تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آگوست 2022 - 11:00
کد خبر : 505192

۳ دلیل برای اینکه قیمت بیت کوین هنوز به کف نرسیده است

۳ دلیل برای اینکه قیمت بیت کوین هنوز به کف نرسیده است

کندل قیمت بیت کوین در دو روز اخیر وضعیتی صعودی داشته؛ اما ارزش این ارز دیجیتال طی یک هفته گذشته حدود ۱۳.۷درصد کاهش یافته است که بدترین بازدهی هفتگی آن از اواسط ماه ژوئن (خرداد) محسوب می‌شود. بررسی برخ..

کندل قیمت بیت کوین در دو روز اخیر وضعیتی صعودی داشته؛ اما ارزش این ارز دیجیتال طی یک هفته گذشته حدود ۱۳.۷درصد کاهش یافته است که بدترین بازدهی هفتگی آن از اواسط ماه ژوئن (خرداد) محسوب می‌شود. بررسی برخی از شاخص‌های آنچین نشان می‌دهد که دوره اصلاح بیت کوین به پایان رسیده است. با این حال، درنظرگرفتن این شاخص‌ها به‌تنهایی، می‌تواند بسیاری از سرمایه‌گذاران را به اشتباه بیندازد.

به گزارش کوین تلگراف، شاخص هش ریبونز (Hash Ribbons)، یکی از این شاخص‌های آنچین است. معیاری که نرخ هش بیت کوین را برای تعیین دوره‌های انباشت یا فروش دسته‌جمعی ماینرها بررسی می‌کند. بررسی تغییرات اخیر این شاخص نشان می‌دهد که مرحله فروش دسته‌جمعی استخراج‌کنندگان در روز ۲۰ اوت (۲۹ مرداد) به پایان رسیده است. این اتفاق می‌تواند به تغییر روند قیمت و حرکت صعودی بیت کوین منجر شود.

شاخص هش ریبونز بیت کوین (برای مشاهده شاخص در ارزویژن روی تصویر کلیک کنید).

با این حال، نمی‌توان از تعداد انبوه شاخص‌های منفی موجود که نزولی‌بودن روند کلی بیت کوین را نشان می‌دهند، چشم‌پوشی کرد؛ از تحلیل‌های تکنیکال منفی گرفته تا ریسک‌ها و مشکلات ناشی از وضعیت اقتصاد کلان. در نتیجه، با وجود معیارهای آنچین خوش‌بینانه‌ای که وجود دارند، نمی‌توان احتمال شروع یک روند نزولی را نادیده گرفت. در ادامه این مطلب با استناد به ۳ دلیل خواهیم گفت که چرا بیت کوین هنوز به کف قیمتی خود نرسیده است.

قیمت بیت کوین در یک الگوی کنج صعودی

کاهش قیمت بیت کوین در یک هفته اخیر باعث ایجاد الگوی کُنج افزایشی (Rising Wedge) روی نمودار یک‌روزه شده است. با تشکیل این الگو، احتمالاً شاهد کاهش بیشتر ارزش آن در هفته‌های آینده خواهیم بود. کنج افزایشی یک الگوی بازگشتی نزولی است که در انتهای یک روند صعودی با شیب بیشتر خط حمایت نسبت با مقاومت شکل می‌گیرد. در این الگو شکسته‌شدن قیمت به‌سمت نزولی، می‌تواند به کاهش قیمت تا حداکثر ارتفاع بین سقف و کف کنج تشکیل‌شده منجر شود.

تشکیل الگوی کنج صعودی در نمودار روزانه BTC/USD.

نمودار تکنیکال بالا نشان می‌دهد که اگر قرار باشد این الگو با رسیدن به هدف قیمتی خود تکمیل شود، بیت کوین می‌تواند تا ۱۷٬۶۰۰ دلار سقوط کند. به عبارت دیگر، قیمت بیت کوین احتمالاً تا ماه سپتامبر (شهریور) ۲۵درصد از سطوح فعلی کاهش خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: آشنایی با ۱۰ الگوی نموداری تحلیل تکنیکال که هر معامله‌گری باید بداند

تحلیل نادرست خریداران از تصمیمات فدرال ررزو

بیت کوین پس از رسیدن به کف قیمتی ۱۷٬۵۰۰ دلاری خود در ماه ژوئن (خرداد)، در طول شکل‌گیری الگو کنج صعودی روی نمودار نزدیک به ۴۵درصد افزایش قیمت داشته است. جالب اینجاست که شروع روند صعودی بیت کوین با انتظار رو‌به‌رشد سرمایه‌گذاران از به اوج رسیدن نرخ تورم و اولین کاهش نرخ بهره بانکی در مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱) توسط فدرال رزرو همراه بوده است.

