تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 مارس 2022 - 12:31
کد خبر : 503340

۲۴ ساعت مهم برای بازار؛ کاهش تورم در آمریکا می‌تواند خبر خوب بعدی برای بیت کوین باشد

۲۴ ساعت مهم برای بازار؛ کاهش تورم در آمریکا می‌تواند خبر خوب بعدی برای بیت کوین باشد

قرار است فردا، پنجشنبه ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران، نرخ تورم ماه گذشته آمریکا به‌طور رسمی اعلام شود. کارشناسان معتقدند تغییرات تورم در آمریکا می‌تواند در تعیین مسیر نوسانات بعدی قیمت بیت کوین و ارزهای دیج..

قرار است فردا، پنجشنبه ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران، نرخ تورم ماه گذشته آمریکا به‌طور رسمی اعلام شود. کارشناسان معتقدند تغییرات تورم در آمریکا می‌تواند در تعیین مسیر نوسانات بعدی قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال مؤثر باشد.

به گزارش کوین تلگراف، قیمت بیت کوین ساعاتی پیش در بالاترین سطح به ۴۲٬۱۰۰ دلار رسید و آن‌طور که پیداست، خریداران این ارز دیجیتال رفته‌رفته‌های حمایت‌های قیمت را به سمت سطوح بالاتر سوق می‌دهند.

نمودار قیمت بیت کوین؛ نمای ۱ ساعته بازار «بیت کوین/ دلار».

آن‌طور که از نمودار بالا پیداست، افزایش ناگهانی فشار خرید در سطح ۳۹٬۶۰۰ دلار، قیمت را با جهشی تقریباً ۱۱ درصدی به سطوح فعلی رسانده است. اوج امروز قیمت در صرافی ارز دیجیتال بیت استمپ (Bitstamp) در ۴۲٬۴۳۸ دلار به ثبت رسیده است. احساسات معامله‌گران نیز رفته‌رفته بهبود می‌یابد، اما محافظه‌کاری آنها همچنان مشهود است.

در حال حاضر چند عامل اقتصادی کلان می‌توانند بر قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال تأثیر بگذارد که از جمله این موارد می‌توان به درگیری میان روسیه و اوکراین، نرخ تورم ماه گذشته آمریکا و فرمان اجرایی بایدن برای قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال اشاره کرده که البته طبق شواهد موجود، ظاهراً کلیات این فرمان مثبت و به نفع ارزهای دیجیتال است. این عوامل جزو اصلی‌ترین دلایلی است که باعث شده است کارشناسان در اظهارنظرهای خود محتاط عمل کنند.

مایکل ون دپوپ (Michaël van de Poppe)، تحلیلگر ارزهای دیجیتال و نویسنده وب‌سایت کوین تلگراف، گفته است:

نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که شرایط بازار پس از جهش امروز کمی بهتر به نظر می‌رسد. با این حال این وضعیت همچنان بسیار شکننده، زودگذر و نامطمئن است.

پنتوشی (Pentoshi)، یکی دیگر از تحلیلگران بازار ارز دیجیتال که طرفداران زیادی هم در توییتر دارد، نسبت به جهش امروز خوش‌بین است و می‌گوید این حرکت بیت کوین را مجدداً به قسمت بالایی کانالی رسانده که قیمت از ابتدای ۲۰۲۲ در آن گرفتار بوده است.

نمودار قیمت بیت کوین؛ تحلیل پنتوشی از نمای ۱ روزه بازار «بیت کوین/ دلار».

این تحلیلگر با انتشار تصویر بالا در توییتر خود نوشته است:

اگر حمایت سطح ۴۰٬۷۰۰ دلار در نماهای ۱ روزه و ۳ روزه بازار حفظ شود، قیمت برای سومین بار به سطوح ابتدای سال ۲۰۲۲ می‌رسد. حرکتی قبلی‌ای که منجر به جهش تا این سطح شد، از ناحیه آبی [روی نمودار] شروع شده بود. هر دو بار قبلی که این اتفاق افتاد، روند صعودی قیمت زیاد دوام نیاورد. این بار اما، حفظ‌شدن حمایت ۴۰٬۷۰۰ دلاری می‌تواند جذاب باشد. شکسته‌شدن حمایت ۴۰٬۷۰۰ دلاری نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت، اما اگر این سطح حفظ شود، اهداف بعدی قیمت تبدیل‌کردن ۴۶٬۰۰۰ دلار به حمایت بعدی و جهش تا ۵۲٬۰۰۰ و ۵۳٬۰۰۰ دلار خواهد بود.

