تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 نوامبر 2022 - 19:29
کد خبر : 505770

علائم عفونت ایمپلنت دندان را بشناسید

علائم عفونت ایمپلنت دندان را بشناسید

ایمپلنت یکی از جراحی های دهان و دندان است که به مراقبت زیادی نیاز دارد تا بهبودی حاصل شود. برای همین می‌خواهیم درباره یکی از عوارض مربوط به ایمپلنت دندان صحبت کنیم. عفونت پس از ایمپلنت چیزی است که ممکن است با آن مواجه شوید اما این مشکل چه علائمی دارد و چگونه باید درمان کنیم. در

ایمپلنت یکی از جراحی های دهان و دندان است که به مراقبت زیادی نیاز دارد تا بهبودی حاصل شود. برای همین می‌خواهیم درباره یکی از عوارض مربوط به ایمپلنت دندان صحبت کنیم. عفونت پس از ایمپلنت چیزی است که ممکن است با آن مواجه شوید اما این مشکل چه علائمی دارد و چگونه باید درمان کنیم. در ادامه به بررسی علائم عفونت ایمپلنت دندان می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

ایمپلنت دندان چیست؟

 

از دست دادن دندان‌ها و جای جای خالی آن‌ها در دهان می‌تواند به طور مستقیم بر سلامتی، زیبایی چهره، زیبایی لبخند و حتی اعتماد به نفس تاثیر زیادی داشته باشد. روش‌های زیادی برای حل این مسئله و پر کردن جای خالی دندان‌ها وجود دارد، مثل استفاده از دندان مصنوعی، بریج، ایمپلنت و … . بهترین و ماندگار ترین روش ایمپلنت دندانی می‌باشد. ایمپلنت دندان مانند یک پیچ در داخل استخوان فک قرار گرفته و با بدن انسان سازگاری کامل دارد. بعد از انجام ایمپلنت دندان با رعایت بهداشت دهان و دندان و نگهداری درست از ایمپلنت می‌توان مانگاری طولانی‌ای را برای ایمپلنت درنظر گرفت.

 

مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

 

ایمپلنت دندان یکی از درمان‌های گران دندانپزشکی به حساب می‌آید و به همین دلیل مزیت‌های بسیاری نسبت به سایر روش‌های کاشت دندان دارد. از مهم ترین مزایای ایمپلنت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. احساس راحتی هنگام جویدن
  2. ایجاد زیبایی در لبخند و بهبود گفتار
  3. ثابت نگه داشتن دندان‌های مجاور
  4. کند کردن روند پیری و افتادگی صورت
  5. ماندگاری طولانی تر در صورت رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان
  6. جلو گیری از تحلیل لثه‌ها
  7. و بسیاری از مزایای دیگر …

 

روش انجام ایمپلنت دندان چگونه است؟

 

برای انجام کاشت دندان طبیعی با ایمپلنت، ابتدا متخصص وضعیت سلامت دهان و دندان شما را بررسی می‌کند. ممکن است قبل از انجام ایمپلنت نیاز به درمان‌های دیگر داشته باشید. همچنین سلامت و مقاومت استخوان فک شما نیز باید بررسی شود. افرادی که استخوان فک نرم یا ضعیف‌تری دارند ممکن است به پیوند استخوان نیاز داشته باشند. سپس مراحل اصلی کاشت دندان طبیعی با ایمپلنت آغاز می‌شود. ابتدا با ایجاد یک سوراخ کوچک در استخوان فک پایه ایمپلنت کا گذاشته می‌شود و بعد از تثبیت شدن آن نوبت به اباتمنت و در نهایت تاج دندان می‌رسد.

 

چگونه از ایمپلنت دندان مراقبت کنیم؟

 

ایمپلنت مانند یک دندان طبیعی نیاز به مراقبت دارد. باید سلامت آن‌ها با مسواک زدن و  استفاده از نخ دندان حفظ شود. در صورت مراقبت و راعیت مناسب بهداشت، ایمپلنت‌ها می‌توانند تا آخر عمر دوام داشته باشند. همچنین توصیه می‌شود هر 6 ماه به دندانپزشک خود جهت چکاپ مراجعه بفرمایید و با انجام درمان‌هایی مانند جرم گیری دندان‌ها، از پوسیدگی آن‌ها جلوگیری کنید.

