تاریخ انتشار : یکشنبه 13 مارس 2022 - 7:14
کد خبر : 503540

کدام بخش‌های دیفای فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری دارند؟

کدام بخش‌های دیفای فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری دارند؟

صنعت دیفای (DeFi)، بعد از اینکه در تابستان ۲۰۲۰ تا سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ بسیار فراگیر شد، نتوانست آن‌طور که باید رشد کند. حالا که سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند نزولی یا صعودی‌بودن روند کنونی بازار را بررسی نم..

صنعت دیفای (DeFi)، بعد از اینکه در تابستان ۲۰۲۰ تا سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ بسیار فراگیر شد، نتوانست آن‌طور که باید رشد کند. حالا که سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند نزولی یا صعودی‌بودن روند کنونی بازار را بررسی نمایند، فرصت خوبی است تا وضعیت حوزه دیفای را بررسی و پروتکل‌هایی را کشف کنیم که ممکن است در آینده عملکرد خوبی داشته باشند.

در این مطلب که بر اساس گزارشی از وب‌سایت کوین تلگراف نوشته شده است، نگاهی به بخش‌ها و پروتکل‌های برتر صنعت دیفای خواهیم انداخت و استراتژی‌های کاربران این پروتکل‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

استیبل کوین‌ها پایه و اساس دیفای هستند

پروتکل‌های دیفای مرتبط با استیبل کوین‌ها، سنگ‌بنای این اکوسیستم هستند و زمانی که صحبت از سهام‌گذاری (Stacking) استیبل کوین‌ها به میان می‌آید، کِرو (Curve) همچنان اصلی ‌ترین پروتکل این بخش محسوب می‌شود.

۵ پروتکل برتر از نظر ارزش کل سرمایه قفل‌شده.

داده‌های وب‌سایت تحلیلی دیفای لاما (Defi Llama) نشان می‌دهد که چهار مورد از پنج پروتکل برتر از نظر ارزش کل سرمایه قفل‌شده (TVL)، به ایجاد و مدیریت استیبل کوین‌ها اختصاص داده شده‌اند.

البته باید توجه کرد که هرچند این پروتکل‌ها از نظر ارزش کل سرمایه قفل‌شده در صدر جدول قرار گرفته‌اند، ارزش توکن‌های بومی بیشتر آنها نسبت به اوج تاریخی‌شان در سال ۲۰۲۱، فاصله زیادی دارد.

نکته اصلی این است که وقتی سرمایه‌گذاران از طریق کشت سود (Yield Farming) و سهام‌گذاری استیبل کوین‌ها در صنعت دیفای فعالیت می‌کنند، بازدهی ثابتی هم به دست می‌آورند. علاوه بر این، این سرمایه‌گذاران توکن‌های حاکمیتی این پلتفرم‌ها را دریافت کرده و با استفاده از آنها می‌توانند ضررهای ناشی از کاهش ارزش توکن‌های دیگرشان را جبران کنند.

برای اینکه صنعت دیفای به‌طور کلی عملکرد بهینه‌ای داشته باشد، استیبل کوین‌ها همچنان نقش مهمی ایفا می‌کنند. شایان ذکر است که با رشد ارزش کل سرمایه قفل‌شده در پروتکل‌های جدیدی مثل فرکس شیر (Frax Share) و نئوترینو (Neutrino) و نیز با افزایش تعداد شبکه‌های بلاک چینی به‌هم‌پیوسته، صنعت دیفای می‌تواند همچنان به رشد خود ادامه دهد.

همچنین بخوانید: جامع‌ترین آموزش دیفای؛ از سیر تا پیاز پلتفرم‌های غیرمتمرکز

وام‌دهی در مرکز فعالیت‌های دیفای قرار گرفته است

پلتفرم‌های وام‌دهی یکی دیگر از اجزای کلیدی و همچنین از مهم‌ترین بخش‌های اکوسیستم دیفای هستند که سرمایه‌گذاران می‌توانند حتی در بازارهای نزولی هم از آن استفاده کنند. پروتکل‌های آوی (AAVE) و کامپاند (Compound)، به‌ترتیب با ارزش کل سرمایه قفل‌شده ۱۲.۰۹ و ۶.۶۵ میلیارد دلار، رهبران فعلی حوزه وام‌دهی هستند.

