر امکان دسترسی به سرویس‌های لایتنینگ، به کاربران اجازه می‌دهند بیت کوین ذخیره کنند و روی بلاک چین اصلی تراکنش انجام دهند.

کیف پول چندمنظوره‌ای که بتواند هم کار ذخیره و معاملات روزمره بیت کوین را انجام دهد و هم از شبکه لایتنینگ پشتیبانی کند، می‌تواند برای برخی از کاربران کار مدیریت موجودی و تراکنش‌ها را راحت‌تر کند. اما از آنجا که بسیاری از کیف پول‌های لایتنینگ در مرحله آزمایشی هستند، ورود مقادیر زیاد بیت کوین به آنها می‌تواند همراه با ریسک باشد. همچنین، کیف پول‌هایی که صرفاً مختص لایتنینگ هستند، اغلب رابط کاربری ساده‌تری دارند و تجربه کاربری بهتری ارائه می‌دهند.

بهترین کیف پول‌های لایتنینگ

در ادامه، ۵ مورد از کیف پول‌هایی را بررسی می‌کنیم که بهترین عملکرد را طی سال‌های اخیر از نظر خدمات‌ لایتنینگ داشته‌اند. در جدول زیر، تصویری کلی از برخی مشخصات این کیف پول‌ها را مشاهده می‌کنید. شایان ذکر است که تمام کیف پول‌های معرفی‌شده، در دسته کیف پول‌های موبایلی جای می‌گیرند.

فینیکس (Phoenix)

کیف پول فینیکس، دومین محصول شرکت اِیسینک (ACINQ)، از سال ۲۰۱۹ کار خود را با نسخه اندروید آغاز کرد و اخیراً نسخه iOS را هم ارائه داده است.

پیش از فینیکس، این شرکت کیف پول اندرویدی و غیرامانی ایکلِر (Eclair) را در سال ۲۰۱۷ عرضه کرد که اولین کیف پول‌ شبکه لایتنینگ به شمار می‌رود و هنوز طرفداران خاص خود را دارد. گفتنی است کیف پول ایکلر فعلاً فقط برای نسخه اندروید قابل‌دسترس است.

نقاط قوت

تیم توسعه‌دهنده کیف پول فینیکس روی سادگی کیف پول تمرکز دارد و نتیجه، کیف پولی با رابط کاربری ساده و کلاسیکی است که کاربر را با ویژگی‌های اضافی گیج نمی‌کند. علاوه بر این، کاربر به‌هنگام نصب نیز به‌خوبی راهنمایی می‌شود.

رابط کاربری کلاسیک کیف پول فینیکس

فینیکس کیف پولی متن‌باز و غیرامانی است و کلیدهای خصوصی شما را در قالب یک عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین، فینیکس از سرویس Tor پشتیبانی می‌کند که می‌تواند حریم خصوصی شما را به‌هنگام کار با کیف پول ارتقا دهد.

نقاط ضعف

اگرچه کیف پول فینیکس به کاربر اجازه می‌دهد به‌طور مستقیم بیت کوین را به بلاک چین اصلی بفرستد، اما به‌طور ویژه برای استفاده از شبکه لایتنینگ طراحی شده است و کاربر نمی‌تواند برای ذخیره و معاملات روزانه در شبکه از آن استفاده کند.

همچنین، باید توجه داشته باشید که نسخه iOS این کیف پول تا ژوئیه ۲۰۲۱ (مرداد ۱۴۰۰) عرضه نشده بود و به همین دلیل احتمال وجود باگ‌ و اختلال عملکرد در آن کم نیست.

دانلود Phoenix

بلو والت (Blue Wallet)

بلو والت در سال ۲۰۱۷ کار خود را در قالب یک کیف پول مختص بیت کوین آغاز کرد و در سال ۲۰۱۹، خدمات شبکه لایتنینگ را هم به قابلیت‌های اپلیکیشن افزود.

در حال حاضر، کیف پول بلو والت سه سرویس مجزا ارائه می‌دهد: کیف پول معمولی بیت کوین (Bitcoin wallet)، کیف پولی چندامضایی و ایمن‌تر برای نگهداری مبالغ زیاد بیت کوین (Bitcoin Vault) و کیف پول لایتنینگ (Lightnineg wallet).