 

پری ایمپلنتیت چیست؟

 

عفونت ایمپلنت دندان یا پری ایمپلنتیت بسیار شبیه بیماری لثه است. لثه و بافت استخوانی اطراف ایمپلنت دندانی را که قبلاً به طور کامل با استخوان فک ادغام شده است، آلوده و ملتهب می کند. عفونت ایمپلنت دندان می‌تواند منجر به از بین رفتن استخوان اطراف ایمپلنت دندان شود که اثر بی‌ثبات کننده‌ای دارد. این وضعیت می‌تواند بدون اینکه بیمار از وقوع آن آگاه باشد رخ دهد و ممکن است بلافاصله پس از ترمیم ایمپلنت دندانی با روکش یا سال‌ها پس از کاشت ایمپلنت ایجاد شود. درمان این عارضه دشوار است، اما خبر خوب این است که اکثر افرادی که ایمپلنت دندانی دارند هرگز دچار عفونت ایمپلنت دندان نمی‌شوند.

چه چیزی می تواند باعث عفونت ایمپلنت دندان شود؟

 

پری ایمپلنتیت می‌تواند توسط تعدادی از عوامل مختلف ایجاد شود. سیگار یک عامل خطر اصلی برای عفونت ایمپلنت دندانی است. زیرا باعث انقباض عروق خونی در لثه می‌شود و ارسال مواد مغذی ضروری به لثه‌ها برای کمک به بهبود و مبارزه با عفونت و دفع سموم برای بدن دشوارتر می‌گردد. برخی از مشکلات پزشکی مانند پوکی استخوان، دیابت یا داشتن سیستم ایمنی ضعیف می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند و همچنین اگر در گذشته بیماری لثه داشته‌اید، بیشتر در معرض این خطر قرار خواهید گرفت.

علائم عفونت ایمپلنت های دندانی

 

در صورت مشاهده هر یک از این علائمی که در زیر آزوده شده است ، بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

  • تورم اطراف ایمپلنت
  • تغییر رنگ لثه
  • خونریزی از محل ایمپلنت
  • ایمپلنت شل
  • تب
  • تپش در گوش شما
  • دردی که با دارو از بین نمی‌رود

 

 

نحوه کاهش خطر عفونت پس از جراحی ایمپلنت دندان

 

شایع ترین علل عفونت ایمپلنت عبارتند از:

  • بهداشت دهان و دندان

 

 

مراقبت‌های پس از ایمپلنت حیاتی هستند. اگر روزانه مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، ممکن است باکتری‌ها و قارچ‌ها به دهان شما وارد شوند. سپس به تدریج راه خود را به سمت بافت‌های نرم و سخت اطراف ایمپلنت باز می‌کنند و در نتیجه عفونت رخ می‌دهد. بهداشت دهان فردی که ایمپلنت انجام داده است باید شامل مسواک زدن ملایم دو بار در روز به طور معمول باشد. علاوه بر مسواک زدن، بیماران باید به طور منظم از نخ دندان نیز استفاده کنند. نخ دندان کشیدن به حذف ذرات غذایی که مسواک نمی‌تواند به آن‌ها برسد کمک می‌کند و تضمین می‌کند که لثه‌ها و دندان‌ها سالم می‌مانند.

  • به طور منظم شستشو دهید

 

 

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید برای بهبود ایمپلنت دندان انجام داد، شستشو است. به بیماران توصیه می‌شود که دهان خود را یک یا دو بار در روز با دهانشویه مورد تایید دندانپزشک یا محلول آب نمک شستشو دهند. زمانی که زخم دهان در حال بهبود است، بسیار بیشتر در معرض عفونت ناشی از باکتری می‌باشد. شستشو به کنترل تجمع باکتری‌ها و در نتیجه کاهش خطر عفونت کمک می کند.

  • سیگار کشیدن

 

 

مصرف کنندگان تنباکو غلظت بیشتری از آنزیمی به نام آرژیناز را در بزاق خود دارند و تولید اکسید نیتریک را کاهش می دهد. این امر بزاق را اسیدی تر و محیطی عالی برای رشد باکتری‌ها ایجاد می کند. استعمال دخانیات نه تنها تعداد زیادی باکتری را وارد دهان می‌کند، بلکه توانایی بدن برای بهبودی مناسب را نیز به خطر می‌اندازد. بنابراین افراد سیگاری در برابر عفونت های ایمپلنت دندان آسیب پذیرتر هستند.