ویلیام کلمنت (William Clemente) که به‌عنوان تحلیلگر آمار در شرکت بلاک‌ویر (Blockware) مشغول به کار است، می‌گوید جهش امروز حرکت جذابی بوده است، اما در نهایت برای مطمئن‌شدن از افزایش مجدد شتاب صعودی قیمت، بیت کوین باید از ناحیه مقاومتی بین ۴۶٬۰۰۰ تا ۴۷٬۰۰۰ دلار نیز عبور کند.

آمارهای مربوط به تغییرات نرخ تورم ماهانه در آمریکا که قرار است فردا منتشر شود، بازار پیش‌بینی‌های کارشناسان را همچنان داغ نگه داشته است. انتظار می‌رود تورم ماه فوریه (بهمن) ۷.۹ درصد اعلام شود؛ عاملی مهمی که می‌تواند تعیین‌کننده جهت نوسانات پیش روی بیت کوین باشد.

اهمیت نرخ تورم این ماه به این خاطر است که در هفته‌های آتی قرار است جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری درباره افزایش نرخ بهره بانکی در بانک مرکزی آمریکا برگزار شود و بحث کارشناسان هم درباره میزان افزایش دوره‌ای این نرخ است.

پلن بی (PlanB)، خالق مدل مشهور انباشت به جریان (S2F)، گفته است:

این طور فکر می‌کنم که سقوط اول بیت کوین از ۶۰٬۰۰۰ دلار به کف ۳۰٬۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۱، به‌دلیل ممنوع‌شدن استخراج ارزهای دیجیتال در چین بود. سقوط دوم که قیمت را مجدداً از ۶۰٬۰۰۰ دلار به ۳۰٬۰۰۰ دلار رساند، تحت‌تأثیر رشد تورم در آمریکا و افزایش احتمال بیشترشدن نرخ بهره بانکی در این کشور و همچنین پایان سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی ایالات متحده بود. در حال حاضر اما، احتمال افزایش نرخ بهره بانکی و حذف سیاست‌های پولی انبساطی، کم به نظر می‌رسد.

سیاست پولی انبساطی روشی است که در آن بانک مرکزی از طریق خرید اوراق قرضه دولتی و یا سایر محصولات مالی، اقدام به افزایش عرضه پول در بازار می‌کند تا بتواند سرعت رشد اقتصادی را بیشتر کند. از آنجایی که در این روش عرضه پول بیشتر می‌شود، تورم افزایش یافته و قیمت کالا و خدمات در کشور رشد می‌‌کند. در مقابل، سیاست پولی انقباضی قرار دارد که عمدتاً از طریق افزایش نرخ بهره بانکی و کاهش موجودی ترازنامه بانک مرکزی بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد.

بنابراین، رشد نرخ تورم در این ماه می‌تواند بانک مرکزی آمریکا را به اتخاذ سیاست‌های پولی انقباضی و افزایش نرخ بهره بانکی ترغیب کند؛ حرکتی که به عقیده کارشناسان به ضرر قیمت دارایی‌های ریسکی مانند ارزهای دیجیتال خواهد بود.

۲۴ ساعت مهم برای بازار؛ کاهش تورم در آمریکا می‌تواند خبر خوب بعدی برای بیت کوین باشد

در این باره بیشتر بخوانید

  • آمریکا نرخ بهره بانکی را کاهش داد
  • سقوط بیت کوین با فروش شدید ماینرها؛ همه‌ نگاه‌ها به وزارت خزانه‌داری آمریکا
  • وضعیت بازار: کاهش جزئی قیمت‌ها پس از انتخاب مجدد جروم پاول به‌عنوان رئیس فدرال رزرو
  • بیشتر معاملات بیت کوین در چه ساعاتی از روز انجام می‌شود؟ زمان‌های اوج‌گیری حجم معاملات
  • شمارش معکوس برای جلسه سه‌شنبه فدرال رزرو؛ سقوط عمیق‌تر یا بازیابی قیمت‌ها؟

منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.