دو کیف پول اول غیرامانی هستند و به کاربر عبارت بازیابی ارائه می‌دهند. اما، بخش لایتنینگ امانی است.

بلووالت: سه کیف پول در یک اپلیکیشن

گفتنی است در بخش لایتنینگ نیز با ذخیره یک لینک یا کُد QR می‌توانید کیف پول خود را بازیابی کنید؛ اما، در هر صورت کلیدهای خصوصی کیف پول به شما سپرده نمی‌شود.

بخش بیت کوین برای انجام تراکنش‌های معمول درون‌زنجیره‌ای و بخش Vault برای ذخیره مبالغ زیاد بیت کوین با لایه‌های ایمنی بیشتر در نظر گرفته شده است.

نقاط قوت

بلووالت علاوه بر چندمنظوره بودن، به کاربران حرفه‌ای‌تر خود اجازه اتصال به نود شخصی می‌دهد. همچنین، این کیف پول لایه‌های امنیتی بیشتری همچون پشتیبانی از سرویس Tor و امکان تأیید هویت با اثر انگشت را هم ارائه می‌دهد.

اثر انگشت: یکی از لایه‌های امنیتی بلووالت

علاوه بر این، با بلووالت می‌توانید صاحبان کسب‌وکاری را که پرداخت با بیت کوین و شبکه لایتنینگ را می‌پذیرند، در اطراف خود پیدا کنید.

این کیف پول در منوی زبان خود، زبان فارسی و در منوی ارزهای فیات، ریال ایران را هم گنجانده است. با این حال، امکان دانلود اپلیکیشن برای برخی از کاربران ایرانی فراهم نیست و بهتر است با نرم‌افزار تغییر آی‌پی از طریق وب‌سایت اصلی اپلیکیشن را دانلود کنید. گفتنی است که نسخه مک این کیف پول نیز در حال حاضر روی وب‌سایت بلووالت قرار گرفته است.

نقاط ضعف

کیف پول لایتنینگ بلووالت در حالت پیش‌فرض به نود ارائه‌دهنده کیف پول متصل است و امانی محسوب می‌شود؛ بنابراین کلیدهای خصوصی‌تان را به شما نمی‌دهد.

علاوه بر این، همچون سایر کیف پول‌های چندمنظوره، بلووالت هم ممکن است برای کاربران تازه‌کار چندان مناسب نباشد. این کیف پول در هنگام نصب نیز کاربران را چندان راهنمایی نمی‌کند و بیشتر متکی به رابط کاربری نسبتاً ساده‌ خود است؛ این مسئله ممکن است کاربران تازه‌کار را اندکی دچار مشکل کند.

همچنین، تراکنش‌های هر سه نوع کیف پول‌ روی صفحه اصلی نمایش داده می‌شود که می‌تواند برای کاربرانی که از بیش از یک سرویس استفاده می‌کنند، گیج‌کننده باشد.

دانلود Blue Wallet

والت آف ساتوشی (Wallet of Satoshi)

والت آف ساتوشی در سال ۲۰۱۸ و به‌عنوان کیف پولی مختص شبکه لایتنینگ راه‌اندازی شد.

والت آف ساتوشی خود را «ساده‌ترین کیف پول لایتنینگ جهان» معرفی می‌کند؛ با نگاهی به رابط کاربری بسیار ساده و کاربرپسند این کیف پول، می‌توان این ادعا را تأیید کرد.

نقاط قوت

برجسته‌ترین مزیت این کیف پول را می‌توان سادگی آن دانست که پاسخگوی نیاز تازه‌واردترین کاربران است.

با استفاده از گزینه Buy Bitcoin در منوی این کیف پول، کاربران می‌توانند به‌طور مستقیم از شرکت ارائه‌دهنده کیف پول بیت کوین بخرند و کار خود را آغاز کنند. اگرچه والت آف ساتوشی از زبان فارسی و ریال ایران پشتیبانی می‌کند، اما به‌علت دسترسی نداشتن کاربران ایرانی به خدمات مون‌پی (moonpay)، درگاه پرداخت همکار این کیف پول، گزینه خرید مستقیم بیت کوین فعلاً در دسترس کاربران ایرانی نیست.

رابط کاربری بسیار ساده والت آف ساتوشی

همچنین، والت آف ساتوشی به کاربران اجازه می‌دهد فروشگاه‌هایی را در اطراف خود پیدا کنند که از پرداخت با شبکه لایتنینگ پشتیبانی می‌کنند.