 

  • از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های حاوی قند زیاد خودداری کنید

 

 

شکر همیشه برای لثه مضر است، اما به لثه‌هایی که در مراحل بهبودی هستند بیشتر آسیب می‌زند. حداقل تا زمانی که ایمپلنت‌ها بهبود می‌یابند، بیماران باید از خوردن غذاها و نوشیدنی‌هایی که حاوی قند زیادی هستند اجتناب کنند، زیرا می‌تواند باعث تجمع باکتری‌های اضافی شود. ذرات قند نیز بسیار کوچک هستند و می‌توانند در عمیق ترین شکاف‌های دهان از جمله در محل جراحی پنهان شوند.

  • بیماری پریودنتال قبلی

 

 

بیماران با سابقه پریودنتیت نیز در معرض خطر بیشتری هستند. مطمئناً قبل از کاشت دندان باید درمان شود، اما بیماری لثه ممکن است پس از مدتی دوباره برگردد. از دست دادن استخوان نیز در چنین مواردی بارزتر است و منجر به از دست دادن ایمپلنت می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقالهکاشت دندان طبیعی با ایمپلنترا نیز مطالعه کنید.

 

عوامل عفونت ایمپلنت کم خطر

 

در مواردی نیز ممکن است عفونت اتفاق بیافتد اما خطر زیادی نداشته باشد. از جمله:

  • حساسیت به تیتانیوم
  • بیماری های سیستمیک مانند دیابت
  • مقدار اضافی مواد دندان در زمان نصب ایمپلنت

 

 

پنج نشانه که ممکن است عفونت ایمپلنت دندانی داشته باشید

 

  1. درد و مشکل جویدن

 

داشتن کمی درد پس از دندانپزشکی کاملا طبیعی است. با این حال، باید با داروهای مسکن قابل کنترل باشد. اگر درد دندان شما افزایش یابد، به خصوص تا حدی که در صحبت کردن و جویدن شما اختلال ایجاد کند، ممکن است عفونت داشته باشید.

  1. تب، قرمزی و تورم

 

 

داشتن کمی تورم در اطراف محل جراحی پس از ایمپلنت دندان، طبیعی است. البته باید پس از چند روز اول تورم لثه کاهش یابد. افزایش تورم و قرمزی، به ویژه زمانی که همراه با تب باشد، از علائم عفونت است.

  1. طعم و بوی بد دهان

 

 

عفونت ایمپلنت دندان به دلیل تجمع باکتری‌های بد است. باکتری‌های دهان ممکن است موجب ایجاد بوی بدی در دهان شوند. همچنین ممکن است احساس طعم بدی در دهان خود داشته باشید.

  1. خونریزی یا چرک

 

 

هنگامی که عفونت وجود دارد، گلبول های قرمز و سفید خون به سمت ناحیه آسیب دیده هجوم می‌آورند تا عوامل بیماری زا را از بین ببرند. این بدان معنی است که لثه شما خونریزی می‌کند. اگر بعد از چند روز اول هنوز هم خونریزی دارید ، احتمالاً به دلیل عفونت است.

  1. ایمپلنت شل

 

ایمپلنت‌های دندانی مستقیماً روی استخوان فک شما پیچ می‌شوند تا از شل شدن آن‌ها جلوگیری کنند. هنگامی که ایمپلنت شما قرار داده می‌شود، باید همیشه ثابت بماند. ایمپلنت شل یا لق نشانه این است که مشکلی پیش آمده است و ممکن است برای رفع آن به روش دیگری نیاز داشته باشید.

پیشگیری و درمان عفونت های ایمپلنت دندان

 

برای جلوگیری از عفونت و سایر عوارض، انتخاب یک دندانپزشک یا متخصص پروتز دندان برای انجام جراحی ایمپلنت مهم است. با آموزش گسترده و مواد و تکنیک‌های باکیفیت آن‌ها، احتمال ابتلا شما کمتر خواهد بود. با این اوصاف، هر جراحی، مهم نیست چقدر جزئی، همیشه خطر عفونت را به همراه دارد. در اینجا چند راه برای کاهش این خطر در کوتاه مدت و بلند مدت آورده شده است.

