تاریخ انتشار : شنبه 5 مارس 2022 - 9:00
کد خبر : 503084

روغن دی او پی dop چیست؟

روغن دی او پی dop چیست؟

  روغن دی او پی DOP یا دی اکتیل فتالا مایعی شفاف و بی رنگ بوده که کمی متراکم تر از آب با بوی خفیف ولی مشخص می باشد. این ترکیب با اکثر حلال های آلی قابل اختلاط است اما در آب محلول نیست. این ترکیب با اسامی دیگری از جمله بیس (۲-اتیل هگزیل) فتالات،

 

روغن دی او پی DOP یا دی اکتیل فتالا مایعی شفاف و بی رنگ بوده که کمی متراکم تر از آب با بوی خفیف ولی مشخص می باشد. این ترکیب با اکثر حلال های آلی قابل اختلاط است اما در آب محلول نیست. این ترکیب با اسامی دیگری از جمله بیس (۲-اتیل هگزیل) فتالات، دی-۲-اتیل هگزیل فتالات ، دی اتیل هگزیل فتالات و DEHP نیز شناخته می شود. روغن DOP از نظر اقتصادی مزایای مختلفی نسبت به برخی دیگر از پلاستیزرها دارد. این ترکیب بدون ایجاد تغییر در ساختار شیمیایی پلیمر ، تغییرات مطلوبی را در خصوصیات فیزیکی و مکانیکی ایجاد می کند. DOP به سرعت ژله می شود و در کاربردهای رنگ لاکی ، از بین بردن ترک ها ، افزایش مقاومت و ایجاد سطح صاف موثر است.

ترکیبات و ساختار روغنDop

فرمول این روغنc6h4 میباشد. این روغن به عنوان پلاستیزر هم استفاده می شود. در سال ۲۰۱۰ چیزی حدود ۵۴ درصد را به خود اختصاص داده است.مایعی چسبناک و بی رنگ است. در آب حل نمی شود و تولید بسیار بالایی دارد. این روغن یکی از پلاستیزرهای پرکاربرد در تولید پلاستیک است. بهره وری بالا، فراریت کم،مقاومت در برابر اشعه، ضد آب، مقاوم در برابر سرما ،نقطه جوش ۳۸۶،نقطه ذوب ۵۰۰,نقطه اشتعال ۱۰۹,تراکم بخار۱۳,۵ویژگی الکتریکی و نرمی را دارا می باشد.

آیا تا به حال چیزی به اسم روغن کمکی dop به گوش شما خورده است؟روغن کمکی به روغن dop اصلی اضافه میشود. و حتی باعث کوچکترین تغییر فیزیکی و شیمیایی در روغن نمی شود. و باعث متعادل شدن قیمت روغن Dop می باشد. در صنایع مختلف هم می‌توانند از این روغن استفاده کنند.

روش تولید روغن DOP

این روغن با استفاده از یک راکتور مجهز به همزن درکنار کاتالیزور همچنین دو اتیل هگزانول و انیدریدفتالیک،این دو ماده در کنار هم با ایجاد واکنش هایی، روغن دی او پی را تولید میکنند.

کارایی روغن Dop

از این روغن برای درست کردن گرید صنعتی استفاده می شود. که ویژگی هایی مثل خواص کامپوزیتی, ظرفیت خوب مخلوط کردن, کارآیی در پلاستیک زدگی, فراریت کم، انعطاف پذیری، مقاومت در برابر آب، خواص الکتریکی، مقاومت در برابر گرما، توان مقاومت در برابر تغییرات آب و هوا را دارا می باشد.

این روغن یک استر فتالات محسوب میشود.در ساخت انواع فراوانی از پلاستیک ها کاربرد دارد. همچنین یکی از کاربردهای فراوان آن استفاده در مخلوط خمیر و خمیر pvc به عنوان نرم کننده می باشد. برای سیال هیدرولیک و سیال دی الکتریک در خازن از روغن Dop استفاده می شود. از دیگر کاربردهای این روغن، برای درست کردن کف کفش و دمپایی، چرم مصنوعی، غشای ضد آب، رنگ، لاک،تولید گرانول،سم شناسی،ارزیابی ریسک آلودگی مواد، پوشش کف و شیلنگ نام برد.

روغن دی او پی dop چیست؟2

برای ساخت محصولات و وسایل های پزشکی مهم مثل،لوله و کیسه های داخل وریدی، کانترهای iv، لوله‌های نازوگاستریک، لوله های انتقال خون، کیسه های دیالیز، از روغن dop استفاده میشود. بیشتر بخوانید

ساخت انواع وسایل مثل کاشی، پرده، شیلنگ، لباس، عروسک، اسباب بازی، کفش، لوله های پزشکی، روکش مبلمان استرهای استخر، ادکلن، خوشبو کننده هوا، شمع، لوازم آرایشی، محصولات مراقبتی، شوینده لباس،استفاده میشود. مواد غذایی بسیار چرب که در پلاستیک های دارای روغن دی او پی بسته‌بندی می‌شوند، مثل شیر، ماهی، غذاهای دریایی و روغن ،به احتمال خیلی زیاد دارای مقدار زیادی روغن دی او پی می باشند.

این روغن دارای آلودگی زیست محیطی می باشد. به این صورت که از طریق تخلیه پساب کارخانه های تولید روغن دی او پی، تولید لاستیک و مواد شیمیایی باعث ایجاد آلودگی زیست محیطی می شود.

این ماده در بدن موجودات زنده به مونو اتیل هگزیل فتالات و سپس به نمک های فتالات هیدرولیز می شود. الکل آزاد شده دارای اکسیداسیون به آلدئید و کربوکسیلیک اسید میباشد.

مطالعات و تحقیقات روی موش ها اثرات سوء زیادی را بر سلامتی نشان میدهد. و بین سطح پلاسمای DEHP در زنان و آندومتریوز همبستگی وجود دارد.
خطرات ناشی از استنشاق بخار ماده در دمای اتاق کم می باشد، اما ممکن است در دمای بالاتر باعث تحریک شود. در هنگام کار با این ماده باید تجهیزات محافظتی مثل، عینک ایمنی ، لباس و دستکش غیر قابل نفوذ استفاده شود و در صورت ریسک بیشتر از ماسک استفاده کنید. این روغن حتما باید در ظرفی کاملاً بسته شده، در مکانی خنک ، خشک و مناسب نگهداری شود.

منبع: پیپ کام https://pipcom.ir

 

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.