نقاط ضعف

بزرگ‌ترین عیب این کیف پول، امانی بودن و ارائه‌نکردن کلیدهای خصوصی است. اگرچه به‌طور کلی می‌توانید با ورود آدرس ایمیل خود از کیف پول بک‌آپ بگیرید، اما این گزینه معادل با دریافت کلیدهای خصوصی نیست. همچنین به‌گفته برخی از کارشناسان، ارائه ایمیل شخصی به کیف پول می‌تواند امنیت و حریم خصوصی کاربر را تا حدی به خطر بیندازد.

ارائه ایمیل شخصی تنها راه بک‌آپ گرفتن از والت آف ساتوشی است.

دانلود Wallet of Satoshi

بریز (Breez)

کیف پول بریز متن‌باز و غیرامانی است و با رابط کاربری ساده‌ای که دارد گزینه مناسبی برای کاربران غیرحرفه‌ای و صاحبان کسب‌وکار به شمار می‌آيد.

این کیف پول از طریق امکان ایجاد پین‌کُد، بک‌آپ گرفتن از طریق گوگل درایو و ارائه کلیدهای خصوصی در قالب عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای از ایمنی اطلاعات حساب کاربران اطمینان حاصل می‌کند.

نقاط قوت

یکی از مهم‌ترین محصولات بریز را می‌توان پایانه فروش کاربرپسند آن برای پرداخت‌های فروشگاهی دانست. این پایانه فروش، کار را برای صاحبان کسب‌وکاری راحت می‌کند که با فناوری آشنایی چندانی ندارند، اما قصد دارند از مزایای پرداخت بیت کوین بهره‌مند شوند.

همچنین، با قابلیت Connect to Pay کیف پول بریز به‌راحتی می‌توانید از طریق اپلیکیشن‌های معمول پیام‌رسان، لینک تراکنش خود را برای کاربر مربوطه ارسال کنید.

علاوه بر این، بریز از معدود کیف پول‌هایی است که از پلتفرم «پادکستینگ» (Podcasting ۲.۰) پشتیبانی می‌کند. در این پلتفرم کاربر می‌تواند به پادکست‌ها به‌صورت رایگان گوش دهد و در صورت تمایل، به پادکست‌های مورد علاقه خود ساتوشی پرداخت کند. پلتفرم «پادکستینگ» تلاش دارد جهان پادکست را هرچه‌بیشتر به سمت غیرمتمرکزشدن پیش ببرد.

امکان کمک مالی مستقیم به پادکسترها در صفحه پادکست کیف پول بریز

تیم توسعه بریز روی فناوری‌های مختلفی کار می‌کند و هنوز تمام قابلیت‌های بریز به‌طور کامل ارائه نشده است؛ به‌عنوان مثال، کاربران این کیف پول می‌توانند در آینده بریزکارت (Breez Card) سفارش دهند که مانند یک کارت اعتباری فیزیکی عمل خواهد کرد.

همچنین، این کیف پول قابلیت خرید مستقیم بیت کوین را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که این گزینه به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی در دسترس کاربران ایرانی نیست.

نقاط ضعف

اگرچه سیستم بک‌آپ گرفتن از کیف پول بریز با استفاده از فضای ذخیره ابری گوگل یا اپل کار را برای کاربران ساده‌تر می‌کند، اما به‌عقیده برخی کارشناسان، این امر خود می‌تواند ناقض حریم خصوصی افراد باشد.

دانلود Breez

کیف پول مون (Muun)

ایده کیف پول غیرامانی و تک‌ارزیِ مون از سال ۲۰۱۳ شکل گرفت تا افراد بتوانند برای کاری که انجام می‌دهند، به‌صورت بین‌المللی و بدون مشکلات معمول در خصوص انتقال ارزهای فیات، به‌عنوان دستمزد بیت کوین دریافت کنند. ادغام شبکه لایتنینگ با سایر خدمات مون در راستای رسیدن به این هدف بود تا افراد در مورد انتخاب نوع انتقال درون‌زنجیره‌ای یا برون‌زنجیره‌ای بیت کوین دردسری نداشته باشند.

