تاریخ انتشار : دوشنبه 5 جولای 2021 - 8:53
کد خبر : 43106

مراقبت های لازم بعد از ایمپلنت دندان

مراقبت های لازم بعد از ایمپلنت دندان

امروزه ایمپلنت دندان به عنوان بهترین روش برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته شناخته می شود. تعداد افرادی که از ایمپلنت استفاده می کنند روز به روز افزایش می یابد. از متخصصین حوزه ی دندان پزشکی انتظار می رود که شرایط و وضعیت بیماران را کاملا ارزیابی کنند و با توجه به

امروزه ایمپلنت دندان به عنوان بهترین روش برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته شناخته می شود. تعداد افرادی که از ایمپلنت استفاده می کنند روز به روز افزایش می یابد. از متخصصین حوزه ی دندان پزشکی انتظار می رود که شرایط و وضعیت بیماران را کاملا ارزیابی کنند و با توجه به محدودیت های هر فرد درمان وی را طرح ریزی کنند. این بررسی اولیه ی شرایط بیمار به احتمال موفقیت ایمپلنت دندان کمک شایانی می کند. پزشک باید نقش ایمپلنت دندان را بر سلامت کلی فرد کاملا ارزیابی کند و تاثیر آن را بر کیفیت زندگی فرد مورد بررسی قرار دهد. ایمپلنت های دندانی شکل پیچ مانند دارند که توسط پزشک در فک بالا یا پایین بیمار قرار داده می شوند. پایه ی ایمپلنت به عنوان ریشه ی دندان عمل می کند روی این پایه روکش قرار می گیرد که ظاهری کاملا شبیه به دندان طبیعی پیدا می کند. ایمپلنت های دندانی علاوه بر اینکه می توانند به عنوان یک یا چند دندان مورد استفاده قرار بگیرند می توان به عنوان پایه ی پروتز های ثابت و متحرک هم از آنها استفاده کرد. وقتی فرد دندانی را از دست می دهد خطر تحلیل استخوان فک بسیار افزایش می یابد در صورتی که بیمار از ایمپلنت دندان استفاده کند این تحلیل استخوان کم و یا متوقف می شود. ایمپلنت های دندانی مزیت های زیادی دارند به طور مثال، ایمپلنتهای دندانی به دلیل این که کاملا در فک ثابت هستند هیچ لغزشی روی لثه ندارند و باعث تحلیل بافت استخوان فک و لثه بیمار نمی شوند. هنگام صحبت برای فرد مشکل ایجاد نمی کنند. هنگام غذا خوردن بیمار محدودیتی ندارد و همچنین اثرات مثبتی بر زیبایی ظاهری افراد دارد.

برای انجام ایمپلنت فرد باید به صورت چند جانبه مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد. عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان ها احتمال شکست ایمپلنت دندان را افزایش می دهد. علاوه بر آن می توان به استعمال سیگار، بیماری دیابت کنترل نشده، دندان قروچه و بیماری های لثه ای اشاره کرد که همه ی این عوامل موفقیت ایمپلنت دندان را تحت تاثیر قرار می دهند.

 

پروتکل های نگهداری ایمپلنت دندان

متخصص دندان پزشکی نقش اساسی در تشخیص زود هنگام بیماری های ایمپلنت دندان ایفا می کند و باید قادر باشد پروتکل های نگهداری و مراقبت فردی ایمپلنت را طبق شرایط و وضعیت هر بیمار  به او  ارایه کند. علی رغم میزان بالای موفقیت ایمپلنت دندان، ممکن است بیمار با عوارضی نیز مواجه شود. تحقیقات نشان می دهد که حفظ بهد اشت دهان و دندان ها نقش بسیار مهمی را در حفظ ایمپلنت و جلوگیری از وارد شدن آسیب به آن ایفا می کند. یکی از اهداف مراقبت و نگه داری ایمپلنت، جلوگیری از وارد شدن آسیب به بافت اطراف ایمپلنت است. برای پیشگیری از آسیب به ایمپلنت دندان پیشنهاد می شود بیمار در فواصل 6 ماهه توسط پزشک ویزیت شود و سلامت ایمپلنت ها مورد ارزیابی قرار بگیرد.  در افرادی که بیماری های لثه ای دارند این ویزیت ها باید در فواصل کوتاه تر مثلا 3 ماهه انجام شود. برای تضمین موفقیت ایمپلنت دندان مراقبت ها  باید به صورت دو جانبه هم توسط بیمار و هم توسط پزشک انجام شود. مراقبت های لازم از ایمپلنت دندان هم شامل مراقبت های اولیه در روزهای اولیه بعد از انجام ایمپلنت و هم شامل مراقبت های بلند مدت از ایمپلنت های دندانی می شوند.