مانند سایر پروتکل‌های مرتبط با استیبل کوین‌ها، ارزش توکن‌های بومی آوی و کامپاند نیز در سال ۲۰۲۱ به اوج خود رسید و تا به امروز روند قیمت هر دوی آن نزولی بوده است.

مقایسه قیمت آوی (نمودار آبی‌رنگ) و کامپاند (نمودار نارنجی‌رنگ) در نمای ۱ روزه.

رشد ارزش کل سرمایه قفل‌شده آوی و پیشی‌گرفتن قیمت آن از کامپاند، عمدتاً به‌دلیل همکاری میان‌زنجیره‌ای با شبکه‌های پالیگان و اولنچ بوده است. با شکل‌گیری این ارتباط بین‌شبکه‌ای، تعداد دارایی‌های پیشتیبانی‌شده در این پروتکل افزایش یافته است و کاربران آوی دیگر مجبور نیستند کارمزد بالای شبکه اتریوم را بپردازند.

سرمایه‌گذاران بلندمدت ارزهای دیجیتال که ریسک‌گریز هستند، می‌توانند به‌سادگی توکن‌های خود را وام دهند و سود متوسطی به دست بیاورند.

مقایسه نرخ سود وام‌دهی استیبل کوین‌های دای و یو‌اس‌دی کوین در پروتکل‌های آوی و کامپاند؛ کامپاند سود به‌نسبت بیشتری بابت تأمین نقدینگی پرداخت می‌کند.

سهام‌گذاری کاربردهای دیفای را بیشتر می‌کند

با افزایش محبوبیت و کاربرد پروتکل‌های سهام‌گذاری ارزهای دیجیتال، معامله‌گران بیشتری از صنعت دیفای استفاده می‌کنند. برای مثال، پروتکل سهام‌گذاری لیدو فایننس (Lido Finance) در ابتدا به‌عنوان راهکاری بلاک چینی برای سهام‌گذاری در شبکه اتریوم راه‌اندازی شد، اما اکنون از توکن‌های لونا، سولانا، کوزاما (Kusama) و پالیگان هم پشتیبانی می‌کند.

داده‌های دیفای لاما نشان می‌دهد که با افزایش تعداد ارزهای دیجیتال جدید پشتیبانی‌شده در پروتکل لیدو، ارزش کل سرمایه قفل‌شده در این پروتکل هم رشد کرده و در ۱۰ مارس (۱۹ اسفند) به اوج تاریخی خود، یعنی ۱۴.۹۶ میلیارد دلار رسیده است.

نمودار ارزش کل سرمایه قفل‌شده در پروتکل لیدو.

در پروتکل لیدو کاربران می‌توانند اتریوم و سولانا را سهام‌گذاری و در ازای آن توکن‌های «stETH» و «stSOL» دریافت کنند. از این توکن‌ها می‌توان به‌عنوان وثیقه در پروتکل آوی برای قرض‌گرفتن استیبل کوین‌ها استفاده کرد. علاوه بر این، معامله‌گران می‌توانند از این توکن‌ها در فرایند کشت سود استفاده کرده یا آنها را معامله نمایند. از این طریق، سود کلی آنها از دارایی سهام‌گذاری‌شده اصلی افزایش می‌یابد.

از دیگر پروتکل‌های قابل‌توجه فعال در حوزه سهام‌گذاری می‌توان به استیک‌ وایز (StakeWise) اشاره کرد که امکان سهام‌گذاری در «اتریوم ۲.۰» را هم برای کاربران خود فراهم کرده است. استیدر لبز (Stader Labs) و پی‌استیک (pStake) هم از جمله پروتکل‌های نسبتاً موفق این بخش هستند.

کدام بخش‌های دیفای فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری دارند؟

در این باره بیشتر بخوانید

  • چوپان دروغگو؟ چرا نباید ادعاهای مبتنی بر کلاهبرداری در ارزدیجیتال را نادیده گرفت
  • آیا زمان برای به دست آوردن یک بیت کوین رو به اتمام است؟
  • ۱۰ فعال مشهور ارز دیجیتال که باید در توییتر دنبال کنید
  • فارمینگ در DeFi؛ سودهای نجومی در بلاک چین اتریوم؟
  • کدام ارزهای دیجیتال از ابتدای ۲۰۲۱ تاکنون بیشترین سود را داشته‌اند؟ سرمایه‌گذاری‌هایی که زندگی‌تان را تغییر می‌داد

منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.