نقاط قوت

کیف پول مون پس از انتخاب پین‌کُد از طرف شما، به‌راحتی ایجاد می‌شود و فقط پس از ورود به کیف پول، از کاربر درخواست می‌کند کلیدهای خصوصی خود را دریافت کند. این کیف پول علاوه بر خدمات لایتنینگ به شما اجازه می‌دهد تراکنش‌های درون‌زنجیره‌ای روی لایه اصلی بیت کوین را نیز انجام دهید.

دسترسی آسان به هر دو لایه اصلی و لایتنینگ بیت کوین

یکی از ویژگی‌های متمایز کیف پول مون، درجه بالای امنیت دارایی‌های کاربران از طریق سه گزینه‌ مختلفی است که برای بک‌آپ گرفتن در نظر گرفته است. شما می‌توانید از سه طریق ارائه ایمیل شخصی، ایجاد و یادداشت کردن یک عبارت بازیابی متشکل از ۸ کُد یا ایجاد یک کیت ویژه در قالب فایل PDF، از کیف پول خود بک‌آپ بگیرید. دو روش اول از طریق کیف پول مون دارایی‌های شما را بازیابی می‌کنند و مورد آخر که Emergency Kit نامیده می‌شود بدون استفاده از کیف پول مون می‌تواند دارایی‌های شما را بازیابی کند.

گزینه‌های متعدد بک‌آپ در کیف پول مون

شیوه نصب و رابط کاربری ساده این کیف پول را نیز می‌توان یکی از مزیت‌های آن خصوصاً برای تازه‌واردان به دنیای کریپتو دانست.

همچنین، این کیف پول گزینه‌ای مجزا روی صفحه اصلی برای ارتباط با تیم پشتیبانی قرار داده است. تیم پشتیبانی کیف پول نیز بسیار قوی و سریع به مشکلات کاربران پاسخ می‌دهد.

شایان ذکر است که این کیف پول از ریال ایران هم برای نمایش موجودی شما پشتیبانی می‌کند.

نقاط ضعف

این کیف پول درگاهی برای خرید بیت کوین به کاربر ارائه نمی‌کند. البته، از آنجا که اغلب کاربران ایرانی گزینه‌های بسیار کمی برای خرید از درگاه‌های پرداخت بین‌المللی دارند، به نظر نمی‌رسد این مسئله مشکل چندانی ایجاد کند.

دانلود Muun

جمع‌بندی

در مقاله‌ای که مطالعه کردید، ابتدا نگاهی به اهمیت شبکه لایتنینگ در بهبود مقیاس‌پذیری بلاک چین بیت کوین و شیوه عملکرد تراکنش‌های لایتنینگ داشتیم و سپس، سعی کردیم مهم‌ترین ویژگی‌هایی را مرور کنیم که باید به‌هنگام انتخاب کیف پول لایتنینگ در نظر داشته باشید.

در این بررسی، ۵ مورد از بهترین کیف پول‌های لایتنینگ را معرفی کردیم که عملکرد قابل‌قبولی را در ارائه خدمات نشان داده‌اند. با این حال، کیف پول‌های لایتنینگ محدود به این ۵ مورد نیستند و با توجه به پذیرش روزافزون بیت کوین، هرروز کیف پول‌های جدیدی وارد بازار می‌شوند. با توجه به مهم‌ترین ویژگی‌ها و معیارهایی که برشمردیم، اکنون شما هم می‌توانید سایر کیف پول‌ها را از لحاظ کیفیت عملکرد بررسی کنید.

فراموش نکنید که شبکه لایتنینگ ۶ سال پس از ارائه وایت پیپر بیت کوین عرضه شد و لایتنینگ فناوری تقریباً جدیدی در شبکه بیت کوین به شمار می‌رود که پیوسته در حال توسعه و پیشرفت است. هرروز گزینه جدیدی به قابلیت‌های فناوری لایتنینگ افزوده می‌شود و بسیاری از کیف پول‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهند، هنوز در مرحله آزمایشی هستند.

بنابراین، اگر قصد دارید وارد این شبکه شوید، بهتر است حجم زیادی بیت کوین به شبکه لایتنینگ و این کیف پول‌ها واریز نکنید. علاوه بر این، سعی کنید اطلاعات خود و اپلیکیشن‌هایی را که استفاده می‌کنید را به‌طور مرتب به‌روزرسانی‌ کنید.

The post بهترین کیف پول‌های لایتنینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۱ appeared first on ارزدیجیتال.

منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.