این انتظارات زمانی ایجاد شد که جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس فدرال رزرو، بیانیه «کمیته بازار آزاد» بانک مرکزی آمریکا را در ۲۷ ژوئیه (۵ مرداد) منتشر کرد.

پاول در این بیانیه گفته بود:

تشدید سیاست‌های پولی انقباضی همچنان ادامه دارد و در حالی که تأثیر تعدیل سیاست‌های کلی خود بر اقتصاد و تورم را بررسی می‌کنیم، احتمالاً سرعت افزایش نرخ بهره را در آینده کاهش خواهیم داد.

بررسی آخرین نمودار نقطه‌ای از «نرخ وجوه هدف» فدرال رزرو، یعنی نرخ بهره‌ وام بدون وثیقه مؤسسات سپرده‌گذاری و بانک‌ها به سایر مؤسسات، نشان می‌دهد بیشتر مقامات پیش‌بینی می‌کنند که این نرخ تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۳.۷۵درصد و در سال ۲۰۲۴ به ۳.۴درصد کاهش یابد. بنابراین، چشم‌انداز کاهش نرخ بهره در آینده همچنان در حد حدس و گمان باقی می‌ماند.

نمودار نقطه‌ای نرخ وجوه هدف فدرال رزرو.

جیمز بولارد (James Bullard)، رئیس دفتر فدرال رزرو در سنت لوئیس، گفته است از سومین افزایش متوالی ۰.۷۵ واحد درصدی نرخ بهره در نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی در سپتامبر (شهریور) حمایت خواهد کرد. قرار است فدرال رزرو مطابق با تعهد خود نرخ تورم را از سطح ۸.۵درصدی فعلی به ۲درصد کاهش دهد.

به بیان دیگر، با شروع چرخه انقباضی فدرال رزرو در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۰)، بیت کوین و سایر دارایی‌های ریسکی بازار نیز در یک روند نزولی قرار گرفتند و باید برای چند سال آینده نیز تحت این فشار باقی بمانند.

چرخه‌های تاریخی تکرار می‌شوند

اگر جهش‌های قبلی بیت کوین در بازارهای نزولی را بررسی کنیم، افزایش و بازیابی نسبی قیمت آن در هفته‌های اخیر می‌تواند به‌اشتباه به‌عنوان یک سیگنال صعودی در نظر گرفته شود.

نمودار هفتگی قیمت بیت کوین.

در طول چرخه نزولی سال ۲۰۱۸ قیمت بیت کوین در مقطعی تقریباً دو برابر شد و از حدود ۶٬۰۰۰ دلار به بیش از ۱۱٬۵۰۰ دلار رسید؛ اما پس از آن مجدداً تا ۳٬۲۰۰ دلار سقوط کرد و سود سرمایه‌گذاران را از بین برد. این چرخه‌های رشد و اصلاح‌های قیمتی در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ نیز رخ داده است.

بیشتر بخوانید: چرخه بازار؛ هر آنچه که باید درباره فازهای بازار بدانید

۳ دلیل برای اینکه قیمت بیت کوین هنوز به کف نرسیده است

در این باره بیشتر بخوانید

  • ۴ سناریوی احتمالی پیش روی بیت کوین در آینده
  • علت رشد دیوانه‌وار قیمت بیت کوین چه بود؟ تحلیل‌گران پاسخ می‌دهند
  • بیت کوین صعودی یا نزولی؟ مسئله این است
  • تحلیل آنچین: هولدرهای بلندمدت بیت کوین چه زمان‌‌هایی دست به فروش می‌زنند؟
  • در بدترین حالت بیت کوین به کجا می‌رسد؟ تحلیل‌گر مطرح پاسخ می‌دهد

منبع مقاله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.