 

مراقبت های ایمپلنت دندان بعد از جراحی

 

سعی کنید در ساعات اولیه بعد از جراحی کمی استراحت کنید و آرامش داشته باشید و زمانی که دراز می کشید سرتان را کمی بالاتر بگذارید.

وضعیت بدنتان را به آرامی تغییر دهید و به یک باره از جا بلند نشوید زیرا که ممکن است دچار سر درد و سر گیجه شوید.

پس از  انجام جراحی استراحت کنید و فعالیت های ورزشی سنگین انجام ندهید سعی کنید تا 48 ساعت بعد .

در مدت 24 تا 48 ساعت بعد از جراحی پیشنهاد می کنیم از کمپرس یخ استفاده کنید. این کار تا حد زیادی به کاهش تورم صورت کمک می کند. برای استفاده از کمپرس یخ باید آن را به مدت 10 دقیقه روی صورت قرار دهید و 10 دقیقه بعد آن را از روی صورت بردارید.

بعد از انجام جراحی ایمپلنت دندان ممکن است احساس درد و ناراحتی داشته باشید. این درد کاملا طبیعی است و می توانید طبق نظر پزشک از مسکن ها استفاده کنید. این قرص های مسکن تا حد زیادی از شدت درد کم می کند. اگر  درد شما شدید شد باید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

روزهای اولیه بعد از جراحی ایمپلنت دندان بسیار مهم و حساس هستند در این روزها باید سعی کنید غذاهای سفت که نیاز به جویدن زیاد دارند استفاده نکنید و غذاهای نرم میل کنید.

بیماران باید سعی کنند نوشیدنی های گرم مثل چای و قهوه در روزهای اولیه بعد از جراحی میل نکنند.

بیمار نباید از سیگار و مشروبات الکلی استفاده کند زیرا علاوه بر مضراتی که دارند، گرمای سیگار بر محل جراحی تاثیر منفی دارد.

سعی کنید از فعالیت  و ورزش های سنگین اجتناب کنید.

روزانه از دهان شویه برای شست و شوی دهان خود استفاده کنید تا بوی بد دندان از بین برود.

علاوه بر دهان شویه می توانید از محلول آب ولرم و نمک استفاده کنید.

سعی کنید زمانی که مسواک می زنید مراقب بخیه های محل جراحی باشید و روی محل جراحی را مسواک نزنید زیرا این کار باعث تحریک محل جراحی و خونریزی آن ناحیه می شود. بخیه های محل

ایمپلنت می توانند به دو صورت جذبی و معمولی باشند که اگر این بخیه ها به شکل معمولی باشند یک هفته بعد از جراحی برای کشیدن بخیه باید به پزشک مراجعه کنید.

هنگامی که از مواد قندی استفاده می کنید حتما دندان ها و مخصوصا محل ایمپلنت را به طور کامل تمیز کنید زیرا مواد قندی اثرات منفی زیادی بر ایمپلنت دندان دارند.

ایمپلنت ها مانند دندان های طبیعی فرد هستند پس باید بهداشت آنها هم به همان شکل حفظ شوند. برای این کار می توانید از نخ دندان و مسواک استفاده کنید.

ما در کلینیک دایادنت آماده ی ارایه خدمات زیبایی و درمانی ایمپلنت ، لمینت و ..  در زمینه ی دندان پزشکی به مراجعه کنندگان عزیز هستیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت ما مراجعه کنید و یا  با ما تماس بگیرید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند.

https://daya-dent.com

09907575065

09905776468

02177978249

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.