  • پس از جراحی ایمپلنت، باید به توصیه های پزشک خود عمل کنید.
  • تمیز نگه داشتن دهان با مسواک زدن منظم مهم است، اما این کار را به آرامی و با دقت انجام دهید.
  • در یکی دو هفته اول، روی خوردن غذاهای نرم مانند سوپ، اسموتی، بلغور جو دوسر، موز، پنیر ، ماست، پوره سیب زمینی و غیره تمرکز کنید. در این دوره از غذاهای سفت و ترد خودداری کنید.
  • سیگار نکشید. میزان موفقیت در افراد سیگاری تنها 85 درصد است در حالی که در افراد غیرسیگاری بیش از 95 درصد است.

 

علائم عفونت ایمپلنت دندان را بشناسید

نحوه درمان عفونت ایمپلنت دندان

 

اول از همه یک عکس رادیوگرافی گرفته می‌شود تا مشخص شود که آیا استخوان سالم است یا خیر. به دنبال آن پروب پریودنتال انجام می‌شود. این امکان تشخیص دقیق مرحله عفونت را فراهم می کند. سپس، دندانپزشک یک برنامه درمانی را پیشنهاد می‌کند. محبوب ترین روش‌های درمانی در زیر آورده شده اند که می‌توان به صورت ترکیبی نیز استفاده کرد.

  1. روش جراحی

 

 

جراحی عفونت ایمپلنت معمولاً زمانی انجام می‌شود که پین ایمپلنت در جای بدی قرار گرفته باشد. برای همین لثه‌ها باز می‌شوند تا امکان دسترسی بهتر به ناحیه آلوده فراهم شود. سپس با ضدعفونی محل سعی می‌کنند تا عفونت را از بین ببرند. این روش با عوارض احتمالی زیادی همراه است. فقط در صورتی باید انجام شود که سایر روش‌های درمانی با شکست مواجه شده اند.

  1. آنتی بیوتیک عفونت ایمپلنت دندان

 

 

دندانپزشک وضعیت پریودنتال یا عفونت دندان‌های باقی مانده را بررسی می‌کند. بر اساس این اطلاعات، او تعیین می‌کند که آنتی‌بیوتیک‌ها را چگونه تجویز کند. اگر عفونت محدود به اطراف ایمپلنت باشد و بیماری دیگری در دهان وجود نداشته باشد، ممکن است آنتی‌بیوتیک‌های موضعی تجویز شوند. آنها برای چند روز در اطراف دندان آسیب دیده توزیع می‌شوند. اگر عفونت به ناحیه بزرگتری در دهان تعمیم داده شود، ممکن است آنتی‌بیوتیک‌ها به صورت سیستمیک تجویز شوند. درمان آنتی‌بیوتیکی ممکن است در عرض چند هفته یا چند ماه تکرار شود.

آیا می توان ایمپلنت دندان آلوده را نجات داد؟

 

هر چه عفونت زودتر درمان شود، شانس موفقیت بیشتر است. اگر ایمپلنت دندان قبلاً به دلیل عفونت شدید و از دست دادن استخوان متعاقب آن شل شده باشد، ممکن است امکان حفظ آن وجود نداشته باشد. در این صورت ممکن است نیاز باشد ایمپلنت دندانی آلوده برداشته شود و ناحیه برای بهبودی باقی بماند. اگر ایمپلنت دندانی دارید، حتما هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان‌های شما معاینه و در صورت وجود مشکل زودتر تشخیص داده شوند.

 

درباره مرکز ایمپلنت تهران

علائم عفونت ایمپلنت دندان را بشناسید

 مرکز تخصصی ایمپلنت تهران در سال ۱۳۹۱ به هدف ارائه درمان‌های کاشت دندان و پیوندهای استخوانی مربوط به آن با کیفیت بالا و با استانداردهای مطرح در دنیا توسط اساتید دانشگاهی و مبتنی بر بروزترین دانش و تجهیزات ایمپلنتولوژی تأسیس گردید و به لطف پروردگار درمان‌های بسیار موفق و با رضایتمندی بالا داشته است. انجام درمان ایمپلنت به روش کاملا تخصصی و توسط متخصصین جراحی فک و صورت و همچنین متخصصین پروتزهای دندانی، مرکز تخصصی ایمپلنت تهران را برای مراجعین گرامی، از مراکز دیگر متمایز ساخته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.